نیم سکه بازار را غافلگیر کرد | خریداران سکه بیشتر از همه سود کردند | سهامداران در قعر جدول

قیمت نیم سکه در دی ماه امسال 16 درصد افزایش یافت و این بالاترین بازده در میان همه بازار ها است،در همین دوره خریداران خودرو هم 15 درصد سود کردند اما سهامداران بورس به طور میانگین 2 درصد زیان کردند.
تاریخ: 02 بهمن 1402
شناسه: 711

بررسی بازارها در دی ماه سال جاری نشان می‌دهد که طلا و نیم سکه بیشترین بازدهی را برای سرمایه گذاران خود رقم بزنند.

به گزارش شاخص آنلاین، بازارها در اولین ماه زمستان امسال بازده چندان مطلوبی نداشتند. وضعیت بازار رمز ارزها هم که در ماه‌های گذشته خوب و بالاتر از تورم بود، در دی ماه غم‌آلود و نزولی بود. گرچه بازار طلا عملکرد بهتری را از خود به جا گذاشت و همین عملکرد موضوع منجر به رشد بازده صندوق های طلا نیز شد. برای بررسی بازده بازارها در دی ماه ۱۴۰۲ به سراغ ارز، سکه، رمز ارز، طلا، شاخص‌های بورس و صندوق طلا رفتیم.

رشد بازار ارز فراتر از ۶ درصد

بازار ارز در هفته‌های گذشته جهش تازه‌ای را تجربه کرد. اخبار منفی در خاورمیانه که سیگنال‌های التهابی را ارسال می‌کنند، آرامش چند ماه گذشته را برهم ریخته اند؛ به طوری که قیمت دلار به فراتر از ۵۴ هزار تومان رسید. دلار از ۳۰ دی سال گذشته تا امسال در حدود ۲۵ درصد رشده کرده است.

با این وجود، در دی ماه حدود ۷ درصد رشد کرده است. با اینکه بازده یورو در دی ماه به ۶ درصد می‌رسید اما سایر ارزها عملکردی مشابه دلار داشتند. بر این اساس، پوند و درهم امارات هم حدود ۷ درصد در دی ماه رشد کردند.

نیم سکه سودده‌تر از همه

بازار دیگری که به صورت سنتی برای سرمایه‌گذاری مورد استقبال قرار می‌گیرد، سکه است. سکه بهار آزادی در دی ماه ۹ درصد رشد کرد. در پایان دی، قیمت سکه بهار آزادی از ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم عبور کرد. بازده سکه امامی در دی ماه سال جاری به اندازه دلار، پوند و درهم بود و به ۷ درصد رسید. ربع سکه و سکه گرمی هم به ترتیب ۳ و ۴ درصد بازده داشتند. در این بین، نیم سکه عملکرد بسیار بهتری داشت و به بازده 16 درصدی دست یافت.

عملکرد خوب اتریوم در بازار

بازار رمز ارزها در یک ماه گذشته بسیار نوسانی عمل کرد و چندان در جذب سرمایه گذار موفق نبود. گرچه بهبود چشم گیری نسبت به سال گذشته ایجاد شده است. حجم کلی معاملات بازار از ۱.۰۵ تریلیون دلار در دی ۱۴۰۱ به ۱.۶۵ تریلیون دلار در پایان دی ماه امسال رسید. با این وجود، بازار در یک ماه گذشته حدود ۰.۷ درصد نزول کرده است. بر این اساس حجم معاملات از ۱.۶۶ تریلیون دلار در ابتدای دی به ۱.۶۵ تریلیون در پایان آن، کاهش یافته است.

در چنین شرایطی، ارزش بیت کوین در دی ماه ۴ درصد افت کرد. ارز سولانا هم که در یک‌ساله منتهی به پایان دی ۱۴۰۲ بیش از ۲۷۰ درصد رشد داشت، در دی ماه امسال، ۴ درصد رشد منفی را تجربه کرد. با وجود رشد سولانا و بیت کوین در سال ۲۰۲۳، تحلیل گران اتریوم را گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ می‌دانند.

عملکرد اتریوم در ماه گذشته هم اندازه دلار بود و رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد. ارز چِین لنیک هم که پیشرفت‌هایی خوبی در شبکه خود داشت و قصد دارد که به یک پلتفرم وام دهی کراس چین (بین بلاکچینی) بر روی ارز USDC نبدیل شود، در دی ماه حدود ۲ درصد بازده داشت.

بازده ۹ درصدی طلا در بازارها

با اینکه انس طلا، در یک ماه گذشته حدود ۱۳ درصد نزول کرده است اما طلا در بازار تهران بازده بالاتری نسبت به بهارآزادی، سکه امامی، ربع و گرمی داشت. مثقال طلا در پایان دی ماه از ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرد. در نتیجه نسبت به ابتدای دی ماه، ۹ درصد رشد کرد.

طلای آب شده نقدی که عملکردی شبیه به مثال طلا دارد، با رشد حدود ۹ درصدی از ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در پایان دی ماه عبور کرد. طلای ۱۸ و ۲۴ هم ۹ درصد بازده داشتند. 

عملکرد مثبت طلا بر عملکرد صندوق‌های طلا هم تاثیر گذاشت. این صندوق‌ها بازدهی حول ۹ درصد داشتند. صندوق پشتوانه طلای لوتوس ۹ درصد در دی ماه سودآوری داشت؛ عملکردی که صندوق طلای عیار هم به آن دست یافت. صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان هم حدود ۸ درصد در دی ماه امسال بازده داشت. بازده صندوق سکه طلای کیان هم به ۹ درصد رسید.

رشد ۴ درصدی انبوه‌سازی

شاخص‌های بورس هم در یک ماه گذاشته عملکرد چندان درخشانی نسبت به بازارهای یاد شده نداشتند. شاخص لاستیک در دی ماه حدود ۲ درصد نزول کرد. این در شرایطی است که برخی محدودیت‌ها برای فروش لاستیک از پیش روی شرکت‌ها برداشته شده است؛ از جمله برداشته شدن عرضه بخشی از تولیدات به شرکت‌های خودروسازی.

البته این صنعت با چالش افزایش هزینه‌های واردات مواد اولیه، قیمت‌گذاری دستوری و مشکل تخصیص ارز روبروست. در چنین شرایطی شرکت‌ها دچار انباشت زیان می‌شوند که در پاسخ چاره‌ای جز کاهش ظرفیت تولید ندارند.

در مورد وضعیت سایر شاخص‌ها هم باید به این نکته توجه داشته باشیم که شاخص کل در دی ماه حدود ۱ درصد نزول کرده است. در نتیجه نمی‌توان عملکرد فوق العاده‌ای را از تک تک شاخص‌ها انتظار داشت. اما برخی شاخص‌ها با اختلافی بیشتر از سایرین سوار بازار بودند؛ از جمله انبوه سازی.

این شاخص در دی ماه ۴ درصد رشد کرد. سیمان هم از آرایش خود در منطقه سبز رنگ دست نکشید و و ۲ درصد در دی ماه رشد کرد. صنعت کاشی و سرامیک هم در دی ماه ۴ درصد ریزش کرد.

 

در همین رابطه