مشکل بورس کاهش اعتماد و کمبود نقدینگی است

یک تحلیل گر بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش اعتماد در بازار سهام منجر به کمبود نقدینگی و نزول بورس شده است گفت: نسبت به رشد شاخص ها در کوتاه مدت خوش بین نیستم.
تاریخ: 25 بهمن 1402
شناسه: 881

یک تحلیل گر بازار سرمایه با بیان  اینکه کاهش اعتماد در بازار سهام منجر به کمبود نقدینگی و نزول بورس شده است گفت: نسبت به رشد شاخص ها در کوتاه مدت خوش بین نیستم.

مهدی ساسانی، تحلیلگر بورس با اشاره به اینکه این روزها در مورد بازار سرمایه صحبت‌کردن کار سختی است، گفت: با وجود ارزندگی بسیاری از سهم‌ها و گروه‌های مختلف، اما نبود نقدینگی کافی روی تابلوی معاملات باعث‌شده سهامداران یا درجازدن سهام خود را ببینند یا افت قیمتی و طبیعتا با توجه به رشدی که بازارهای دیگر در ماه‌ها و سال‌های گذشته داشته‌اند، این موضوع اتفاق عذاب‌آوری برای خیلی از این سهامداران شده‌است.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد با وجود ارزندگی بنیادینی که در بسیاری از سهم‌ها و شرکت‌ها وجود دارد، اما نبود نقدینگی باعث‌شده قیمت سهام به‌جایگاه اصلی خودشان برنگردد. از طرفی تصمیماتی که در ماه‌های گذشته برای شرکت‌های بورسی گرفته‌شده، بی‌اطمینانی و عدم‌اعتماد را در دل سهامداران بیشتر کرده است و این موضوع باعث‌شده تا نسبت به بازار سرمایه حداقل در کوتاه‌مدت نتوان خوشبین بود.

ساسانی اضافه کرد: البته این روزها شاهد خریدهای گسترده توسط حقوقی‌ها و صندوق‌های بازار بودیم. در راس آنها صندوق تثبیت بازار، خریدهای زیادی را در محدوده منفی و صفر تابلوی خیلی از سهم‌ها انجام‌داده اما طبیعتا با خریدهای منحصر به این صندوق و چند حقوقی بازار نمی‌تواند برگردد و نیاز به اعتمادسازی بیشتری دارد تا فعالان بازار با جمیع نقدینگی‌های خود بتوانند روند را برگردانند.

این تحلیلگر گفت: شخصا انتظار دارم مدیران، دست‌اندرکاران و کسانی که در دولت صاحب‌نظر هستند و همچنین بانک‌مرکزی به بازار سرمایه نگاه ویژه‌تری داشته باشند و بدانند این بازار می‌تواند بازاری برای جذب نقدینگی به بخش تولید باشد و همچنین می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان در شب‌عید را در دل خود جا دهد و از تورم بیشتر در این هفته‌های آخر سال‌ جلوگیری کند.

در همین رابطه