۶۳ درصد حباب در سکه‌های مرکز مبادله | نافرمانی سکه از دستور بانک مرکزی

حباب ربع سکه از ۴ میلیون و ۸۷۳ هزار تومان به فراتر از ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسیده است. به نظر می‌رسد، به بند درآوردن حباب سکه از طریق مداخله در بازار، بازهم بی‌نتیجه مانده است.
17 اسفند 1402
شناسه : 1003
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
متوسط نرخ ربع سکه ۸۶ (حراج دوم) به ۱۲ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان می‌رسید. بر حسب عوامل تعیین کننده در نرخ سکه (قیمت دلار، قیمت اُنس طلا، حق ضرب سکه) قیمت واقعی باید حدود ۷ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان باشد اما حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حباب در آن وجود دارد.
حباب ربع سکه از ۴ میلیون و ۸۷۳ هزار تومان به فراتر از ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسیده است. به نظر می‌رسد، به بند درآوردن حباب سکه از طریق مداخله در بازار، بازهم بی‌نتیجه مانده است.

فروش سکه به نرخی پایین‌تر از بازار در حراج مرکز مبادله، بسیاری را وداشت که گوش خود را به سمت خبرهای بعدی تیز کنند اما آنچه پس از برگزاری ۲ مرحله حراج اتفاق افتاد، با انتظارات تفاوت دارد.

به گزارش شاخص آنلاین، حراج سکه‌های ضرب سال ۱۳۸۶ بدون وکیوم، صدر اخبار این روزها را به خود اختصاص داده است. اولین مرحله این حراج روز یکشنبه (۱۳ اسفند) برگزار شد. در این مرحله، ۱۲ هزار و ۸۷۷ ربع سکه ثبت سفارش شد و در نهایت یک هزار و ۱۱۸ سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به فروش رفت.

دومین مرحله از این حراج روز چهارشنبه (۱۶ اسفند)  ۱۰ هزار و ۵ قطعه سکه با متوسط قیمت ۱۲ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان به فروش رفت.قرار است در روزهای شنبه، یکشنه و دوشنبه، ۳ مرحله حراج دیگرنیزبرگزارشود.

شرط خرید سکه در بازار

 در حال حاضر، قیمت خرید ربع سکه سال ۱۳۸۶ در بازار متفاوت است اما برخی صرافی‌ها حاضرند ربع سکه را به نرخ ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریداری کنند. اما این بها به شرطی به فروشنده پرداخت می‌شود که سکه دارای وکیوم باشد. البته در ذات کار، نباید تفاوتی بین سکه وکیوم شده و غیر آن، وجود داشته باشد؛ چرا که عیار سکه، سال ضرب آن و بانکی یا بانکی نبودن آن تعیین کننده قیمت است.

وکیوم سکه تنها باید به مثابه کارت ویزیت صرافی محسوب شود و نه چیزی بیشتر. با این وجود، سکه فاقد وکیوم، ارزش خرید پایین‌تری در بازار دارد. بر روی سکه‌های وکیوم شده هم این عبارت که «در صورت باز شدن وکیوم و نداشتن هولوگرام هیچ گونه مسئولیتی پذیرفته نمی‌باشد» به چشم می‌خورد.

در نتیجه اشخاصی که در حراج سکه برنده شده اند، باید قید فروش آن را به نرخ بازاری ربع سکه‌های بانکی ۸۶ بزنند. در بازار، این طور ادعا می‌شود که سکه‌های فاقد وکیوم، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از انواع وکیوم دار هستند. در همین حال، خریدار سکه در حراج‌های مرکز مبادله باید ۳۰ هزار تومان کارمزد خرید سکه نیز پرداخت کند و ۷ تا ۱۴ روز بعد از شعبه بانکی منتخب خود، آن را دریافت کند.

سود شرکت در حراج

اقدام برای دریافت سکه خارج از این مهلت، روزی ۵۰ هزار تومان هزینه انبار داری را هم به برندگان حراج وارد می‌کند. در نهایت اگر ربع سکه را در حراج دوم به قیمت ۱۲ میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خریده باشید و بخواهید آن را بفروشید، ممکن است که هیچ سودی به دست نیاورید. این در شرایطی است که اعلام حراج سکه ضرب ۱۳۸۶ در ابتدا انتظار سود ۲ تا ۳ میلیون تومانی را در بازار ایجاد کرد. البته پیش‌تر رئیس مرکز مبادله ایران از عرضه سکه‌های بدون تاریخ، خبر داده بود.

در روزهای گذشته اما عکس العمل منفی به حراج سکه بدون تاریخ وارد شد. بازاری‌ها سکه قبل از ۸۶ (ضرب ۵۸ تا ۸۶) را «تاریخ گذشته» می‌خوانند. آن‌ها ادعا می‌کنند که سکه‌های قبل از ۸۶ به لحاظ استاندارد بودن عیار خود با سکه‌های ۸۶ وضعیت متفاوتی دارند. بازاری‌ها تا اندازه‌ای بر این ادعا پافشاری می‌کنند که اتحادیه طلا و جواهر واکنش نشان داده است. بر این اساس، اتحادیه تاکید دارد که بانکی بودن تمام سکه‌ها (۸۶ و قبل از آن) نشان دهنده رعایت استاندارد در عیار است.

به هر روی، با وجود اینکه اعلام شده است که حراج سکه‌های بدون تاریخ به آینده موکول می‌شود اما به نظر نمی‌رسد که شدنی باشد. در این بین، هدف بانک مرکزی از برگزاری این حراج، کاهش حباب سکه دانسته شده است. به عبارتی دیگر، بنای این وجود دارد که حباب انواع سکه کوچک شود اما ربع سکه ۸۶ که ۱۳ اسفند، ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان ارزش داشت، بیش از ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد. در همین مدت، حباب ربع سکه از ۴ میلیون و ۸۷۳ هزار تومان به فراتر از ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسیده است. به نظر می‌رسد، به بند درآوردن حباب سکه از طریق مداخله در بازار، بازهم بی‌نتیجه مانده است.

نرخ واقعی ربع سکه

متوسط قیمت ربع سکه ۸۶ (حراج دوم) به ۱۲ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان می‌رسید. بر حسب عوامل تعیین کننده در نرخ سکه (قیمت دلار، قیمت اُنس طلا، حق ضرب سکه) قیمت واقعی باید حدود ۷ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان باشد اما حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حباب در آن وجود دارد.

در واقع ۶۳ درصد متوسط نرخ عرضه شده در حراج دوم، دارای حباب است. با وجود اینکه این میزان حباب، کمتر از بازار است، اما بازهم تزریق حباب به بازار به نرخ‌های پایین‌تر محسوب می‌شود. در همین حال، قیمت واقعی (بدون حباب) ربع سکه ۸۶ در بازار حدود ۷ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است. در نتیجه تفاوتی بین نرخ واقعی ربع سکه در بازار با نرخ حراجی آن وجود ندارد و تنها میزان حباب سکه حراجی کمی کمتر از بازار است.

بیشتر بخوانید

نحوه خرید سکه از مرکز مبادله | عموم مردم می توانند شرکت کنند
دخالت معنادار در بازار سکه | آیا داستان تکراری حراج بی هدف ، بازار را نجات می دهد

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.