به دلیل ایجاد اختلال در سامانه معاملات فرا بورس اتفاق افتاد

اختلال در سامانه معاملات فرابورس | سامانه راه اندازی شد | اعلام زمانبندی معاملات امروز

در یک رویداد بی سابقه معاملات فرابورس به دلیل اختلال در سامانه معاملات برای دومین روز متوالی متوقف شد و سهامداران امروز صبح هم مثل دیروز صبح قادر به انجام هیچ معامله ای نبوده اند اما لحظاتی پیش فرا بورس ایران از انجام معاملات از ساعت 13:45 خبر داد.این اتفاق ها در حالی رخ داد که هیچ یک از مقامات سازمان بورس تاکنون اظهار نظری در این باره نکرده اند.
20 اسفند 1402
شناسه : 1018
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در یک رویداد بی سابقه معاملات فرابورس به دلیل اختلال در سامانه معاملات برای دومین روز متوالی متوقف شد و سهامداران امروز صبح هم مثل دیروز صبح قادر به انجام هیچ معامله ای نبوده اند اما لحظاتی پیش فرا بورس ایران از انجام معاملات از ساعت 13:45 خبر داد.این اتفاق ها در حالی رخ داد که هیچ یک از مقامات سازمان بورس تاکنون اظهار نظری در این باره نکرده اند.

 در یک رویداد بی سابقه در تاریخ فعالیت بازارسرمایه، معاملات فرا بورس در آنچه از آن با نام اختلال در سامانه معاملات یاد می شود برای دومین روز متوالی متوقف شد و سهامداران امروز صبح هم مانند دیروز صبح قادر به انجام هیچ معامله نبودند. این در حالی است که تا ظهر امروز هیچ مقام مسئولی در این باره اظهار نظر نکرد تا اینکه لحظاتی پیش فرا بوس ایران از آغاز معاملات از ساعت 13:45 خبر داد.

به گزارش شاخص آنلاین ، این اختلال در شرایطی امروز اتفاق افتاد که  مدیران شرکت مدیریت فناوری بورس تهران پس از 24 ساعت در نهایت گویا موفق به حل مشکلات سامانه معاملات فرا بورس شده اند. به طوری که لحظاتی پیش  شرکت فرا بوس ایران اعلام کرد: دوره سفارش‌گیری در تمامی بازارها از ساعت 13:45 لغایت 14:00 بوده که در این بازه ایجاد، حذف یا ویرایش سفارشات امکان پذیر است.
پس از آن معاملات به صورت حراج پیوسته از ساعت 14:00 لغایت 17:30 برای تمامی بازارها ادامه خواهد داشت.

توضیح فرا بورس

معاون عملیات بازار فرابورس ایران در خصوص مشکل سامانه معاملات فرابورس اعلام کرد: از لحظه بروز اشکال فنی در زیرساخت فنی سامانه معاملات، این موضوع را به اهالی بازار اعلام کرده و به طور مداوم در حال پیگیری حل آن از مدیریت فناوری بورس تهران هستیم تا به محض برطرف شدن، معاملات امروز در فرابورس صورت پذیرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، محمد صادق غزنوی با بیان اینکه زیرساخت فنی سامانه معاملات پیش از شروع ساعت بازار امروز 19 اسفندماه با مشکل فنی مواجه شد، گفت: به همین دلیل انجام سفارش‌گیری تا برطرف شدن این مشکل از جانب مدیریت فناوری بورس امکان‌پذیر نیست.

بر اساس این گزارش، فرابورس در ساعت 08:00 صبح امروز 19 اسفندماه طی یک پیام ناظر اعلام کرد: پیرو اطلاع رسانی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به علت بروزاشکال فنی در زیرساخت فنی سامانه معاملات، سفارش گیری بازارهای فرابورس ایران در ساعت 8:25 و 8:45 آغاز نخواهد شد.

عذر خواهی فرا بورس

 معاون عملیات بازار فرابورس همچنین ضمن عرض پوزش بابت مشکل فنی سامانه معاملات، اعلام کرد: همکاران شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از روز گذشته در حال تلاش برای حل مشکل سامانه معاملات فرابورس هستند.

غزنوی افزود: طبق آخرین پیگیری و اظهارنظر شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، بخش قابل‌توجهی از مشکل حل شده و امروز بیستم اسفندماه به احتمال قوی انجام معاملات با تأخیر در بازارهای فرابورس از سر گرفته خواهد شد.

 آخرین وضعیت سامانه

همگام با توضیحات فرا بورس  مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تیم فنی با تمرکز بر رفع مشکل پیش آمده و انتخاب راه‌حل مشخصی که ریسک کمتری داشته باشد بی‌وقفه تلاش های خود را ادامه داده‌اند و پیش بینی می‌شود بازار با تاخیر در روز جاری شروع شود. 

علی حسنی در خصوص رخداد اخیر بازار فرابورس در تاریخ شنبه مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ گفت : ابتدای روز شنبه سرویس SAN Storage زیر ساخت فرابورس متوقف شد، تجهیزات مذکور نقطه اشتراک تمامی ماژول‌های سامانه معاملات بوده که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به طور عملی موجب توقف تمامی اجزا سامانه معاملاتی فرابورس شد.

او افزود: نظر به دریافت نشدن نتیجه مثبت، علی‌رغم کار فنی و تلاش‌های اولیه صورت گرفته‌ در روز شنبه، سامانه به زمان شروع بازار نرسید و این موضوع از کانال های مختلف اطلاع ‌رسانی شد؛ در ادامه نیز با توجه به زمان‌بر بودن مراحل کار قطعی سامانه ادامه پیدا کرد و روز معاملاتی شنبه بدون معامله پایان یافت.

 مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص آخرین وضعیت سامانه، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تیم فنی با تمرکز بر رفع مشکل پیش آمده و انتخاب راه‌حل مشخصی که ریسک کمتری داشته باشد بی‌وقفه تلاش های خود را ادامه داده‌اند و پیش بینی می‌شود بازار با تاخیر در روز جاری شروع شود.

حسنی در ادامه تصریح کرد: اکثر ماژول سامانه بالا هستند انتظار می رود در زمان پیشرو، صد در صد سرویس‌ها تکمیل شوند و همچنین نگرانی بابت داده به طور قطع وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان گفت: شرکت مدیریت فناوری ضمن پوزش از تمامی ذینفعان بازار فرابورس، در تلاش است مطابق با پروژه‌های تعریف شده که مراحل تکمیل خود را می‌گذراند از تکرار این گونه موارد جلوگیری کرده و خدمتی پایدار در این حوزه ارائه کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.