بازار نقره فرصتی برای سرمایه گذاری در سال جدید | راهنمای ورود به بازار نقره

در ۵ سال گذشته انس نقره ۶۳.۸۰ درصد بازده داشته است؛ در حالی که بازده طلا ۶۸.۹۸ درصد بوده است. چنانچه بازده این دو دارایی را در بلند مدت‌تر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که نقره در سال‌های اخیر به پناهگاه سرمایه‌های سرگردان تبدیل شده است.
11 فروردین 1403
شناسه : 1121
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
داده‌های موجود در بازار نشان می‌دهند که ۱۰ گرم مفتول نقره حدود ۷۴۶ هزار تومان ارزش دارد؛ گرمی ۷۴۶۰۰ تومان. هر گرم از نقره ۹۲۵ در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۵۰۰ تومان و در سال ۱۳۹۸ حدود ۷ هزار تومان ارزش داشت
در ۵ سال گذشته انس نقره ۶۳.۸۰ درصد بازده داشته است؛ در حالی که بازده طلا ۶۸.۹۸ درصد بوده است. چنانچه بازده این دو دارایی را در بلند مدت‌تر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که نقره در سال‌های اخیر به پناهگاه سرمایه‌های سرگردان تبدیل شده است.

فلز گران قیمت نفره با ارزش بازار ۱.۳ تریلیون دلاری بسیاری را برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند. در ایران هم اشکال مختلفی برای ورود به این بازار وجود دارد؛ به ویژه اینکه نقره در قیاس با طلا بسیار ارزان قیمت است.

به گزارش شاخص آنلاین، یکی از فلزات جذاب برای سرمایه‌گذاری نقره است. گرچه این فلز ارزشمند به اندازه طلا رشد نکرده اما برای سرمایه گذاران خود در بلند مدت سود مناسبی را ایجاد کرده است. با توجه به اینکه نقره در بازارهای جهانی بر حسب عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود و ارزش آن با قیمت روز دلار در ایران، تعیین می‌شود، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد؛ به ویژه برای افرادی که پول خرید طلا را ندارند.

در تعقیب طلا

در ۵ سال گذشته انس نقره ۶۳.۸۰ درصد بازده داشته است؛ در حالی که بازده طلا ۶۸.۹۸ درصد بوده است. چنانچه بازده این دو دارایی را در بلند مدت‌تر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که نقره در سال‌های اخیر به پناهگاه سرمایه‌های سرگردان تبدیل شده است. برای نمونه در یک دوره ۲۰ساله بازده انس نقره به ۲۱۸.۶۶ درصد و بازده طلا به ۴۱۷.۴۰ درصد می‌رسد.

ارزش حهانی نقره

ارشمند بودن نقره اینجا مشخص می‌شود که بدانیم حجم جهانی بازار مبادلات این فلز به ۱.۳ تریلیون دلار می‌رسد. نقره هشتمین دارایی با ارزش جهان به لحاظ حجم بازار محسوب می‌شود. این بازار حتی از مبادلات سهام فیسبوک و تسلا بزرگتر است؛ گرچه به بازار شرکت‌های آمازون و آلفابت (گوگل) نمی‌رسد.

انس نقره در حال حاضر حدود ۲۴ دلار ارزش دارد که در قیاس با طلا که به حدود ۲۱۹۰ دلار می‌رسد، ارزش بالایی ندارد اما همین قیمت کم می‌تواند فرصتی برای ورود باشد. نقره در حال حاضر در بالاترین سطح قیمت نسبت به سال ۱۹۶۹ قرار دارد. در این سال قیمت نقره به ۱ دلار و ۷۹ سنت می‌رسید.

فرصت سرمایه‌گذاری

البته انس نقره نسبت به اوح قیمتی خود با کاهش ارزش مواجه شده است. در آوریل ۲۰۱۱ ارزش نقره به حدود ۴۸ دلار می‌رسید. این ریزش برخلاف طلا است؛ چرا که فلز زرد با وجود فراز و نشیب در بلند مدت با رشد ارزش رو به رو شده است. اما نقره نسبت به اوج تاریخی خود نزول کرده و با توجه به تقاضای موجود برای این فلز در بلند مدت می توان گفت محدوده های پایین فرصتی برای سرمایه گذاری در این فلز است.

بر همین اساس، می‌توان به چند شکل در نقره سرمایه‌گذاری کرد. نقره با خلوص ۹۲۵ (شمش و مفتول) و نقره با خلوص ۹۹۹ (شمش و ساچمه) از جمله اشکال سرمایه‌گذاری در این فلز محسوب می‌شوند. در حال حاضر، شمش یک کیلویی ۹۹۹ (۹۹.۹ درصد نقره خالص) حدود ۸۳۶ دلار ارزش دارد. البته شمش‌هایی که گواهینامه‌های معتیر دارند با قیمت‌های بالاتری معامله می‌شوند.

برای نمونه شمش‌های سوییسی حدود ۱۱۰۰ دلار معامله می‌شوند. یک کیلو شمش نقره در ایران حدود ۶۳ تا ۶۶ میلیون تومان معامله می‌شود. در نتیجه خریداران نقره با تغییرات قیمت دلار هم می‌توانند از دارایی خود سود به دست آوردند. شمش نقره در بسته‌بندی‌های ۱ انسی، ۱۰۰ گرمی، ۲۵۰ گرمی و ۵۰ گرمی عرضه می‌شوند.

اما معتبرترین سرمایه‌گذاری در نقره به شکل شمش‌های دارای گواهینامه است که از سوی شرکت‌های مطرح سوییسی بسته‌بندی شده‌اند یا برند بر روی آن‌ها حک شده است و گواهینامه معتبر دارند. افرادی که می‌خواهند کمتر هزینه کنند می‌توانند شمش ۱ انسی بخرند که ارزش آن حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

گرچه ارزشمندترین شمش به لحاظ نقدشوندگی و عیار، ۱ کیلوگرمی ۹۹۹ است. این نوع از نقره با گواهینامه‌های بسیار معتبر در بازار عرضه می‌شوند. توجه به این نکته ضروری است که برای خرید شمش ۱ کیلوگرمی طلا با همین عیار باید بیش از ۴ میلیارد تومان اختصاص دهید.

مصنوعات، مفتول و ساچمه

شکل دیگری سرمایه‌گذاری در نقره ورود به بازار مصنوعات است؛ از جمله خرید سرویس نقره. این سرویس‌ها که با آب طلای سفید و آب رادیوم، آب کاری می‌شوند، با عیار ۹۲۵ (۹۲.۵ درصد نقره خالص) قابل خرید هستند. نقره ۹۲۵ هم از مزیت سرمایه‌گذاری خوبی برخوردار است؛ به ویژه اگر به شکل شمش و مفتول خریداری شوند.

داده‌های موجود در بازار نشان می‌دهند که ۱۰ گرم مفتول نقره حدود ۷۴۶ هزار تومان ارزش دارد؛ گرمی ۷۴۶۰۰ تومان. هر گرم از نقره ۹۲۵ در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۵۰۰ تومان و در سال ۱۳۹۸ حدود ۷ هزار تومان ارزش داشت. با این شرایط، ۱۰ گرم مفتول در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۵ هزار تومان تمام می‌شد. در نتیجه، خرید آن تا امروز حدود ۱۸۲ درصد بازده داشت.

سرمایه‌گذاری به شکل ساچمه نقره (نقره خام) هم رایج است که با عیار ۹۲۵ و ۹۹۹ در بازار عرضه می‌شود. گرچه خرید ساچمه ۹۹۹ ترکیه‌ای با اررش‌تر است. ۱ کیلوگرم نقره خام پس از اضافه شدن هزینه‌های جانبی حدود ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد. هر ۵ گرم هم حدود ۵۵۵ هزار تومان ارزش دارد. در ۳ سال گذشته ارزش هر گرم نقره ۹۹۹ حدود ۱۵۰ درصد رشد کرده است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.