واکنش بورس به تنش نظامی به کجا منتهی خواهد شد

به‌نظر می‌رسد جو کلی معاملات بازار سرمایه در روزهای آتی، با نقش محوری گروه بانکی مثبت و متعادل باشد.

فاطمه حاجعلی

کارشناس بازار سرمایه

20 فروردین 1403
شناسه : 1169
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
متاسفانه در سیستم کشور هیچ اهمیتی به بازارهای مولد نمی‌دهند و کماکان دلال‌‌‌‌‌ها در حال سوءاستفاده هستند آمار ها نشان می دهد در حالی که سهامداران بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند اما کمترین بازدهی را دارند که این امر رِنج منفی گسترده در بازار سهام، فروش سنگین و با چاشنی تنفر را به‌همراه دارد.
به‌نظر می‌رسد جو کلی معاملات بازار سرمایه در روزهای آتی، با نقش محوری گروه بانکی مثبت و متعادل باشد.

ترس سهامداران از تنش‌های احتمالی، باعث شد تا بیش از ‌هزار ‌میلیارد‌تومان پول طی روزهای گذشته از بازار خارج شود. متاسفانه در بورس کشور ما با هر حرف و حرکت کوچک و بزرگی، سهام شرکت‌ها افت پیدا می‌کند و از روز شنبه نیز مانور و مبارزه با دشمن فرضی، این بازار را زخمی کرده است.

 ‌‌‌‌‌البته سهامداران باید دقت کنند که تجربه این روزها و اتفاقات این‌چنینی برای ‌بار اول نیست که سراغ بازار می‌آید و از نیمه دوم سال‌1402 چندباری در چنین فضایی قرارگرفته‌‌‌‌‌ایم، یک‌بار درست بعد از ماجرای حمله حماس به اسرائیل بود. ‌بار دیگر در بحث کشته‌‌‌‌‌شدن آمریکایی‌‌‌‌‌ها و واکنش احتمالی آمریکا و حالا با شکل و شدت کمی متفاوت‌‌‌‌‌تر و بیشتر در شرایطی هستیم که بازار خود را برای افزایش تنش‌ها آماده کرده است.

 این افت بازار در نقاطی است که از هر نظر در فضای بنیادی قوی هستیم. متاسفانه از این تعطیلات چیزی جز استرس و ترس عاید سهامداران نشد و آنچه که پیش‌بینی شده‌بود، محقق نشد.

اما با این وجود، سهامداران هنوز چشم به روزهای آینده بازار دارند. همچنان دلایلی برای سهامداران وجود دارد که می‌توانند ورق معاملات را برگردانند، در حال‌حاضر چند موضوع مهم پیش‌روی سهامداران است، تحولات سیاسی نظامی بین ایران و اسرائیل است که فعلا بازار کل هفته را تحت‌تاثیر این اتفاق و رویداد خواهد بود.

افزایش نرخ دلار و نرخ دلار نیما، فضای رسمی اقتصادی سیاسی کشور و آغاز اظهارنظرها در حوزه‌های مختلف اقتصادی و شعار سال، رشد نرخ نفت و فلزات، انتشار گزارش‌های ماهانه اسفند به‌نوعی نشان‌دهنده ارزندگی و سودسازی شرکت‌هاست.

در حال‌حاضر بازار چه به لحاظ دلاری و چه بنیادی ارزنده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت آرامش نسبی در منطقه و باتوجه به رشد قیمت‌های جهانی و شرایط فعلی بنیادی، اتخاذ‌نکردن تصمیمات خلق‌الساعه بازار، به‌سرعت به سمت بالا هدایت شود که این امر اتفاق خوبی را برای سهامداران رقم خواهد زد.

 ریسک‌های سیاسی و البته تصمیمات خلق‌الساعه در حوزه ارزی، موجب فرو خوردن حس رشد و سرخوردگی جریان پول در بازار شده که البته این موضوع نیز نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و به‌زودی تحولات مختلف سیاسی و اقتصادی به این جریان کمک خواهد کرد.

متاسفانه در سیستم کشور هیچ اهمیتی به بازارهای مولد نمی‌دهند و کماکان دلال‌‌‌‌‌ها در حال سوءاستفاده هستند و همان‌طور که چند روز گذشته برخی آمارها منتشر شد مبنی‌براینکه سهامداران بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند اما کمترین بازدهی را دارند که این امر رِنج منفی گسترده در بازار سهام، فروش سنگین و با چاشنی تنفر را به‌همراه دارد.

خوشبختانه روز شنبه خبری از سوی روابط‌عمومی بانک‌مرکزی اعلام شد که طبق آن نرخ تسعیر ارز اقلام پولی سیستم بانکی برای پایان سال‌نرخ ETS در 28 اسفند 1402 یعنی 40‌هزار و 500‌تومان به ازای هر دلار خواهد بود که براین اساس می‌توان گفت نمادهای گروه بانکی در سال‌مالی گذشته، سود تسعیر ارز مطلوبی را شناسایی کنند.

شنبه هم نتیجه آن را دیدیم و سهام گروه بانکی رشد قابل‌توجهی کرد. طی روز گذشته نیز با احتمال تغییر رئیس سازمان بورس با توجه به اتمام مهلت قانونی ریاست، ممکن است تغییر و تحولات دوباره‌‌‌‌‌ای را در بازار سهام شاهد باشیم. به‌نظر می‌رسد جو کلی معاملات بازار سرمایه در روزهای آتی، با نقش محوری گروه بانکی مثبت و متعادل باشد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.