اثر دلار نیمایی بر شاخص بورس

در حال‌حاضر تنها مانع رشد بازار سرمایه نرخ دلار نیمایی است. افزایش قیمت دلار نیمایی تا محدوده 50 هزار تومان می تواند منجر به صعود شاخص تا محدوده 3 میلیون واحد شود.

سعید مشکات

کارشناس بازار سرمایه

21 فروردین 1403
شناسه : 1179
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با فرض رشد دلار نیما، توقف رشد نرخ بهره، پیش نیامدن ریسک سیاسی جدید و توقف قیمت‌های جهانی در همین محدوده به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل بتواند بین دو و نیم‌میلیون واحد تا سه‌میلیون واحد رشد کند.اگر دلار نیما از محدوده 40‌هزار‌ تومان فعلی به محدوده 50‌هزار ‌تومان برسد این عدد می‌تواند به بورس کمک کند که تا محدوده سه‌میلیون واحد رشد کند.
در حال‌حاضر تنها مانع رشد بازار سرمایه نرخ دلار نیمایی است. افزایش قیمت دلار نیمایی تا محدوده 50 هزار تومان می تواند منجر به صعود شاخص تا محدوده 3 میلیون واحد شود.

ارزش دلاری بازار سرمایه حدود 140‌میلیارد دلار است، این عدد بسیار ناچیز است. در بهمن ماه سال‌1401 که وضعیت بازار مناسب نبود نیز به چنین اعدادی رسیدیم و الان هم در همان محدوده قرارگرفتیم.

قبل از این آخرین‌باری که این عدد را در بازار سرمایه دیده بودیم مربوط به زمستان سال‌98 بود. از منظر ارزش دلاری دست‌کم می‌توان گفت بازار در کف قیمتی است و مشکلی از این حیث نداریم، البته به شرط اینکه دلار افت پیدا نکند.

 مساله بعدی این است که وضعیت بودجه‌ همچنان مشخص نشده و معلوم نیست که یک‌سری از اعداد همین اعداد باقی‌می‌ماند یا تغییر خواهد کرد. در مورد سیاست بانک‌مرکزی پیرامون نرخ بهره نیز همچنان ابهام وجود دارد.

همه ما می‌دانیم که نرخ بهره بالا به ضرر بازار سرمایه است و جمع این موارد باعث‌شده بازار سرمایه رونقی که باید را نداشته‌باشد. با اختلاف قیمتی که بین دلار بازار آزاد و دلار نیمایی هست، طبیعتا این انتظار وجود دارد که دلار نیمایی رشد کند و چنانچه این اتفاق بیفتد بر بورس تاثیر مثبتی خواهد داشت،

اما جمع این مسائل که نرخ بهره بالاست و یک‌سری از نرخ‌های اساسی هنوز تعیین‌تکلیف نشده‌است، بر بازار سرمایه فشار می‌آورد.

در حال‌حاضر تنها مانع رشد بازار سرمایه نرخ دلار نیمایی است. دلار نیمایی در صورت رشد می‌تواند تاثیر خوبی روی بازار بگذارد و این انتظار وجود دارد که رشد اتفاق بیفتد، البته ممکن است که بانک‌مرکزی مقاومت کند اما با توجه به اینکه شکاف بین دلار نیمایی و آزاد خیلی زیاد است و این موضوع باعث قاچاق به خارج از کشور می‌شود و از طرفی باعث رشد تقاضا برای دلار نیمایی می‌شود، طبیعتا تاثیر منفی بر محیط اقتصادی دارد، بنابراین اگرچه مقاومت بانک‌مرکزی موردانتظار است، اما احتمال می‌رود در ادامه بانک‌مرکزی مجبور شود اجازه دهد دلار نیمایی به سمت نرخ واقعی‌تر حرکت کند.

 با فرض رشد دلار نیما، توقف رشد نرخ بهره، پیش نیامدن ریسک سیاسی جدید و توقف قیمت‌های جهانی در همین محدوده به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل بتواند بین دو و نیم‌میلیون واحد تا سه‌میلیون واحد رشد کند، اما این چند شرط برای رشد شاخص جدی است. برای مثال اگر دلار نیما از محدوده 40‌هزار‌ تومان فعلی به محدوده 50‌هزار ‌تومان برسد این عدد می‌تواند به بورس کمک کند که تا محدوده سه‌میلیون واحد رشد کند.

انتظاری که برای ماه آینده وجود دارد این است که به‌تدریج نرخ دلار نیمایی رشد کند.

 موضوع دیگری که وجود دارد در مورد خودروسازان است. جو روانی این گروه در بازار سنگین است. مساله اخبار مربوط به تجدیدارزیابی دارایی این گروه همچنان وجود دارد و طبیعتا اگر اخبار مربوط به تجدیدارزیابی این گروه تایید شود اثر مثبتی نیز از این محل متوجه بازار سرمایه خواهد بود و تاثیر روانی مثبتی بر بورس خواهند گذاشت.

از این حیث پیگیری اخبار این گروه نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود. احتمالا در سال‌جاری با دو موج نوسانی مواجه خواهیم بود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.