پاسخ بازارها به اقدام نظامی ایران علیه اسراییل

بیت کوین و شاخص‌های بورس فروریختند | احتمال پرش دلار به کانال ۷۰ هزار تومان

واکنش بعدی اسراییل که ایران آن را تهدید به پاسخ «شدیدتر» کرده است، می‌تواند اقتصاد منطقه را با تنش‌های جدی مواجه سازد.
26 فروردین 1403
شناسه : 1192
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ایران، اما ساعتی پیش از شروع حملات و روز معاملاتی ۲۵ فروردین، شاهد ریزش بازار سرمایه بودیم؛ گویی که سهامداران انتظار جنگ در ساعات ابتدایی روز بعد را می‌کشیدند. شاخص کل هم وزن بورس ۳.۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است
واکنش بعدی اسراییل که ایران آن را تهدید به پاسخ «شدیدتر» کرده است، می‌تواند اقتصاد منطقه را با تنش‌های جدی مواجه سازد.

در شب حملات موشکی و پهبادی به سمت اسراییل، بازارها واکتش شدیدی نشان دادند. بیشتر از همه بازار رمزارزها فروریخت و رمز ارز تتر در برابر ریال، واکنش نشان داد.

به گزارش شاخص آنلاین، سرانجام در ۲۶ فروردین پاسخ مستقیم ایران به حمله ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران در سوریه آغاز شد. اسراییل که این حمله به او منتسب شده، به شکل رسمی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است اما سرویس‌های امنیتی کشورهای مختلف نقش اسراییل را تایید کردند. دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا هم در اخباری که به رسانه‌ها درز داده اند، تایید کردند که کار، کار اسراییل است.

آمریکایی‌ها تایید کردند که اسراییل حمله را به آن‌ها خبر داده بود اما از اعلام مکان یعنی کنسولگری ایران خبری درز نداد. هرچه هست پاسخ ایران و نیروهای موسوم به مقاومت از لبنان، عراق و یمن کلید خورد. برخی دولت‌ها از اقدام ایران برای پاسخ دادن به حمله ۱۳ فروردین حمایت کرده اند؛ از جمله الجزایر و افغاستان.

با این وجود، بیشتر کشورها یا سکوت و بی‌طرفه‌ای پیشه کرده‌اند یا به صورت رسمی از امنیت اسراییل حمایت کرده اند؛ از جمله اردن، آمریکا، انگلیس و فرانسه. به نظر می‌رسد که کشورها نگران تبعات اقتصادی این جنگ و بالا گرفتن درگیری‌ها و کشیده شدن آن به تنگه هرمز و خلیج فارس باشند. با توجه به ایران بخش گسترده‌ای از موشک‌ها و پهپادها، مستقیم از خاک ایران بلند شده اند، این اقدام واجد اهمیت زیادی است.

واکنش سریع تتر

برخلاف اخبار اولیه، پس از حمله ۱۳ فررودین که ابعاد پاسخ ایران را محدود می‌دانستند اما منابع آمریکایی ساعاتی پس از آغاز حمله ایران، اعلام کردند حمله به اسراییل، گسترده تر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت است. بر همین اساس، می‌توان تاثیرات اقتصادی این تقابل را در منطقه جدی دانست. در ساعات ابتدایی قیمت رمز ارز تتر (دلار دیجیتال) افزایش و به فراتر از ۷۱ هزار تومان رسید. با توجه به اینکه بازار رمزارزها تعطیلی ندارد، تب داغ تتر که با افزایش حدود ۵ درصدی همراه شده، نشان دهنده تب بازار ارزهای فیات است.

در نتیجه، چنانچه تنش‌ها به درگیری جدیدی در ساعات آتی بی‌انجامند، باید انتظار داشت که دلار با شتاب بیشتری خود را به تتر نزدیک کند. با توجه به اینکه اخبار تایید نشده‌ای در مورد حملات پهبادی به پایگاه‌های آمریکایی در اربیل هم منتشر شده است، می‌توان انتظار داشت که در ساعات و روزهای آتی تنش‌ها همچنان پایدار بمانند.

واکنش ایران و ریزش طلا

البته ایران از طریق نمایندگی خود در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اقدام نظامی» بر اساس «بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد» صورت گرفته است و «دفاع مشروع» محسوب می‌شود. نمایندگی ایران نتیجه گیری کرده است که موضوع را می‌توان پایان یافته تلقی کرد.

روی همین حساب واکنش بعدی اسراییل که ایران آن را تهدید به پاسخ «شدیدتر» کرده است، می‌تواند اقتصاد منطقه را با تنش‌های جدی مواجه سازد. در ساعات ابتدایی حمله موشکی و پهپادی به سمت نقاطی که از سوی رسانه‌های غربی، نظامی توصیف شده اند؛ از جمله منطقه صحرای «نگب»، قیمت طلا حدود ۱ درصد ریزش کرد و به حدود ۲۳۴۴ دلار رسید. این در شرایطی است که فلز زرد در ۶ ماه گذشته به دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلتیک و فراتر از اننظار بودن تورم آمریکا حدود ۲۱ درصد رشد کرده بود. کل بازده طلا هم در سال ۲۰۲۴ به ۱۴.۵ درصد می‌رسید.

ریزش بیت کوین

در بازار رمز ارزها هم بیت کوین حدود ۴ درصد ریزش کرد و به حدود ۶۳ هزار دلار رسید. تخمین زده می‌شود که ۹۲۵ میلیون دلار موقعیت لانگ بر روی معاملات بیت کوین، لیکویید شده اند. در همین حال، شاخص ۵۰۰ سهم برتر آمریکا هم که در ۶ ماه گذشته مانند طلا عملکرد پربازدهی داشت و بازده ۱۷.۵۰ درصدی را ثبت کرده بود، در ادامه روند نزولی یک هفته اخیر، در شبانه روز گذشته حدود ۱ درصد ریزش کرد. عمده ریزش در بازارها هم به لحاظ زمان شروع حملات، متوجه شاخص‌های بورسی آمریکا بوده است. از جمله شاخص‌های نزدک، داوجونز و ۲۰۰۰ سهم با کوچکترین بازار. هر کدام از این شاخص‌ها حدود ۱درصد ریزش داشته اند.

در ایران، اما ساعتی پیش از شروع حملات و روز معاملاتی ۲۵ فروردین، شاهد ریزش بازار سرمایه بودیم؛ گویی که سهامداران انتظار جنگ در ساعات ابتدایی روز بعد را می‌کشیدند. شاخص کل هم وزن بورس ۳.۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است. این دهمین سقوط بزرگ این شاخص از ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۲ توصیف شده است. همچنین شاخص کل بورس ۲.۳۸ درصد و شاخص کل فرابورس ۲.۴۴ درصد ریزش کردند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.