مرکز مبادله به شایعات درباره ناخالص بودن سکه های حراجی پاسخ داد | سکه ها خالص است

اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: سکه‌های ضرب‌ و تحویل‌ داده‌ شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلا شامل نیم‌ و ربع سکه و سکه تمام ضرب بانک مرکزی هستند و از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.
09 اردیبهشت 1403
شناسه : 1274
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: سکه‌های ضرب‌ و تحویل‌ داده‌ شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلا شامل نیم‌ و ربع سکه و سکه تمام ضرب بانک مرکزی هستند و از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.

در پی افزایش شایعات درباره ناخالص بودن سکه های حراجی بانک مرکزی در مرکز مبادله طلا و ارز سخنگوی مرکز مبادله اعلام کرد: این سکه ها از استاندارد های بانک مرکزی برخودارند.

 

اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا در این باره گفت: سکه‌های ضرب‌ و تحویل‌ داده‌ شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلا شامل نیم‌ و ربع سکه و سکه تمام ضرب بانک مرکزی هستند و از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.

او افزود: سکه تمام عرضه‌شده در مرکز مبادله، 8.136 گرم با عیار 900 در هزار و طرح روی سکه نیز تصویر امام و بارگاه امام رضا است. طرح دو طرف ربع و نیم سکه نام امام علی و بارگاه امام رضا و عیار هر دو سکه 900 در هزار است.

به گفته او وزن نیم‌ و ربع سکه 4.068 و 2.034 گرم است. دارندگان سکه‌ها مراقب افرادی باشند که با طرح مسائل واهی درباره عیار و کیفیت سکه تحویلی مرکز مبادله به دنبال سوءاستفاده هستند.

شاید دقت کافی نداشته اند

آیت محمدولی کارشناس حوزه طلا اما در این باره گفت: پرس‌ و جوها از فعالان این حوزه نشان می‌دهد متاسفانه سکه‌هایی که بانک‌مرکزی در حراج‌ها عرضه کرده به دلایل مختلف، رنگ و لعاب و شفافیت سکه‌های قبل را ندارد و به‌نوعی کدر است. احتمال دارد در جریان ضرب این سکه‌ها دقت کافی صورت نگرفته باشد و ابزارها کیفیت لازم را نداشته‌اند.

او افزود: با توجه به این تفاوت در رنگ‌ها و شفافیت سکه‌ها، تقاضا برای آنها کم شده و در نتیجه خریداران با قیمت کمتری این سکه‌ها را می‌خرند. این موضوع به هیچ‌ عنوان به معنی عیار متفاوت سکه‌ها نیست بلکه تنها در هنگام ضرب فرآیند با دقت کافی انجام نشده است.

به گفته او این موارد در سکه‌های ربع و نیم مشاهده شده است. بطور مثال ربع سکه 8 میلیون تومانی را از دارنده سکه بین 7.8 تا 7.9 میلیون تومان خریداری می‌کنند.

سکه ها خالص است

سهراب اشرفی یک فعال و کارشناس حوزه طلا هم درباره خالص بودن یا نبودن سکه های بانک مرکزی گفت: تمام سکه‌های ضرب‌شده توسط بانک‌مرکزی از سال 1308 دارای عیار 900 بوده و ناخالصی این سکه‌ها رد می شود. اگر قیمت‌های متفاوتی برای این سکه‌های حراجی اعلام می ‎شود به دلیل ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار است و ربطی به عیار سکه‌ها ندارد.

 

 

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.