شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراهش در سانحه هوایی | آینده ایران چه خواهد شد؟

بر اساس اصول قانون اساسی انتظار می رود محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ، ریاست موقت دولت را برعهده بگیرد اما باید ظرف 50 روز زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. انتخاباتی که فاصله اندکی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه دارد.
31 اردیبهشت 1403
شناسه : 1379
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس اصول قانون اساسی انتظار می رود محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ، ریاست موقت دولت را برعهده بگیرد اما باید ظرف 50 روز زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. انتخاباتی که فاصله اندکی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه دارد.

 در پی وقوع یک سانحه هوایی در ظهر روز گذشته آیت الله ابرهیم رئیسی و هیات همراهش به شهادت رسیدند. اکنون پرسش این است که شرایط سیاسی کشور که می تواند شرایط اقتصادی را نیز دستخوش تغییر کند چه خواهد شد.

به گزارش شاخص آنلاین، ظهر روز گذشته بالگرد حامل رئیس جمهور و هیات همراه او که شامل آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سید مهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش وسرگرد فنی بهروز قدیمی بود  دچار یک سانحه هوایی شد و بعد از 18 ساعت جستجو مشخص شد ابراهیم رئیسی و همه اعضای بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به شهادت رسیده اند.

طبق آخرین خبر ها رئیس جمهوری که از مراسم افتتاح سد قیز قلعه سی در مرز کشور آذر بایجان عزیمت می کرد پس از سوار شدن به بالگرد عازم افتتاح پروژه ای در پالایشگاه تبریز بود که این سانحه رخ داده است.

هنوز از جزییات و نحوه بروز این سانحه هوایی اطلاعات کاملی در دست نیست اما برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که شرایط بد جوی و فضای مه آلود منطقه در این سانحه نقش داشته است.

در چنین شرایطی اکنون  این پرسش مطرح است که در فقدان رئیس جمهور ،آینده سیاسی و اقتصادی چه خواهد شد؟

آینده چه خواهد شد؟

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی در صورت فوت، عزل، استعفا، و یا غیبت و بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور، معاون اول او با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های او را برعهده می‌گیرد و شورای متشکل از او، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه موظف هستند شرایطی را فراهم کنند که ظرف مدت زمانی حداکثر ۵۰ روزه رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

تاکنون در تاریخ جمهوری اسلامی یک بار پس از شهادت شهید محمدعلی رجایی در شهریور ۱۳۶۰، در مهر ماه همان سال آیت الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور جدید برگزیده شد.

اصل ۱۳۱ قانون اساسی به طور دقیق ترمی گوید: در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

بر همین اساس و بر اساس اصول قانون اساسی انتظار می رود محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ریاست موقت دولت را برعهده بگیرد اما باید ظرف 50 روز زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. انتخاباتی که فاصله اندکی با انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که قرار است آبان ماه امسال برگزار شود دارد.

گمانه زنی ها

هنوز برای صحبت درباره برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور بعدی بسیار زود است اما از همین حالا گمانه زنی های زیادی در مورد رئیس جمهور آینده مطرح شده که می تواند شرایط اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید

آیا دولت رئیسی و بایدن تک دوره ای خواهند بود

حرکت نظام ارزی جهان به سمت چند قطبی

عوامل هشتگانه ای که مانع رشد اقتصاد ایران شده اند

بسیاری بر این باورند که خط فکری شهید ابراهیم رئیسی در انتخابات بعدی نیز دنبال خواهد شد و بعید است تغییر سیاسی خاصی از جنبه جریان فکری فعلی ایجاد شود. با این حال این موضوع هنوز روشن نیست و تحولات سیاسی آینده می تواند تعیین کننده شرایط اقتصادی در روز های آینده باشد. گزینه های فعلی برای انتخابات ریاست جمهوری هنوز مشخص نیست اما انتظار می رودبرخی از اعضای طیف فکری منتسب به شهید ابراهیم رئیسی در انتخابات آینده نقش آفرین باشند. با این همه پرسشی که در حال حاضر وجود دارد این است که سیاست های اقتصادی دولت بعد بر چه محوری استوار است و آیا این سیاست ها می تواند به جریان بهتر تولید و توسعه بیشتر اقتصادی منجر شود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.