آغاز استفاده از ریال دیجیتال برای نخستین بار | دو بانک بورسی پیشگام استفاده از ریال دیجیتال

بانک مرکزی اعلام کرد: مشتریان بانک ها از هفته آینده می توانند بدون استفاده از پول های کاغذی یا کارت‎های بانکی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و فقط با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزارها، خریدها را با شیوه های نوین انجام داده و یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند.
29 خرداد 1403
شناسه : 1509
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بانک مرکزی اعلام کرد: مشتریان بانک ها از هفته آینده می توانند بدون استفاده از پول های کاغذی یا کارت‎های بانکی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و فقط با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزارها، خریدها را با شیوه های نوین انجام داده و یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند.

دو بانک بورسی ملت و تجارت طبق مجوز بانک مرکزی از هفته آینده امکان استفاده از ریال دیجیتال را برای مشتریان فراهم می کنند.

به گزارش شاخص آنلاین، بانک مرکزی با اشاره به توسعه مرحله آزمایشی خدمت جدید و عملیاتی شده ریال دیجیتال در جزیره کیش، اعلام کرد: مشتریان بانک ها از هفته آینده می توانند بدون استفاده از پول های کاغذی یا کارت‎های بانکی به سادگی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزارها، خریدها را با شیوه های نوین انجام داده و یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند.

براساس این گزارش، اجرای پیش‌ آزمایش و آزمایشی این برنامه از ابتدای سال 1401 و خرداد سال قبل آغاز شد و با توجه به برنامه ریزی و با مشارکت فعال بانک ها و همکاری‌های شبکه پرداخت از تیر با مشارکت دو بانک ملت و تجارت، پروژه مرحله گسترده مرحله آزمایشی با امکان بهره‌برداری عمومی خواهد شد.

در این مرحله مقرر است بصورت مشخص از محدوده جغرافیایی جزیره کیش آغاز شود و مشتریان بانک ها و گردشگران این امکان را خواهند داشت با استفاده از این ابزار پرداخت جدید، نسبت به پرداخت هزینه‌های خرید کالا و خدمات اقدام کنند.

بیشتر بخوانید

ریال،چالش اصلی مردم ایران
گردش ریال را رصد می کنیم
ریال آفشور موضوع مبهمی است | بانک مرکزی توضیح دهد
ریال دیجیتال چیست و با چه هدفی ایجاد شد؟

در یک تعریف ساده و کلی، ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است که می‌تواند جهت انجام پرداخت های عمومی مورد استفاده قرارگیرد. ریال دیجیتال برخلاف سایر انواع پول الکترونیک رایج در کشور که از طریق حساب های بانکی و ابزارهای پرداخت متداول همچون کارت بانکی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز به تسویه بین بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده نداشته و به محض انجام عملیات خرید وجوه دریافتی آن در اختیار فروشنده قرارگرفته و قابل بهره برداری می باشد.

همچنین به دلیل استفاده از ابزارهای نوین در انجام عملیات پرداخت، پرداخت با این روش در عین افزایش امنیت پرداخت، بسیار ساده تر از شیوه های رایج پرداخت کارتی صورت می پذیرد.

شایان ذکر است این پروژه در گام نخست، با هدف بسترسازی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و پاسخ به نیازمندی ­های توسعه ای حوزه پرداخت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسعه یافته است.

در همین راستا، اهداف مهم دیگری همچون افزایش تاب­آوری و پایداری در زیرساختهای پرداخت کشور، بازآفرینی نقش اسکناس به شکل الکترونیکی در پرداختهای خرد کشور، بهبود کارآیی و توسعه ابزارهای پرداخت نوین، و مدیریت مخاطرات ناشی از رواج پول­های خصوصی نیز مدنظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ویژگی های مهم ریال دیجیتال چیست؟

با توجه به تمهیدات اتخاذ شده ریال دیجیتال ظرفیت های لازم برای توسعه پول برنامه ­پذیر یا قابل برنامه­ریزی را تسهیل می نماید، که این مهم موتور محرک شکل گیری مدل های نوین کسب و کار خصوصاً در فضای تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور خواهد بود.

شایان ذکر است با توجه به سیاستهای مد نظر بانک مرکزی، و با نظرداشت پشتوانه های قانونی از جمله اختیارات تفویض شده در بخش(ب) ماده(4) قانون بانک مرکزی، ریال دیجیتال به عنوان پول دیجیتال خرد از سوی بانک مرکزی منتشر گردیده و هدفگذاری این بانک بسترسازی جهت توسعه ابزارهای پرداخت خرد در اقتصاد مبتنی بر این شکل جدید پول می باشد.

همچنین در گام های نخست، شبکه بانکی کشور امکان توسعه ابزارهای نوین پرداخت مبتنی بر ریال دیجیتال را داشته و در نظر است در آینده این نقش به سایر موجودیت های فعال در نظام پرداخت کشور و فناوری های نوین مالی نیز توسعه یابد.

گفتنی است در این مرحله ریال دیجیتال صرفاً با هدف کاربری در محدوده جغرافیایی داخل کشور و برای تسهیل عملیات پرداخت های خرد داخلی هدف گذاری گردیده است.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.