شرکت سامسونگ اعلام کرد نخستین محصولات خط تولید باتریهای حالت جامد آزمایشی خودش را به سازندگان خودروهای برقی پریمیوم تحویل داده و آنها حدود 6 ماه است این باتریها را آزمایش میکنند. این باتری جدید با هر بار شارژ که 9 دقیقه طول میکشد، حدود 900 تا 1000 کیلومتر شارژدهی خواهد داشت.
براساس گزارش رسانه کرهای The Elec، به گفته معاون بخش تولید باتریهای سامسونگ خودروسازان از باتریهای حالت جامد این شرکت استقبال خوبی کردهاند؛ این باتریهای جدید کوچکتر، سبکتر و بسیار ایمنتر از باتریهای خودروهای الکتریکی فعلی هستند.
بااینحال به نظر میرسد تولید آنها نیز نسبتاً گران است؛ زیرا سامسونگ میگوید ابتدا از این باتریها در خودروهای الکتریکی لوکس «سوپر پریمیوم» استفاده میشود. به ادعای این شرکت این باتریها میتوانند بیش از 600 مایل (965 کیلومتر) را با یک بار شارژ طی کنند.
بیشتر بخوانید
باتری حالت جامد سامسونگ میتواند در 9 دقیقه شارژ شود؛ همچنین این شرکت طول عمر این باتریها را 20 سال اعلام کرده است. البته طول عمر 20 ساله، ظاهراً دارد به استانداردی در شرکتهای تولیدکننده باتری خودرو تبدیل میشود؛ برای مثال شرکت CATL در تلاش است باتری با دوام طولانیتر و عمر 15 ساله بسازد.
بااینحال یکی از عوامل بازدارنده شرکتها برای تولید انبوه باتریهای حالت جامد قیمت آنهاست. بزرگترین سازنده باتریهای برقی، CATL، پیشازاین گفته بود تا قبل از 2030 این باتریها به تولید انبوه نخواهند رسید. البته باتوجهبه ورود سامسونگ به این عرصه، باید دید این شرکت چه برنامههایی برای رقابت دارد.
تویوتا و سامسونگ وعده دادهاند تولید انبوه باتریهای حالت جامد خود را در سال 2027 آغاز کنند. تویوتا گفته است ابتدا باتریهایش را در خودروهای برقی درجهیک شرکت لکسوس نصب خواهد کرد.
سامسونگ علاوهبر باتری حالت جامد با فناوری تولید انبوه اختصاصی خود، میخواهد در بخش تولید باتریهای مقرونبهصرفه نیز رقابت کند. این شرکت درحال توسعه باتریهای ارزانتر LFP و بدون کبالت همچنین روش تولید الکترود خشک است.