آیا تزریق اعتبار 50 همتی بورس را نجات می دهد؟

سازمان بورس در تلاش است مجوز تزریق 50 هزار میلیارد تومان نقدینگی را به بورس درقالب وجه نقد یا خط اعتباری از وزارت اقتصاد دریافت کند اما پرسش این است که آیا تزریق نقدینگی می تواند بازار سهام را نجات دهد؟
17 مرداد 1403
شناسه : 1773
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سازمان بورس در تلاش است مجوز تزریق 50 هزار میلیارد تومان نقدینگی را به بورس درقالب وجه نقد یا خط اعتباری از وزارت اقتصاد دریافت کند اما پرسش این است که آیا تزریق نقدینگی می تواند بازار سهام را نجات دهد؟

آن طورکه دیروزمدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس خبر داد سازمان بورس از وزات اقتصاد خواسته است یک خط اعتباری 50 هزار میلیارد تومانی برای نجات بورس اختصاص دهد و حتی اگر امکان واریز وجه نقد وجود دارد این مقدار به بورس اختصاص یابد.اما پرسش این است که آیا تزری این منابع بورس را نجات می دهد؟

به گزارش شاخص آنلاین، در شرایطی که روند نزولی بورس فرسایشی شده سازمان بورس در تلاش است مجوز تزریق 50 هزار میلیارد میلیارد تومان نقدینگی به بورس را از وزارت اقتصاد دریافت کند تا از این طریق از فضای هیجانی ایجاد شده در بازار سرمایه به دلیل تنش های منطقه ای جلوگیری کند. قادر معصومی خانقاه دیروز در این باره گفت: با توجه به بروز شرایط هیجانی در بازار سهام متأثر از احتمال رویدادهای منطقه‌ای، سازمان بورس در مکاتبه‌ای با وزیر امور اقتصادی و دارایی، به عنوان رئیس شورای عالی بورس ، پیشنهادهایی را برای حمایت از بازار سهام ارسال و پیگیر اجرایی و عملیاتی شدن پیشنهادهای مذکور شد.

به گفته او، این نامه و پیشنهادهای مطرح درآن، با هدف برآورد نیاز بازار سرمایه به اقدامات حمایتی و تشریح کمیت و کیفیت این اقدامات، در هر یک سناریوهای احتمالی، همچنین تنویر ذهن مسئولان ذی ربط نسبت به موضوعات مبتلابه بازارسرمایه تدوین و ارسال شده است.

معصومی خانقاه مهم ترین درخواست سازمان بورس را واریز وجه یا تعریف خط اعتباری حداقل ۵۰ همتی برای بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: در این نامه خواستار همکاری همه مسئولان، نهادها و سازمان‌های درگیر در این تصمیم‌گیری شده ایم.

آمار ها نشان می دهد در حال حاضر ارزش کل سهام شناور موجود در بازار سهام با در نظر گرفتن ارزش شرکت های حاضر در  بورس و فرا بورس دست کم 1500 هزار میلیارد تومان است و مشخص نیست آیا در صورت تشدید تنش های منطقه ای این میزان نقدینگی می تواند مانع از نزول بیشتر بورس شود یا خیر.

در چنین شرایطی اما این پرسش مطرح است که آیا تزریق این منابع می تواند منجر  از نزول بورس جلوگیری کند و منجر به احیای شاخص شود؟

رشد 25 درصدی بورس

حسام سرفرازیان، کارشناس بازار سرمایه، با بیان این که تخصیص خط اعتباری ۵۰ همتی فعلا در مرحله درخواست است، گفت: خط اعتباری تعیین شده برای حمایت از بازار سرمایه، به شرط تخصیص، موجب رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی بورس می‌شود.

حسام سرفرازیان، با اشاره به درخواست خط اعتبای ۵۰ همتی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از بازار سرمایه گفت: هم‌اکنون این خط اعتباری در مرحله درخواست است اما در صورتی که مورد پذیرش بانک مرکزی قرار بگیرد، می‌تواند اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید

 

او، تزریق مالی به بازار سرمایه در شرایط بحرانی را موثر خواند و گفت: ورود حجم بالای نقدینگی و افزایش معاملات باعث جذابیت بورس می‌شود.

سرفرازیان با تاکید بر اینکه کارکرد نقدشوندگی در بازار سرمایه باید افزایش یابد، افزود: ورود نقدینگی جدید موجب می‌شود بازار به سمت خرید سهام برود اما عوامل محدود کننده هم باید از سر راه بازار برداشته شود.

او با بیان این که ۵۰ همت تعیین شده بدون شک بازار را حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تکان می‌دهد، افزود: اما این خط اعتباری در صورتی تاثیرگذار است که اولا تخصیص یابد، دوم این‌که در صورت رشد بازار برای بازگشت آن تعجیل نشود. همچنین نحوه بازپرداخت خط اعتباری باید مشخص شود تا شوک دیگری به بازار وارد نشود. بازاری که دائما دچار شوک مثبت و منفی باشد، باعث گریز سرمایه گذار می‌شود و قابلیت برنامه ریزی را دچار مشکل می‌کند.

سرفرازیان با بیان این که بورس دماسنج و آیینه اقتصاد است، توضیح داد: بازار سرمایه در عرصه کلان چشم انداز اقتصاد کلان را مشاهده می کند بنابراین، شفاف شدن نگاه دولت جدید به بازار می تواند کمک کننده باشد . همچنین اعمال سیاست‌ها چه دربخش مالیاتی و چه در بخش تعیین نرخ گذاری‌ها برای اوراق می تواند جهت کلی سودآوری شرکت ها را مشخص کند. طبیعتا وقتی بازار و شرکت ها سودآور باشد، توجه سرمایه‌گذاران به بازار نیز بیش از پیش جلب می شود. علاوه براین، ضرورت دارد نظام مالیاتی درکشور برای همه اصلاح شود، فشار مالیاتی به شرکت ها وارد نشود و گردش مالیاتی شرکت های بازار سرمایه مشمول مالیات نباشد.

فاصله گرفتن از فضای پنیک

 یک تحلیلگر دیگر بازار سهام، نیز در این باره گفت: بازار در شرایط کنونی، به نقدینگی نیاز دارد تا بتواند از فضای ترس و پنیک فاصله بگیرد.

علی آهو، با مثبت ارزیابی کردن درخواست خط اعتباری یا واریز وجه ۵۰ همتی برای حمایت از بازارسرمایه، گفت: معمولا در دنیا نیز در هنگام بروز پنیک‌ها و شرایط هیجانی، اقداماتی چون تخصیص خط اعتباری برای حمایت از سهامداران انجام می‌شود. مصداق بارز این موضوع بورس ژاپن است که در شرایط بحرانی اقدام به توقف معاملات در کوتاه مدت کرد.

او اعمال سیاست‌های پولی و مالی در شرایط هیجانی را مهم دانست و افزود: علاوه بر چنین حمایت‌هایی، اعمال سیاست های پولی و مالی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. بنابراین، این سیاست‌ها باید به گونه‌ای تعریف شود که علاوه بر کنترل تورم به بروز بحران‌های مالی در بازار سرمایه منجر نشود.

آهو با ذکر نمونه‌ای از اقدامات گذشته سازمان بورس برای حمایت از سهامداران توضیح داد: انتشار اوراق تبعی از جمله اقدامات سازمان بورس برای حمایت از دارندگان است که در گذشته عملیاتی شد اما تنها به سهام برخی نمادهای خاص و بزرگ اختصاص یافت، در حالی که این گونه از حمایت‌ها می‌بایست برای تمامی سهم‌ها کاربرد داشته باشد.

او درخواست سازمان بورس برای تخصیص خط اعتباری ۵۰ همتی، برای حمایت از بازار، در شرایط هیجانی را اقدامی مثبت برشمرد و توضیح داد: بازار به این میزان نقدینگی نیاز دارد تا بتواند از فضای ترس و پنیک فاصله بگیرد و خریدها در قیمت‌های پائین‌تری انجام شود اما این اعتبارات نباید تنها صرف خرید سهام‌ شاخص‌ساز شود بلکه باید باید دامنه وسیع‌تری از سهام‌ موجود در بازار را در برگیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر این که نحوه استفاده و تخصیص از این خط اعتباری باید متفاوت باشد، توضیح داد: صرفا این اعتبارات نباید در اختیار صندوق توسعه در جهت خرید تعداد معدودی نماد قرار گیرد و می‌بایست به صورت هم وزن‌تری عملیاتی شود. به بیانی دیگر، می‌بایست کلیت بازار در نظر گرفته شود چرا که بازار فقط مرتبط با سهام شرکت‌های بزرگ نیست بلکه سهام شرکت‌های کوچک‌تر نیز که از ارزندگی بنیادی برخوردارند نیز از این خط اعتباری بهره مند شوند تا بازار مورد حمایت قرار گیرد و هیجانات ایجاد شده از بین برود.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.