کدام توکن‌های موسیقی مناسب سرمایه‌گذاری هستند | قیام بلاکچین علیه جعل آثار موسیقی و نقض مالکیت

در دنیایی که بلاکچین در آن وجود ندارد، جعل آثار و سرقت هنری، به عادت تبدیل می‌شود؛ به ویژه در مورد آثار شنیداری که پول زیادی در آن‌ها گردش دارد.
22 مرداد 1403
شناسه : 1791
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از کارکردهای مطلوب بلاکچین، حذف واسطه‌ها از رابطه تولیدکنندگان آثار با مخاطبان است. کارکرد دیگر بلاکچین، دموکراتیزه ساختن تامین مالی آثار هنری و به طور خاص آثار شنیداری است
در دنیایی که بلاکچین در آن وجود ندارد، جعل آثار و سرقت هنری، به عادت تبدیل می‌شود؛ به ویژه در مورد آثار شنیداری که پول زیادی در آن‌ها گردش دارد.

جعل آثار هنری و نقض حقوق مالکانه تولیدکنندگان آثار در صنعت موسیقی، به یک رویه تبدیل شده است. بلاکچین در برابر این نقض حقوق، وارد عمل شده است.

به گزارش شاخص آنلاین، بازار موسیقی با مشکلات متداولی دست و پنجه نرم می‌کند؛ نظیر سوء استفاده از نشان تجاری شرکت‌های فعال در صنعت موسیقی و جعل آثار. در یکی از آخرین نمونه از این پرونده ها، L-Acoustics در دادگاه منطقه‌ای تامپا واقع در ایالت فلوریدای آمریکا از شرکت Se7ven Sounds Music, Inc به اتهام نقض نشان تجاری و جعل آثارش شکایت کرد.

دادگاه تامپا حکم داد که Se7ven Sounds Music, Inc باید جریمه ۵ میلیون دلاری پرداخت کند. این شرکت همچنین باید ۱۳۶ اثر جعلی که با سوء استفاده از تولیدات L-Acoustics منتشر کرده است را نابود کند. از این حکم با عنوان «دستاورد قابل توجه» در صنعت موسیقی یاد می‌شود.

اهمیت حکم دادگاه در این است که می‌تواند، حمایت حقوقی از شرکت‌های فعال در صنعت موسیقی، را به یک رویه قوی‌تر نسبت به گذشته تبدیل کند. اما حقیقت این است: در دنیایی که بلاکچین در آن وجود ندارد، جعل آثار و سرقت هنری، به عادت تبدیل می‌شود؛ به ویژه در مورد آثار شنیداری که پول زیادی در آن‌ها گردش دارد. 

تنها در سال ۲۰۲۳ حجم گردش مالی آثار شنیداری ضبط شده در صنعت موسیقی به ۲۸.۶ میلیارد دلار می‌رسید؛ رقمی وسوسه کننده برای جاعلان. حمایت حقوقی از جعل و سرقت آثار در این صنعت، گاه سال‌های زمان می‌برد؛ چرا که روند رسیدگی در دادگاه‌ها طولانی و فرسایشی است.

بیشتر بخوانید 

سبد کریپتویی برای میلیاردر شدن تا ۲۰۲۵ | بیشترین بازده با کم‌ترین ریسک در یک سبد

عملکرد بلاکچین در موسیقی

بلاکچین در زمینه حمایت از حقوق مالکانه، بسیار پیشروتر از نظام‌های حقوقی است. در واقع، نظام‌های حقوقی مداخلات پسینی و سلبی دارند اما فناوری بلاکچین، به گونه‌ای عمل می‌کند که از ابتدا اجازه جعل و سرقت داده نشود. پرسش این است که بلاکچین چگونه حاکمیت پبش گیرنده و غیرمتمرکز خود را در اختیار صنعت موسیقی می‌گذارد؟

در حال حاضر، ده ها، شرکت در زمینه قراردادن آثار موسیقی بر روی بلاکچین فعالیت می‌کنند. تبدیل آثار موسیقی به دارایی‌های دیجیتال قابل معامله در قالب NFT و توکن دیجیتال که قابل قیمت‌گذاری هستند و امکان تقلب و دزدی بر روی آن‌ها وجود ندارد، تنها بخشی از امکاناتی است که بلاکچین در اختیار هنرمندان می‌گذارد.

یکی از کارکردهای مطلوب بلاکچین، حذف واسطه‌ها از رابطه تولیدکنندگان آثار با مخاطبان است. کارکرد دیگر بلاکچین، دموکراتیزه ساختن تامین مالی آثار هنری و به طور خاص آثار شنیداری است. این امکان، اقتصاد موسیقی را عادلانه‌تر و حمایتی می‌سازد.

پرداخت پاداش به هنرمندانی که در فهرست برترین‌های هفته قرار می‌گیرند، یکی دیگر از کمک‌های بلاکچین به موسیقی است. پلتفرم‌های سنتی پخش موسیقی که در وب۲ فعالیت می‌کنند، خیلی کمتر، چنین امکانی را در اختیار هنرمندان می‌گذارند. شرکت‌های بلاکچینی، استودیوهای تولید موسیقی با هوش مصنوعی را هم توسعه داده ند، تا حامی حقوق مالکانه ناشران این حوزه باشند.

دسترسی به آثار شنیداری به کمک فناوری‌های متاورسی (هدست واقعیت مجازی) فرصت دیگر بلاکچین است. با متاورس، این فرصت به مخاطبان داده می‌شود که به صورت زنده، در کنسرت هنرمندان محبوب خود شرکت کنند و در یک فضای سه بعدی با آن‌ها در تعامل باشند. هنرمندان می‌توانند از ابزارهای مختص متاورس برای خلق آثار خود در همین فضا استفاده و به صورت مستقیم این آثار را عرضه و به صورت زنده اجرا کنند.

بلاکچین‌های بازار موسیقی، تنها به هنرمندان و مخاطبانشان فرصت نمی‌دهند؛ بلکه می‌توان با خرید توکن‌های آن‌ها در بازار رمزارزها، سود به دست آورد. توکن‌های مطرحی که در این بازار عرضه می‌شوند، متعلق به پلتفرم‌های نوآور هستند؛ از جمله Audius با نماد AUDIO، LimeWire با نماد LMWR، CEEK VR با نماد CEEK و Opulous با نماد OPUL. بررسی بلاکچین‌های مرتبط با این توکن ها، به شناخت بهتر از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید

معرفی ۶ پروژه ارز دیجیتال که ممکن است با صعود انفجاری مواجه شوند

Audius

Audius در صنعت موسیقی درخشش خوبی داشت. در واقع، Audius یکی از اولین‌ها در زمینه غیرمتمرکزسازی پلتفرم‌های پخش موسیقی به حساب می‌آید. Audius به حذف واسطه از رابطه هنرمند و مخاطب کمک کرده است.

این شرکت بلاکچینی، راهبرد بلندمدتی برای تثبیت حقوق مالکانه ناشران آثار دارد. Audius هنرمندان پرمخاطب هفته را معرفی می‌کند و با توکن AUDIO پاداش آن‌ها را پرداخت می‌کند.

با Audius، هنرمندان می‌توانند رکوردهای تغییرناپذیر و دارای مهر زمانی را برای آثار خلاقانه خود ایجاد کنند. این شرکت مسابقات ریمیکس برگزار می‌کند تا خالقان این حوزه، آثار خود را به منظور کسب درآمد با توکن AUDIO عرضه کنند.

LimeWire

LimeWire یک استودیوی هوش مصنوعی پیشرو برای تولید محتوای تصویری، موسیقی، ویدیویی و پلتفرم اجتماعی برای سازندگان محتوا، هنرمندان و نوازندگان است.

LimeWire دومین شبکه به لحاظ توسعه یافتگی تعداد کاربران، بر روی پلتفرم اجتماعی Discord محسوب می‌شود؛ با ۲ میلیون عضو. این میزان نفوذ در جامعه تولیدکنندگان آثار هنری، موجب شده است که بیش از ۵۰۰ میلیون قطعه موسیقی با کمک هوش مصنوعی بر روی LimeWire ایجاد شود.

اما مزیت ویژه LimeWire این است که آثار خلق شده از سوی کاربران با هوش مصنوعی را با تبدیل کردن به NFT از گزند سارقان دور نگه می‌دارد. مزیت دیگر این شرکت، جذب شرکای مالی قدرتمند برای فروش توکن LMWR است.

LimeWire با موفقیت بیش از ۱۷.۵ میلیون دلار فروش استراتژیک و عمومی توکن LMWR را با کمک حامیان قوی خود انجام داده است؛ از جمله این حامیان می‌توان به کراکن ونچرز، کریپتو. کام کپیتالز، جی اس آر و آرینگتون کپیتال اشاره کرد.

CEEK VR

هماهنگونه که از نماد این پلتفرم پیداست، در حوزه VR (واقعیت مجازی) متاورس فعالیت می‌کند. در میان پلتفرم‌های موسیقی صنعت بلاکچین، CEEK VR به تبلیغات بسیار اهمیت می‌دهد. با استفاده از هوش مصنوعی این پلتفرم، تبلیغ کنندگان می‌توانند ترافیک کاربران را شناسایی و شفافیت مالی ایجاد کنند.

دسترسی به متاورس CEEK VR را می‌توان در وب سایت رسمی و همچنین از طریق هدست‌های واقعیت مجازیِ Oculus، HTC Vive و هدست VR موبایل CEEK به دست آورد. CEEK VR خود را آینده رسانه‌های دیجیتال می‌خواند؛ جایی که هنرمندان می‌توانند به واسطه VR کنسرت و اجراهای زنده خود را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان پخش کنند.

قرارداد مشارکت CEEK VR با یونیورسال موزیک گروپ، حقوق اجرای زنده را برای هنرمندان تثبیت می‌کند. تاکنون هنرمندانی مانئد U۲، لیدی گاگا، کتی پری، استینگ و نِیو با CEEK VR وارد همکاری شده اند.

ماموریت این شرکت، ایجاد یک متاورس سرگرمیِ VR غیرمتمرکز، واضح و با کاربرد آسان است؛ جایی که هنرمندان، ورزشکاران و سازندگان رویدادها، ابزارهای لازم را برای کسب درآمد دیجیتالی به دست می‌آورند. CEEK سازندگان محتوا را قادر می‌سازد تا با استفاده از جایزه ثبت اختراع CEEK از کار خود درآمد کسب کنند.

توکن CEEK پرداخت‌های سریع به هنرمندانی که در بلاکچین تایید شده‌اند را امکان‌پذیر می‌سازد. این پلتفرم، کسب درآمد سریع، کارآمد و یکپارچه را برای هنرمندان موسیقی و سازندگان محتوا تضمین می‌کند.

Opulous

Opulous اولین پلتفرم مالی غیرمتمرکز همتا به همتا است که توسط دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) پشتیبانی می‌شود. Opulous
یک محصول متفاوت را عرضه می‌کند: استخر لیکویید استیکینگ (سپرده‌گذاری نقدینگی در استخرهای مایع) در بازار موسیقی.

برخلاف استیک ساده، که سود متغیر سالیانه (بر اساس نرخ لحظه‌ای شبکه) را بر روی دارایی قفل شده، پرداخت می‌کند، در لیکویید استیکنیگ، می‌توان نقدینگی را توام با سپرده گذاری، در استخرهای نقدینگی وارد و سود مجدد کسب کرد.

به این فناوری، لیکویید استیکینگ نام داده اند؛ چرا که نقدینگی در آن، مانند مایع روان و قابل استفاده است و به شیوه استیک ساده قفل نمی‌شود. هیچ یک از پلتفرم‌هایی که تاکنون معرفی کردیم، چنین قابلیتی را در بازار آثار هنری ارائه نمی‌کنند. در نتیجه Opulous بر روی فناوری متمایزی دست گذاشته است.

استخر نقدینگی این پلتفرم OVAULT نام دارد. این فناوری، یک شیوه تامین مالی غیرمتمرکز (پاداش دهی) را برای هنرمندان برجسته ایجاد می‌کند؛ به این شیوه که هر اثری هنری با کیفیت انتخاب و وارد OVAULT می‌شود. Opulous نام این آثار منتخب را «کاتولوگ موسیقی» گذاشته است.

هر کاتالوگ، یک قطعه موسیقی است که با ورود به OVAULT به توکن دیجیتال تبدیل می‌شود. زمانی که کاربران Opulous توکن USDC را در لیکویید استیکینگ OVAULT قرار می‌دهند، وارد بازار معاملات موسیقی می‌شوند. با این کار، کاربر با توکن OVAULT پاداش دریافت می‌کند. این پاداش، نشان دهئده سهام داری در OVAULT است.

به مرور که حجم سپرده‌گذاری با USDC بیشتر می‌شود، ارزش OVAULT بالا می‌رود. هرچه قدر که سرمایه گذاران، طول مدت نگه داری پاداش خود در استخر OVAULT را افزایش دهد، پاداش بیشتری بر اساس توکن OVAULT دریافت می‌کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.