چرخش سیاست پولی بانک مرکزی | کاهش در نرخ بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی در ۱۰ آبان به ۲۳.۶ درصد رسیده است. این کمترین نرخ بهره از ۱۵ شهریور ماه سال گذشته محسوب می‌شود. در آن تاریخ نرخ بهره بین بانکی ۲۳.۵۵ درصد می‌رسید.
13 آبان 1402
شناسه : 186
منبع:
زمان مطالعه: 1.5 دقیقه
به
نرخ بهره بین بانکی در ۱۰ آبان به ۲۳.۶ درصد رسیده است. این کمترین نرخ بهره از ۱۵ شهریور ماه سال گذشته محسوب می‌شود. در آن تاریخ نرخ بهره بین بانکی ۲۳.۵۵ درصد می‌رسید.

به نظر می‌رسد که به دنبال گزارش‌های مثبت بانک مرکزی از متغیرهای پولی (نقدینگی، پایه پولی و ضریب فزاینده) نرخ بهره در بازار بین بانکی اندکی کاهش یافته است. 

به گزارش شاخص آنلاین، داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهند که نرخ بهره بین بانکی در ۱۰ آبان به ۲۳.۶ درصد رسیده است. این کمترین نرخ بهره از ۱۵ شهریور ماه سال گذشته محسوب می‌شود. در آن تاریخ نرخ بهره بین بانکی ۲۳.۵۵ درصد می‌رسید. ۵ مهر ماه اما نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۸ درصد رسید که نشان می‌داد بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی خود در بازار پول را تقویت کرده است. کاهش نرخ بین بانکی، به افزایش استقراض می‌انجامد. در نتیجه قدرت وام دهی بانک‌ها به یکدیگر افزایش می‌یابد. بانک‌های مرکزی از ابزار نرخ بهره برای اعمال حاکمیت خود بر بازار پول استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که تمایل بانک مرکزی به کاهش بهره بین بانکی به آرامش نسبی برمی گردد که در متغیرهای پولی جانمایی شده اند؛ به این معنی که در یک‌ساله منتهی به شهریور ماه سال جاری، نرخ رشد نقدینگی از ۳۷.۸ درصد به ۲۶.۹ درصد و نرخ سپرده قانونی از ۱۰.۶۶ درصد به ۱۱.۴۳ درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی اطمینان دارد که سیاست‌های پولی‌اش در زمینه نرخ سپرده قانونی انضباط بانکی را تشدید کرده و حالا به خیال راحت‌تر می‌تواند از ابزار نرخ بین بانکی در جهت سیاست‌های انبساطی استفاده کند. گرچه پایه پولی در همین مدت از ۳۰.۳ به ۴۲ درصد افزایش یافته است. البته دولت انتصاب پایه پولی به استقراض خود از بانک مرکزی را قبول ندارد و تاکید دارد که دلیل آن به بدهی بانک ها به بانک مرکزی برمی گردد. 

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.