سرمایه گذاران در انتظار ای تی اف بیت کوین | بیت کوین در انتظار برگزاری انتخابات آمریکا

در حال حاضر برخی جمهوری خواهان از بیت کوین حمایت کرده اند. برای مثال ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا وعده داده در صورتی که به ریاست دولت آمریکا برگزیده شود، به جنگ با بیت کوین پایان می‌دهد،در نتیجه سرنوشت بیت کوین در بورس آمریکا تا حدی به سرنوشت انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ گره خورده است.
14 آبان 1402
شناسه : 196
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در حال حاضر برخی جمهوری خواهان از بیت کوین حمایت کرده اند. برای مثال ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا وعده داده در صورتی که به ریاست دولت آمریکا برگزیده شود، به جنگ با بیت کوین پایان می‌دهد،در نتیجه سرنوشت بیت کوین در بورس آمریکا تا حدی به سرنوشت انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ گره خورده است.

بحث برسر تاسیس ای تی اف های مبتنی بر بیت کوین دوباره به سرخط خبر ها آمده است. به نظر می رسد در صورت صدور مجوز های فراگیر برای استفاده از بیت کوین به عنوان یک دارایی در صندوق های سرمایه گذاری اعتماد سرمایه گذاران بیشتری به سمت این رمز ارز جلب شود. با این حال همه چیز به بازار های مالی در آمریکا بستگی دارد و سرنوشت بیت کوین در بورس آمریکا نیز تا حدی به سرنوشت انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ گره خورده است.

به گزارش شاخص آنلاین،تایید استفاده از بیت کوین به عنوان یک دارایی مالی در صندوق های سرمایه گذاری که مجوز آن باید از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادارآمریکا صادر می شود، نفوذ معاملات آن را در بورس نزدک آمریکا نشان می دهد.

البته خرید یونیت های صندوق های مبتنی بر بیت کوین به این معنی نیست که سرمایه گذاران بیت کوین می‌خرند؛ چرا که در یک ای تی اف (صندوق سرمایه گذاری قابل معامله) سهام مختلفی وجود دارد.

برای مثال ممکن است که در یک ای تی اف علاوه بر بیت کوین سهام شرکت‌های آلفابت (مالک گوگل)، متا (مالک فیسبوک)، آمازون و… هم باشد. هنگامی که سرمایه گذار واحدهای صندوق قابل معامله‌ای را با این ترکیب دارایی خریداری می‌کند، هم بیت کوین و هم آلفابت، متا و… را می‌خرد.

در حال حاضر دامنه نفوذ مبادلات بیت کوین در بازار رمز ارزها 52 درصد است.ورود صندوق های سرمایه گذاری به معاملات بیت کوین و تاسیس ای تی اف های مبتنی بر بیت کوین تاثیری بر دامنه معاملات بیت کوین در بازار رمزارزها ندارد اما صدور مجوز به صندوق های سرمایه گذاری برای خرید بیت کوین، طیف بیشتری از سرمایه گذاران را متقاعد می کند که در بازار رمز ارزها و به طور مشخص در بیت کوین سرمایه گذاری کنند.


نگرانی از متمرکزسازی بیت کوین

هر میزان که ارزش سهام هر یک این شرکت‌ها به اضافه ارزش بیت کوین در بازار رمز ارزها بالاتر برود، ارزش صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله که مجوز خرید بیت کوین دارند بالاتر می‌رود. سرمایه گذار هم بسته به میزان سهمی که از ای تی اف دارد سود می کند.ترکیب کردن دارایی‌های مختلف در ای تی اف ها برای حفاظت از سرمایه گذاران در برابر نوسانات بازارها، انجام می‌شود.

در هر شکل، معامله‌پذیر شدن بیت کوین در بازار سهام آمریکا، حجم معاملات آن را افزایش می‌دهد اما برخی هم نگران تاثیرات منفی ارجاع بیت کوین به صندوق های قابل معامله هستند؛به این معنی که بیت کوین به عنوان یک بلاکچین غیرمتمرکز در بازارهای متمرکز مانند بورس معامله می‌شود.

در اساس، فلسفه راه اندازی بلاکچین بیت کوین، تمرکزدایی از پول‌های کاغذی و تبدیل آن به پول غیرمتمرکز دیجیتال برای به کارگیری در معاملات روزانه افراد و سرمایه‌گذاری شخصی و نهادی است اما تبدیل آن به سهم و قرار گرفتنش در صندوق‌های قابل معامله متمرکز از هدف بنیادینش به دور است.


ای تی اف بلک راک در نزدک

اما سرمایه گذاران حرفه‌ای بازار بیت کوین امیدوارند که با راه اندازی این ای تی اف و اتفاقات بعدی مانند نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (هاونیگ) در سال آینده میلادی، قیمت این رمز ارز ۱۰ برابر شود.

با توجه به موج پذیرش بیت کوین در صندوق‌های شرکت‌های مطرح مدیریت سرمایه مانند «بلک راک» هیچ بعید نیست که بیت کوین چنین رشدی را در سال‌های آینده تجربه کند.

بلک راک با ۱۱۷.۶ میلیارد دلار دارایی در سال ۲۰۲۲ یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای عرضه ای تی اف محسوب می‌شود. صندوق قابل معامله این شرکت آی شیرز -ishares - نام دارد. این صندوق در DTTC که خدمات مختلف بازار سهام نزدک را سازماندهی می‌کند، ثبت شده است؛ موضوعی که به معنی آماده شدن بیت کوین برای پذیرش از سوی سرمایه گذاران نهادی در بازار نزدک است. نزدک، بورس شرکت‌های حوزه فناوری محسوب می‌شود.


تاثیر رد درخواست‌های تشکیل ای تی اف

با همه این احوال نمی‌توان احتمال رد مجوز فعالیت ای تی اف های مبتنی بر بیت کوین را از سوی کمیسیون اوراق بهادار آمریکا در نظر نداشت. صاحب نظران معتقدند اگرچه قیمت بیت کوین وابسته به مجوز هایی که قرار است از سوی این کمیسیون صادر شود نیست اما در صورت رد درخواست‌ها با یک خواب اصلاحی دیگر مواجه می‌شود و قیمتش از محدوده فعلی به زیر ۳۰ هزار دلار نزول می‌کند.

البته شرکت مدیریت سرمایه «گری اسکیل» پس از رد درخواست ثبت ای تی اف بیت کوین از سوی کمیسیون بورس آمریکا، شکایتش را به دادگاه برد.حکم دادگاه هم بررسی مجدد درخواست گرل اسکیل بود.

جدا از ای تی اف بیت کوین، درخواست‌های راه اندازی ای تی اف مبتنی بر اتریوم هم به کمیسیون بورس آمریکا ارسال شده است. اتریوم ارزی است که در حال حاضر ارزش بازار آن بیش از  ۲۲۶ میلیارد دلار است.

تشکیل ای تی اف از این دو ارز که بیش از ۶۹ درصد کل معاملات رمز ارزها را در اختیار دارند، هم بر بازار رمزارزها تاثیر شگرفی می‌گذارد و هم اینکه سرمایه گذاران بورس را مشتاق به خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله‌ای از این دست می‌کند.

موضع نرم جمهوری خواهان
در حال حاضر کمیسیون اوراق بهادار آمریکا قصد دارد برای بررسی درخواست های موجود در زمینه تاسیس ای تی اف های مبتنی بر بیت کوین ، وقت بخرد،چرا که موضوع نرم و منعطفی در قبال رمز ارزها ندارد و آن‌ها را یک کالای قابل مبادله مانند ارز نمی داند.

این کمیسیون، رمزارزهایی به غیر از بیت کوین را در رده «اوراق بهادار ثبت نشده» قرار داده است؛ موضعی که بر وضعیت بیت کوین هم تاثیر منفی می گذارد.

اما برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا دولت دموکرات و کمیسیون اوراق بهادار آمریکا را برای تایید درخواست‌ها زیر فشار گذاشته اند.

در حال حاضر برخی جمهوری خواهان بنابر سنت اخلاقی خود که حامی آزادی کسب و کار و گردش آزاد سرمایه است، از بیت کوین حمایت کرده اند. برای مثال ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و کسی که رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری آمریکا است، وعده داده در صورتی که به ریاست دولت آمریکا برگزیده شود، به جنگ با بیت کوین پایان می‌دهد،در نتیجه سرنوشت بیت کوین در بورس آمریکا تا حدی به سرنوشت انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ گره خورده است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.