دیگر جهش ارزی نخواهیم داشت

در شرایط فعلی بانک مرکزی خطوط قرمزی در بازار ارز داردو اجازه نمی‌دهد نرخ ارز از یک محدوده مشخص بالاتر برود و از این طریق، کنترل بازار ارز را در اختیار دارد.

شاهین شایان آرانی

کارشناس بازارهای مالی

16 آبان 1402
شناسه : 206
منبع:
زمان مطالعه: 1.5 دقیقه
خبرهای منفی با انتشار سریع در فضای مجازی، می توانند بر بازار ارز تاثیر داشته باشند،به طور مثال جنگ غزه به انتظارات تورمی نرخ ارز دامن زد و ما در اینجا با عامل روانی مواجه بودیم اما این به معنای آن نیست که نرخ ارز افزایش پیدا خواهد کرد.
در شرایط فعلی بانک مرکزی خطوط قرمزی در بازار ارز داردو اجازه نمی‌دهد نرخ ارز از یک محدوده مشخص بالاتر برود و از این طریق، کنترل بازار ارز را در اختیار دارد.

اینکه برخی تصور کنند که جهش ارزی خواهیم داشت، باید تاکید کنم که اینگونه نیست و بازار ارز تحت مدیریت بانک مرکزی است.

خبرهای منفی با انتشار سریع در فضای مجازی، می توانند بر بازار ارز تاثیر داشته باشند،به طور مثال جنگ غزه  به انتظارات تورمی نرخ ارز دامن زد و ما در اینجا با عامل روانی مواجه بودیم  اما این به معنای آن نیست که نرخ ارز افزایش پیدا خواهد کرد.

منظور این است که اینگونه فشارها در تمامی کشورها وجود دارد، ولی ما یک مرجع رسمی به نام بانک مرکزی داریم که وظیفه بازارسازی و کنترل نرخ ارز را بر عهده دارد.
با وجود فشارها برای صعود نرخ ارز به دلایل روانی بانک مرکزی به خوبی وارد عمل شده و به درستی مدیریت بازار ارز را انجام می‌دهد.

بانک مرکزی در شرایط فعلی و همچنین ماه‌های اخیر توانسته است که نرخ ارز را در آستانه و محدوده مشخصی کنترل و مدیریت کند. هرچند نرخ ارز نوساناتی را داشته، ولی این نوسانات طبیعی و نرمال است.

نکته مهم در شرایط فعلی این است که بانک مرکزی توان، ذخایر ارزی مناسب، اقتدار و اختیار لازم را برای مدیریت مؤثر بازار ارز دارد، بنابر این اینکه برخی تصور کنند که جهش ارزی خواهیم داشت، باید تاکید کنم که اینگونه نیست و بازار ارز تحت مدیریت بانک مرکزی است.

در شرایط فعلی  بانک مرکزی خطوط قرمزی  در بازار ارز دارد که اجازه نمی‌دهد  نرخ ارز از یک محدوده مشخص بالاتر برود و از این طریق، کنترل بازار ارز را در اختیار دارد.

در حقیقت یک نهادی وجود دارد به اسم بانک مرکزی که در زمان مناسب وارد می‌شود و بر اساس سیاست‌های کارشناسی و فنی خود، جهش ارزی را مهار و کنترل می‌کند. در مدت یک ساله اخیر نیز، اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت و کنترل نرخ ارز مؤثر واقع شده است.



ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.