پایه پولی حاکم بازار بین بانکی

فرهاد نیلی : در بازار بین بانکی مازاد تقاضا داریم اما جای خالی تمام متغیرها از جمله نرخ بهره را پایه پولی پر می کند. در نتیجه نرخ بین بانکی بازار را تسویه نمی کند اما پایه پولی این کار را انجام می دهد.
16 آبان 1402
شناسه : 213
منبع:
زمان مطالعه: 1 دقیقه
فرهاد نیلی : در بازار بین بانکی مازاد تقاضا داریم اما جای خالی تمام متغیرها از جمله نرخ بهره را پایه پولی پر می کند. در نتیجه نرخ بین بانکی بازار را تسویه نمی کند اما پایه پولی این کار را انجام می دهد.
فرهاد نیلی،اقتصاد دان

فرهاد نیلی اقتصاددان به تاثیرات مخرب پایه پولی در خلا سیاست گذاری مناسب برای نرخ بهره پرداخت.
به گزارش شاخص آنلاین، فرهاد نیلی در نشستی که با عنوان نگاه فیروزه  امروز در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس برگزار شد، به تشریح اهمیت سیاست گذاری از طریق نرخ بهره پرداخت.
نیلی با اشاره به اینکه تورم نرخ سود حقیقی را می خورد، گفت: وضعیت کشور هیچگاه تا به این اندازه بد نبوده است.
این اقتصاددان با اشاره به بالا رفتن سطح نقدینگی یادآور  شد : مردم می گویند ترکیب نقدینگی دست ماست پس می توانیم با استفاده از فرصت های آربیتراژی از این نقدینگی سود ببریم.
نیلی با بیان اینکه بانک مرکزی بیشتر ازهمه کسری دارد،گفت: با این وجود بانک مرکزی بیشتر از همه به منابع دسترسی دارد.
نیلی در ادامه افزود : در بازار بین بانکی مازاد تقاضا داریم اما جای خالی تمام متغیرها از جمله نرخ بهره را پایه پولی پر می کند. در نتیجه نرخ بین بانکی بازار را تسویه نمی کند اما پایه پولی این کار را انجام می دهد.

نیلی در ادامه به سیاست اقتصادی ترکیه هم در قیاس با ایران اشاره کرد و افزود قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نرخ بهره را پایین آوردند . بعد انتخابات که اردوغان رای آورد همه انچیزهایی که برداشتند را برگرداند.  در ایران اما نرخ بهره را افزایش نمی دهند. باید هشدار داد که در چنین شرایطی کسری بودجه دولت قابل اشتعال ترین مولفه است. در این وضعیت هر چه دولت در برابر افزایش نرخ بهره مقاومت کند، هم چوب را می خوردیم هم پیاز را.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.