اهرم تجدید ارزیابی شاخص را بالا کشید

به دنبال انتشار فراخوان از سوی سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ ها و بانک ها، حجم تقاضا برای خرید سهام افزایش یافت
12 آذر 1402
شناسه : 369
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
به دنبال  انتشار فراخوان از سوی سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ ها و بانک ها، حجم تقاضا برای خرید سهام افزایش یافت

 

شاخص کل بورس تهران امروز برای سومین روز متوالی با رشد مواجه شد این رشد بعد ازآن اتفاق افتاد که سازمان بورس از تجدید ارزیابی دارایی ها در بورس خبر داد.

 به گزارش شاخص آنلاین ، نزول های فرسایشی شاخص بورس در سه سال گذشته این روزها نهاد ناظر بازار سرمایه را بر آن داشته است تا از همه ابزار های موجود برای جلوگیری از نزول بیشتر استفاده کند.در طول ماه های گذشته منابع مالی جدیدی به بازار تزریق شده و در عین حال نگاه اصلی در رویه های معاملاتی در طول ماه های گذشته این گونه بود که از نزول بیشتر شاخص جلوگیری شود. با این حال این اقدامات از رکودی که ماه هاست گریبان بورس را گرفته جلوگیری نکرد.

در تازه ترین رویداد اما سازمان بورس از هفته قبل برنامه جدیدی را برای بهبود روند معاملات در بورس در پیش گرفت که به زعم کارشناسان می تواند اثر مثبتی بر شاخص بورس داشته باشد.

هفته گذشته سازمان بورس ابتدا با انتشار فراخوانی از هلدینگ های بزرگ بورس دعوت کرد تا به نوعی خود را برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی آماده کنند.و پس از آن با انتشار فراخوان جداگانه ای بانک ها را نیز به این فهرست اضافه کرد.

استدلال سازمان بورس این است که  در حال حاضر ارزش بازار شرکت‌ها خیلی کمتر از ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها است و اگر تناسبی بین ارزش دارای ها و ارزش روز شرکت ها به وجود بیاید بازار به تعادل خواهد رسید. در چنین شرایطی به نظر می رسد بازار سهام نیز به اقدامات سازمان بورس واکنش مثبت نشان داده است.

رشد شاخص بورس

همزمان با اعلام برنامه های سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها، شاخص کل بورس تهران ابتدا در روز چهارشنبه در حدود 1.2 درصد و سپس در مبادلات دیروز با 1.3 درصد افزایش مواجه شد. روند صعودی بورس امروز هم ادامه یافت. در این سه روز نزدیک بیش از 550 میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شده و ارزش کل معاملات با رشد محسوسی مواجه شده است. در این مدت همچنین ارزش بازار سهام بیش از 250 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است

به نظر می رسد سهامداران انتظار دارند تحت تاثیر اقدامات سازمان بورس برای تجدید ارزیابی داریی شرکت ها شاخص های بورس با رشد بیشتری مواجه شوند. اما آیا این سیاست می تواند منجر به تداوم رشد در بورس شود؟

کارشناسان چه می گویند؟

مصطفی امیدقائمی مدیر عامل سابق فرا بورس نیز درباره اینکه آیا این سیاست سازمان بورس می تواند منجر به رشد شاخص بورس شود گفت: انجام چنین اقدامی باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش شفافیت در بازار، شاهد بهبود روند معاملات بازار باشیم.

او افزود: زمانی که خبر تجدید ارزیابی دارایی یک شرکت در بورس منتشر می‌شود شاهد افزایش قیمت آن شرکت در بازار و تغییرات ارزش بازار شرکت‌ها خواهیم بود به همین دلیل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اقدام مثبتی است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد.

محمدجواد میرطاهر،رئیس هیات مدیره بورس تهران نیز در این باره گفت: این تصمیم سازمان بورس می‌تواند روند مثبتی را در بازار سرمایه ایجاد کند، چراکه به هر میزان شرکت‌ها بتوانند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدام به افزایش سرمایه کنند ارزش دفتری آنها به روز می‌شود و این موضوع زمینه‌ساز کاهش فاصله ارزش بازار شرکت‌ها با ارزش دفتری آنها خواهد شد.

میثم فدائی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز اثر مثبت تجدید ارزیابی دارایی ها بر شاخص بورس را تایید کرد وگفت:  بدیهی است در صورت تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها فعالان بازار سرمایه و افراد آگاه بر این صنعت متوجه شرایط دقیق شرکت‌ها می‌شوند و سود شرکت‌ها با بروز شدن دارایی‌های استهلاک پذیر کاملا واقعی می‌شود.

او ادامه داد: افزایش کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه، ارائه گزارش افزایش سرمایه و امکان خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت برای شرکت‌های زیان‌ده و دارای زیان انباشته،  افزایش نقدشوندگی سهام شرکت و افزایش توان تسهیلات‌گیری از جمله مزایای این طرح هستند.

شاهین چراغی عضو سابق شورای بورس نیز گفت: قاعدتا تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها می تواند تاثیر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد.

سازمان بورس چه می گوید؟

آن طور سازمان بورس اعلام کرده برنامه این سازمان این است که ارزش دارایی شرکت ها به ارزش روزشان نزدیک تر شود. احتمالا سازمان بورس انتظار دارد از این طریق قیمت سهام شرکت ها بیشتر از گذشته ارزش گذاری شوند و این موضوعی است که می تواند به رشد ارزش بازار و شاخص بورس شود.

 یک عضو هیات مدیره سازمان بورس در این باره  توضیح داد: ارزش دارایی‌های شرکت‌ها یکی از وجوه ارزشگذاری شرکت‌ها است و در حال حاضر ارزش بازار شرکت‌ها در بازار سرمایه خیلی کمتر از ارزش روز دارایی‌های آنها است به همین دلیل سرمایه‌گذاران و سهامداران حق دارند از ارزش روز دارایی‌ها مطلع شوند.

رضا عیوضلو ادامه داد: با توجه به اینکه ارزش دفتری دارایی‌ها در ترازنامه شرکت‌ها معمولا با بهای تمام شده در دفاتر ثبت شده است، به نظر می‌رسد در شرایط تورمی اطلاعات کامل و کافی به ذینفعان و سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌شود و این موضوع، هم ترازنامه و هم سود و زیان شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

 

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.