مدیرعامل مرکز مبادله وعده داد

اوراق آتی ارز منتشر می شود | رونمایی از نخستین اوراق ارزی ایران

مدیر عامل مرکز مبادله :یکی از فعالیت‌های مرکز مدیریت ریسک است از این رو در آینده قراردادهای مشتقه از جمله پیمان آتی و قرارداد تاخت را خواهیم داشت تا صادرکنند و واردکننده بتوانند نیاز آتی خود را تامین کنند.
12 آذر 1402
شناسه : 373
منبع:
زمان مطالعه: 2:30 دقیقه
مدیر عامل مرکز مبادله :یکی از فعالیت‌های مرکز مدیریت ریسک است از این رو در آینده قراردادهای مشتقه از جمله پیمان آتی و قرارداد تاخت را خواهیم داشت تا صادرکنند و واردکننده بتوانند نیاز آتی خود را تامین کنند.
علی سعیدی ، مدیر عامل مرکز مبادله طلا و ارز ایران

 مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران از انتشار اوراق آتی ارز و قرداد تاخت خبر داد.

علی سعیدی در مراسم رونمایی از نخستین اوراق مرابحه ارزی ایران گفت : یکی از فعالیت‌های مرکز مدیریت ریسک است از این رو در آینده قراردادهای مشتقه از جمله پیمان آتی و قرارداد تاخت را خواهیم داشت تا صادرکنند و واردکننده بتوانند نیاز آتی خود را تامین کنند.

او ادامه داد: باید بتوانیم به طور مستمر حجم بازار غیر رسمی را کاهش دهیم و به بازار رسمی اضافه کنیم تا بازار ارز مدیریت و کنترل شود. همچنین باید نیاز واقعی ارزی احصا شود تا اطلاعات واقعی از میزان نیاز و مصرف ارز در کشور داشته باشیم و براساس آن سیاست‌گذاری‌ها انجام شود.

او افزود: اصولا بازارها شکل می‌گیرند که در لحظه قیمت واحد اعلام شود تا از التهابات بکاهند و وظیفه مرکز مبادله هم رفع فضای ناامنی است تا بتوانیم از اقدامات متقلبانه در شرایط نوسانات جلوگیری کنیم.

جزئیات اوراق ارزی

مدیرعامل مرکز مبادله ایران همچنین گفت: اوراق مرابحه ارزی یک ابزار برای تامین مالی برای اجرای پروژه‌های شرکت گاز بیدبلند و جمع‌آوری گازهای فلر (مشعل) است که اجرا می‌شود. پذیره‌نویسی این اوراق از فردا 13 آذر شروع می شود و قرار بود تا 2 دی ماه ادامه پیدا کند که احتمالا فردا به اتمام می‌رسد.

به گفته او انتشار اوراق مرابحه در دو مرحله ١٠٠ میلیون یورویی خواهد بود و پایه آن یورو است و مصرف آن دقیقا براساس برنامه از قبل برنامه ریزی شده است و خرید این اوراق از محل رفع تعهدات صادراتی ممنوع است، از این رو از این اقدام التهاب آفرین در بازار نیست.

سعیدی تأکید کرد: با انتشار اوراق مرابحه ارزی 200 میلیون یورو در مرحله اول برای شرکت بیدبلند تامین مالی می‌شود. حداقل سرمایه برای خریداران این اوراق هزار ورقه به مبلغ هزار یورو و نرخ سود سالانه این اوراق 6 درصد خواهد بود. بانک ملت به عنوان ضامن، سازمان حسابرسی به عنوان امین و هلدینگ خلیج فارس به عنوان متعهد پذیره نویسی اعلام شده است.

تمرکز بر طلا و ارز

او با بیان اینکه تمرکز این مرکز بر مبادلات دارایی ارز و طلا است، گفت: کشور ما تاکنون در زمینه مرجعیت قیمت ارز و طلا فاقد یک مرکز بود و بازار غیرمنسجم قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص می‌کرد، اما اکنون با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا زیر مجموعه بانک مرکزی، مرجعیتی برای قیمت ارز و طلا ایجاد می‌شود و قیمت واقعی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشخص می‌شود.

به گفته سعیدی؛ از ابتدای سال تاکنون به مبلغ 592 میلیون دلار و با میانگین قیمت 41 هزار و 402 تومان و همچنین 195 میلیون یورو به قیمت 44 هزار و 741 تومان تعیین قیمت شده است. البته ارقام این تامین مالی کوچک است، اما تعداد قراردادها زیاد بوده و به زودی مرجعیت قیمت ارز و طلا در مرکز مبادله تعیین می‌شود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.