بازار سهام در یک ماه گذشته 650 هزار میلیارد تومان نزول کرده است

نزول سنگین بورس | بازار سهام زیر سایه جنگ در خاورمیانه

شاخص بورس تهران امروز شنبه 22 مهر ماه برای دومین بار در سال جاری به محدوده 2 میلیون واحد بازگشت. جنگ در خاورمیانه، اجرای سیاست های انقباضی که منجر به رکود شده است و وضع مقرراتی که به نفع بازار سرمایه نیست متهمان نزول شاخص بورس هستند. با این حال به نظر می رسد این روز ها چشم بورس به تحولات خاورمیانه دوخته شده است.
22 مهر 1402
شناسه : 39
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شاخص بورس تهران امروز شنبه 22 مهر ماه برای دومین بار در سال جاری به محدوده 2 میلیون واحد بازگشت. جنگ در خاورمیانه، اجرای سیاست های انقباضی که منجر به رکود شده است و وضع مقرراتی که به نفع بازار سرمایه نیست متهمان نزول شاخص بورس هستند. با این حال به نظر می رسد این روز ها چشم بورس به تحولات خاورمیانه دوخته شده است.
تصویری از ویرانه های غزه

 

روند نزولی بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل  بورس با یک درصد افت بار دیگر به محدوده 2 میلیون واحد بازگشت. از 18 شهریور تاکنون بیش از 650 هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شده است.

به گزارش همشهری،پس از یک دور نزول سنگین از 17 اردیبهشت تا ابتدای شهریور ماه ، شاخص کل بورس تهران از ابتدای شهریور ماه وارد یک روند صعودی شد و تا اواسط همین ماه نزدیک به 12 درصد رشد کرد اما این رشد نیز مانند رشد چند ماه قبل چندان دوام نداشت و از 18 شهریور ماه بار دیگر شاخص کل بورس تهران وارد یک روند نزولی شد و آن طور که آمارها نشان می دهد سرعت این نزول در حال افزایش است. پیش از این این امیدواری وجود داشت که با عبور شاخص بورس از محدوده 2 میلیون واحد برای دومین بار در سال جاری ، روند نزولی متوقف و بازار سهام بار دیگر با رشد مواجه شود اما نزول روز گذشته معادلات را به هم ریخت و شرایط بازار را پیچیده تر کرد.

بازگشت به 2 میلیون واحد

در دادو ستد های روز گذشته شاخص کل بورس تهران با یک افت قابل توجه، 18 هزارو 250 واحد کاهش یافت و بار دیگر به محدوده 2 میلیون واحد بازگشت . با نزول روز گذشته شاخص بورس تهران بیش از 87 هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد و ارزش کل بازار سهام به 8829 هزار میلیارد تومان رسید. از زمان آغاز دور تازه نزول بورس در 18 شهریور نزدیک به 650 هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت های حاضر در بورس و فرا بورس کاسته شده است. از نظر دلاری نیز ارزش کل بازار سهام در این مدت 17.5 میلیارد دلار افت کرده است.

اواسط شهریور ماه که دور تازه ای از رشد در بورس آغاز شده بود ارزش کل بازارسهام به 190 میلیارد تومان رسیده بود اما در پایان مبادلات روز گذشته این میزان به 173.5 میلیارد دلار رسید. نکته مهمتر اما کاهش شدید ارزش معاملات است.

کاهش ارزش معاملات

آن طورکه داده های آماری نشان می دهد تحت تاثیر نزول های پی در پی شاخص بورس ارزش کل معاملات بورس به شدت افت کرده و حدوده 3 هزار میلیارد تومان در روز رسیده است.این به معنای آن است که ارزش معاملات بورس نسبت به روز های اوج به نصف رسیده است. همه اینها در حالی است که دوشنبه هفته قبل حتی ارزش معاملات به 2 هزارو 248 میلیارد تومان رسید که پایین ترین میزان معاملات در یک سال و نیم گذشته محسوب می شود. در این مدت همچنین 7 هزارو 500 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده که نشان می دهد شدت خروج پول از بازار سهام بیشتر شده است.

همه این ارقام به معنای آن است که تمایل به خرید سهام در بورس کاهش یافته است.اما علت چیست؟

دلایل نزول

شاخص بورس از ابتدای سال جاری تاکنون 2 بار از محدوده2 میلیون واحد عبورکرده اما هر بارنتوانسته است موقعیت خود را در بالای این محدوده تثبیت کند.آن طورکه داده های آماری از میزان خروج پول و کاهش ارزش معاملات نشان می دهد احتمالا این بار نیز شاخص بورس قادر نیست موقعیت خود را در بالای این محدوده تثبیت کند چرا که تردید و سردرگمی زیادی بین سهامداران دیده می شود،میزان تردید در بورس به قدری زیاد است که حتی رشد قیمت دلار در هفته گذشته نیز نتوانست منجر به رشد شاخص های بورس شود. به طور طبیعی رشد قیمت دلار اثر پر قدرتی بر شاخص های بورس دارد.

به زعم کارشناسان وقوع تنش های سیاسی در منطقه، اعمال سیاست های انقباضی در بخش پولی و افزایش نرخ بهره اوراق بدهی از جمله عوامل نزول بورس هستند که منجر به افزایش ریسک های بازار و کاهش اعتماد سرمایه گذاران شده است.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس روز گذشته در این باره گفت: ریزش شاخص و قیمت سهام، ناشی از اتفاقات حوزه بین الملل ، مخصوصا وقوع جنگ در نوار غزه بود اما باید به این نکته توجه کرد که این موضوع فقط بخشی از علل این وضعیت است.

او ادامه داد: دلیل عمده این وضعیت ساختار مدیریتی است، به نحویی که اعتماد فعالان بازار سرمایه و سهامداران به پایین ترین حد خود رسیده است.

حسن کاظم زاده یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز درباره دلایل نزول بورس گفت: ادامه جنگ غزه کماکان ذهن سرمایه‌گذاران را درگیر کرده است اگر چه اثر کوتاه‌مدت این جنگ در بورس و دیگر بازارها خصوصا دلار و طلا فروکش کرده است، اما ادامه جنگ  می تواند تردید سرمایه‌گذاران را بیشتر کند. به گفته اوجنگ غزه بسیار با خشونت بالایی در حال تداوم است و همه توجه ها به سمت این جنگ است  به همین دلیل فعلا باید جانب احتیاط را رعایت کرد.او ادامه داد: رکود سنگینی که بازارها را فراگرفته نیز این ایستایی را تشدید کرده است.

ندا کریمی یک کارشناس دیگر  بازار سرمایه در این باره گفت: از بازار انتظار می‌رفت که پس از پایان شهریور و تسویه اعتبارات و انتشار گزارش‌های شهریورماه که به طور متوسط بهتر از مرداد ماه بوده است، روند صعودی به خود بگیرد اما؛ به دلیل ریسک‌های سیاسی و همچنین تداوم اختلافات در خصوص قیمت‌گذاری گاز و اخباری در خصوص خروج فولاد و سیمان از بورس کالا، جو بازار منفی شده و نه تنها شاخص رشد نکرد، بلکه به سطح ۲ میلیون واحد نیز کاهش یافت. 

پیش بینی آینده

کارشناسان بر این باورند قیمت سهام اغلب شرکت از نظر تکنیکی به نقطه جذابی رسیده است اما با توجه به افزایش وزن  عوامل سیاسی و اقتصادی این احتمال وجود دارد که بازار حتی با نزول های بیشتری مواجه شود. به زعم تحلیل گران تا ابهام ها در بازار بر طرف نشود خیلی نمی توان از رشد بورس درکوتاه مدت سخن گفت.

کاظم زاده درباره اینکه بازار سهام در روز های آینده به چه سمتی حرکت خواهد کرد گفت: ارزش دلاری بازار سهام در محدوده 160 میلیارد دلار است و معمولا این سطح از ارزش دلاری جایی است که به سختی امکان افت بیشتر به بورس می دهد ضمن اینکه قیمت های فعلی نیز به دلیل نزول جذاب شده و به کف رسیده است اما شرایط رکودی که در بازار حاکم شده منجر شده کف نهایی برای سهام شرکت ها ساخته نشود.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: تنش در شرایط رکودی نیز می تواند منجر کاهش بیشتر قیمت ها، به صورت موقت شود. در چنین شرایطی سرمایه گذاری با دید بلند مدت می تواند بازده خوبی به سهامداران بدهد اما با دید کوتاه مدت ممکن است سهامداران با زیان های بیشتری مواجه شوند.

او اضافه کرد: مشکل فعلی بازار این است که با وجود حمایت از نماد های بزرگ و جلوگیری از افت شدید شاخص ، نماد های کوچک تر افت شدیدی کرده اند و این افت متوقف نیز نشده است.

 

 

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.