۱۰ میلیارد دلار هزینه جنگ برای منطقه | برآورد چشم انداز تاریک جنگ غزه

سازمان ملل که از زمان شروع جنگ در غزه، نتوانسته مناقشه را از طریق شورای امنیت حل کند، به تازگی در مورد تاثیر این جنگ بر خاورمیانه هشدار داده است.
27 آذر 1402
شناسه : 470
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سازمان ملل که از زمان شروع جنگ در غزه، نتوانسته مناقشه را از طریق شورای امنیت حل کند، به تازگی در مورد تاثیر این جنگ بر خاورمیانه هشدار داده است.

این روزها که جنگ در خاورمیانه با آرایش جدید منازعات در دریای سرخ و خلیج عدن، در حال ترکیب و گرم‌تر شدن است، سازمان ملل از چشم‌انداز تاریک‌تری خبر می‌دهد.

به گزارش شاخص آنلاین، ۱۵ مهر ماه امسال که شاخه نظامی حماس آتش عملیات‌های ترکیبی خود را به سمت جنوب اسرائیل گرفت، این تصور در تحلیل گران شکل گرفت که جنگ با پاسخ مقطعی اسرائیل در قالب حملات هوایی، صبر استراتژیک حزب الله لبنان و میانجی‌گری قطر برای آزادی گروگان‌های اسرائیل و تبادل آن‌ها به اسرای حماس، به نوار غزه محدود می‌ماند و خاورمیانه بیش از این در مهلکه نمی‌سوزد.

اما ورود زمینی اسرائیل به شهر غزه و کشیده شدن جنگ از شمال به سمت جنوب نوار غزه و حمله به برخی ورودی‌های تونل‌های حماس که تا ۴۰۰ متری مرز با اسرائیل کشیده شده اند، خاورمیانه را مستقیم به سمت مهلکه‌ای که از آن فرار می‌کرد، هل داد.

کشتیرانی در حال تعطیل شدن

با حمله موشکی و پهبادی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن، خاورمیانه چشم‌انداز تاریک‌تری را از اینده خود جلوه‌گر کرد.

از طرفی یک هشتم عبور بار جهان که از این منطقه دریایی عبور می‌کند، مختل شده است. شرکت‌های بزرگ کشتی رانی فعالیت‌های خود را در این منطقه متوقف کرده اند. ۴ شرکت مرسک، هاپاگ لوید، CMA CGM و MSC که ۵۴ درصد از تجارت کانتیری جهان را در دست خود دارند، از توقف فعالیت‌های خود خبر داده اند؛ آنهم به دلایلی چون اصابت پهبادها انتحاری و موشک‌ها به کشتی‌ها و بالا بردن ریسک حمل و نقل از سوی شرکت‌های بیمه که به افزایش حق بیمه منجر شده است.

حالا آمریکا به همراه عربستان و چند کشور دیگر قصد دارند که یک ائتلاف دریایی برای امنیت تردد در دریای سرخ و خلیج عدن ایجاد کنند؛ تصمیمی که تنش در خاورمیانه و احتمال ورودعمیق‌تر یمن به جنگ اسرائیل با حماس را بیشتر می‌کند.

سازمان ملل افق را تاریک می‌بیند

سازمان ملل که از زمان شروع جنگ در غزه، نتوانسته مناقشه را از طریق شورای امنیت حل کند، به تازگی در مورد تاثیر این جنگ بر خاورمیانه هشدار داده است.

این سازمان در مورد کاهش ۲.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی کشورهای این منطقه تحلیلی را منتشر کرده است. طبق این برآورد هزینه‌های اقتصادی جنگ در کشورهای منطقه به ۱۰ میلیارد دلار یعنی رقمی در حدود ۵۰۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 ارزیابی تازه سازمان ملل نشان می‌دهد که با کاهش ۲.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی در منطقه ۲۳۰ هزار نفر به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد. در این جنگ، حتی نقطه قوت اقتصاد اسرائیل، یعنی ورود گردشگر در حال ضعیف شدن است؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای روزانه خود به سمت تل آویو را قطع کرده اند.

نفع جنگ طلبان اسرائیل

شرکت‌های هواپیمایی دلتا، یونایتد، آمریکن ایرلاینز، Air France–KLM و لوفت هانزا پروازهای خود را به سمت اسرائیل قطع کرده اند.

هزینه‌های دفاعی اسرائیل هم در حال افزایش است. شبکه بلومبرگ به نقل از «بانک اسرائیل» گزارش داده است که هزینه‌های دفاعی این کشور به ۵۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین صدها هزار کارگر جوان باید کار خود را رها کنند تا برای سربازی اعزام شوند. در این میان، حوثی‌ها هم خود را برای جنگ با اسرائیل آماده می‌کند؛ هرچند اسرائیل به صورت رسمی وعده چنین حمله‌ای را نداده است اما حوثی‌ها  می‌گویند تا زمانی که غذا، دارو وامکانات درمانی وارد یمن نشود، به کشتی‌هایی که عازم اسرائیل هستند، حمله می‌کند.

حالا سرنوشت آتشی که ۱۵ مهر در حوالی مدیترانه برافروخته شد، به حل مناقشه با حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن گره خورده است؛ در حالی که خاورمیانه بیشتر از این تاب سرباز کردن «نزاع کهنه» را ندارد. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.