انتشار فله ای گزارش های مالی شرکت های دولتی | تاریکخانه اقتصاد ایران چگونه شفاف می شود

پرسش این است که آیا انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی به روش فعلی دردی را از اقتصاد ایران دوا می کند و منجر به شفاف شدن اتاق تاریک اقتصاد ایران می شود.
19 دی 1402
شناسه : 610
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرسش این است که آیا انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی به روش فعلی دردی را از اقتصاد ایران دوا می کند و منجر به شفاف شدن اتاق تاریک اقتصاد ایران می شود.

 وزارت اقتصاد با اعلام انتشار صورت مالی ۱۰۰۰ شرکت در کدال، وعده انتشار ۱۰۰۰ شرکت دیگر تا پایان سال داد.اما پرسش این است که آیا انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی به روش فعلی دردی  را از اقتصاد ایران دوا می کند و منجر به شفاف شدن اتاق تاریک اقتصاد ایران می شود.

به گزارش شاخص آنلاین ، وزارت اقتصاد نزدیک به دو سال است که برنامه انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی را آغاز کرده است. آرمان انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی قشنگ است اما نگاهی به نحوه انتشار این صورت های مالی نشان می دهد که این برنامه هدف خاصی را دنبال نمی کند و صرفا شبیه یک برنامه تبلیغاتی است.

نگاهی به صورت های مالی شرکت های دولتی که در سامانه کدال منتشر شده ، نشان می دهد که بخش عمده این صورت های مالی مربوط به سال های مالی گذشته است در حالی اقتصاد ایران ظرف دو سال گذشته تحولات معنا داری را سپری کرده و عملکرد شرکت ها از جنبه درآمدهای اسمی و هزینه ها تحت تاثیر تورم با تحولات بنیادی مواجه شده است.

نکته مهمتر اما نحوه انتشار این اطلاعات است. در وهله نخست  این اطلاعات به مرور زمان منتشر نمی شود و وزارت اقتصاد هر بار در تاریخ مشخصی به یک باره اطلاعات تجمیعی بخش زیادی از شرکت های دولتی را به صورت فله ای و به صورت تبلیغاتی منتشر می کند.

موضوع بعدی این است که این اطلاعات عمدتا در قالب فایل های پی دی اف منتشر می شود که امکان پردازش تجمیعی و مقایسه ای آنها برای تحلیل گران و کارشناسان ، با توجه به حجم انبوه اطلاعات مندرج در صفحات این صورت های مالی وجود ندارد.

به بیان دیگر این صورت های مالی صرفا می تواند به صورت موردی مورد استفاده کارشناسان و تحلیل گران قرار گیرد و امکان برداشت های کلان و تجمیعی و مقایسه ای با توجه فرمت فایل های منتشر شده وجود ندارد.

این در حالی است که از دو سال پیش برنامه انتشار این صورت های مالی آغاز شده و وزارت اقتصاد هنوز نتوانسته است شرکت های دولتی را نسبت به نظم در انتشار این اطلاعات و ارایه اطلاعات در قالب های مدونی که امکان پردازش آنها وجود داشته باشد مکلف کند. در واقع گام اصلی شفاف سازی اطلاعات اقتصادی شرکت های دولتی از همین مسیر می گذرد که یک نوع استاندارد سازی در نحوه انتشار این اطلاعات به وجود بیاید.

به طور طبیعی باید شرایطی فراهم شود تا شرکت های دولتی نیز مکلف شوند اطلاعات مالی خود را به صورت منظم و با فرمت سایر شرکت ها منتشر کنند و گرنه انتشار حجم انبوهی از اطلاعات در تاریخ های مشخص که به نظر می رسد صرفا جنبه تبلیغاتی دارد دردی را از اقتصاد ایران دوا نمی کند و حتی کمکی هم به شفافیت اقتصادی نمی کند چرا که انتشار اطلاعات در زمان مناسب خود معنا پیدا می کند و انتشار اطلاعات تاریخ مصرف گذشته صرفا به درد مقایسه های تاریخی می خورد.

در چنین شرایطی وزارت اقتصاد اما  بار دیگر وعده انتشار 1000 گزارش مالی جدید را داده است که قرار است تا پایان سال در سامانه کدال منتشر شود.

انتشار گزارش مالی 1000 شرکت دیگر

مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با اعلام انتشار صورت‌های مالی ۱۰۰۰ شرکت در کدال، اعلام کرد:پیش بینی شده تا پایان اسفند هم یک نوبت دیگر از صورت های مالی سایر شرکت های مشمول قانون بودجه و احتمالا" ۱۰۰۰ شرکت دیگر در کدال منتشر شود که علاوه بر شرکت‌های بورسی است که باید به صورت قانونی و طبیعی صورت‌های مالی را منتشر کنند.

محمد عنبری افزود: بنابراین برای نخستین بار صورت های مالی همه شرکت های تحت کنترل دولت در معرض دید عموم قرار می گیرد وبرای سال ۱۴۰۳ شناسایی جدیدی وجود نخواهد داشت و تا زمان واگذاری بروز رسانی می شوند.

 او درباره میزان سود و زیان شرکت های دولتی گفت:  ۲۰ شرکت از جمله ایمیدرو، شرکت ملی پتروشیمی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، شرکت ملی نفت، پُست بانک و شرکت فرودگاه ها در سال قبل سودده و سازمان هدفمندی یارانه ها، شرکت نیروی برق حرارتی و پالایش و نفت آبادان نیز زیان‌ده‌ترین شرکت های دولتی هستند.

 او تاکید کرد: دلایل زیان و سود شرکت های دولتی یا تحت کنترل دولت، ملاحظاتی برای بررسی دارد. به عنوان مثال ایمیدرو به عنوان سودده ترین شرکت ۴۴ هزار میلیارد سود در سال ۱۴۰۱ محقق کرده که از محل درآمدهای عملیاتی و فروش و دریافت حق سهم معادن و فروش سنگ های معدنی و همچنین واگذاری‌ حق سهم و تعدیل نرخ کلوخه مجتمع سنگان است.

 مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد  ادامه داد: علت سوددهی شرکت پتروشیمی هم بهره برداری از خط لوله اتیلن غرب بود و شرکت تولید مواد معدنی نیز طبق بند ت ماده ۳۵ رفع موانع تولید، اقدام به فروش محصولات از قبیل مس، روی و سرب و شمش طلا در بورس کالا کرد که با توجه به روش قیمت گذاری و فروش منجر به افزایش قیمت مجتمع انگوران و موته و سود ۵ هزار میلیارد تومانی شد. شرکت ملی نفت نیز به دلیل افزایش فروش محصولات و حواشی ناشی از نرخ ارز، سودده شد.

عنبری اضافه کرد: دلایل زیان دهی شرکت ها نیز در حالی در زمان مناسب اعلام می شود که کل شرکت‌های دولتی شامل ۳۴۰ شرکت به اضافه شرکت های در حال انحلال یا تسویه هستند که صورت های مالی آنها از طرف وزارت اقتصاد در سامانه کدال منتشر شد. صورت های مالی برخی شرکت‌های تحت کنترل دولت هم آماده شده است.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.