معاون سابق ارزی بانک مرکزی:

عرضه ارز را با تقاضای رسمی و احتیاطی انطباق دهیم

کیانی راد با اشاره به پیشنهادت راه اندازی صندوق تثبیت ارزی، گفت: اگر این صندوق راه اندازی شود و همه بدانند که مثلا ۱ میلیارد دلار در این صندوق وجود دارد، تقاضا برای آن ایجاد می‌شود. در نتیجه تقاضا جلو می افتد
19 دی 1402
شناسه : 619
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کیانی راد با اشاره به پیشنهادت راه اندازی صندوق تثبیت ارزی، گفت: اگر این صندوق راه اندازی شود و همه بدانند که مثلا ۱ میلیارد دلار در این صندوق وجود دارد، تقاضا برای آن ایجاد می‌شود. در نتیجه تقاضا جلو می افتد

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در ششمین نشست تخصصی بازسازی و مداخله ارزی در بازار، از پیشنهاد راه اندازی صندوق تثبیت ارزی انتقاد کرد. 

به گزارش شاخص آنلاین، مینو کیانی راد، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، در ششمین نشست تخصصی بازسازی و مداخله ارزی در بازار، با بیان اینکه قوانین کشور از حمله قانون جدید بانک مرکزی و قانون پولی و بانکی کشور به بانک مرکزی اجازه داده‌اند که برای خرید و فروش ارز بازار ایجاد کند، گفت: بانک مرکزی اجازه مداخله در بازار ارز را دارد؛ البته مداخله انواع دارد اما من معتقدم تنظیم نرخ ارز بدون حکمرانی ریال ممکن نیست.

او در مورد اعمال سیاست‌های تک نرخی‌سازی ارز و یکی شدن نرخ‌های رسمی و غیررسمی ارز در این راستا، گفت: در گذشته امکان تک نرخی‌سازی وجود داشت؛ چرا که فاصله نرخ‌های رسمی و غیررسمی کم بود. این تجربه به دلیل برهم ریختن بازار به دست فراموشی سپرده شد، به خصوص پس از سال ۱۳۹۷. البته اگر ارز تک نرخی ممکن هم نباشد، باید نرخ‌ها را به سمت تعادلی شدن حرکت دهیم.

این مقام اسبق بانک مرکزی، گفت: در حال حاضر ما چند نرخ رسمی داریم. باید عرضه ارز را با تقاضای رسمی و احتیاطی انطباق دهیم و تعداد نرخ‌های رسمی را به حداقل برسانیم؛ وگرنه رانت ایجاد می‌شود. الان وارد کننده نگران تخصیص ارز است و تقاضای خود را از بازار غیررسمی تامین می‌کند. اگر این تقاضا در بخش رسمی پاسخ داده شود، جو در بازار غیررسمی کاهش پیدا می‌کند.

کیانی راد یادآور شد که به قسمت سرمایه‌ای تراز پرداخت‌ها کمتر توجه شده است. باید روی حساب جاری کار کنیم تا از خروج سرمایه جلوگیری کنیم.

او افزود: وقتی ارز نوسان زیاد پیدا ی کند، باید انتظار نوسان طلا را هم داشته باشیم. در این میان، مهم است که نقشه ارزی کشور با نقشه تجاری آن تطابق داشته باشد. ایرادی ندارد که مدیریت تقاضا در بازار ارز با استفاده از تعرفه‌ها انجام شود. گزارش اخیر صندوق بین المللی پول می‌تواند الگوی خوبی در این زمینه باشد؛ هر چند موارد آن با شریط حاضر اقتصاد کشور قابل پیاده‌سازی نیست اما با توجه گزارش، می‌توان به این درس رسید که مدخلات بیهوده باعث از دست رفتن اقتصاد می‌شود.

به گفته این مقام اسبق بانک مرکزی، هیچ کدام از ابزارهای معاملاتی که در ایران وجود دارند، نوین نیستند؛ یعنی نه صندوق تثبیت ارز، نه مشتقه و آتی. اما وقتی ما می‌خواهیم آن‌ها را اجرا کنیم، می‌گوییم ابزار نوین!

کیانی راد با اشاره به پیشنهادت راه اندازی صندوق تثبیت ارزی، گفت: اگر این صندوق راه اندازی شود و همه بدانند که مثلا ۱ میلیارد دلار در این صندوق وجود دارد، تقاضا برای آن ایجاد می‌شود. در نتیجه تقاضا جلو می افتد و اثر راه اندازی صندوق را از بین می‌برد. این صندوق اگر راه بیفتد سیگنال گرانی می‌فرستد و در نهایت قیمت‌ها افزایش می‌یابند. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.