منابع هدفمندی صرف تولید تورم شد | هدررفت فرصت 2.3 میلیارد دلاری برای ارتقای بهره‌وری انرژی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: با قطعیت می‌توان گفت که عدد هنگفت هدفمندی یارانه‌ها که در ابتدای طرح در سال ۱۳۸۹ بیش از ۲.۴ میلیارد دلار ارزش داشت، امروز فقط ۸۵ میلیون دلار ارزش دارد.
26 دی 1402
شناسه : 680
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: با قطعیت می‌توان گفت که عدد هنگفت هدفمندی یارانه‌ها که در ابتدای طرح در سال ۱۳۸۹ بیش از ۲.۴ میلیارد دلار ارزش داشت، امروز فقط ۸۵ میلیون دلار ارزش دارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نحوه تخصیص منابع هدفمندی یارانه‌ها را مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد که ارزش درآمدهای هدفمندی یارانه ها با کاهش ۲.۳  میلیارد دلاری به ۸۵ میلیون دلار کاهش یافته است. به گفته او منابع هدفمندی فقط به‌صورت نقدینگی ریالی در بازار عرضه‌شده و ایجاد تورم کرده است.

به گزارش شاخص آنلاین، آرش نجفی، گفت: با قطعیت می‌توان گفت که عدد هنگفت هدفمندی یارانه‌ها که در ابتدای طرح در سال ۱۳۸۹ بیش از ۲.۴ میلیارد دلار ارزش داشت، امروز فقط ۸۵ میلیون دلار ارزش دارد. هیچ اقدام مؤثری از طرف دولت‌ها طی سال‌های گذشته انجام‌نشده است. 

او افزود: از یک طرف این عدد امکان بهینه‌سازی مصرف انرژی ۱۸ میلیون واحد مسکونی و ۱۰۰ هزار واحد تجاری و اداری را داشت و از طرف دیگر، امکان ایجاد یک‌میلیون شغل در زنجیره ارزش خود را دارا بود. علاوه بر این سبب کاهش مصرف ۳۵ درصدی انرژی می‌شد که در بازه ۵ ساله، ۲۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی انرژی از نتایج این فرایند بود. این عدد هنگفت فقط به‌صورت نقدینگی ریالی در بازار عرضه‌شده و ایجاد تورم کرده است.

رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران ادامه داد: اگر طرح پلکانی افزایش قیمت‌ها در آن زمان برنامه‌ریزی می‌شد،جامعه نسبت به افزایش قیمت‌ها حساس نبود و قیمت حامل‌های انرژی امروز واقعی بود. بر همین اساس، درحال حاضر یک‌فاصله بسیار معنی‌دار مابین قیمت حامل‌های انرژی با قیمت‌های واقعی وجود دارد. پس مسلماً باید کارنامه دولت‌ها در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف را یک کارنامه مردود در نظر گرفت.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره دلایل اصلی ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱، تولید گاز در کشور ۵۴ درصد و مصرف آن ۶۵ درصد افزایش داشته است که این آمار به‌خوبی بیانگر ناترازی در حوزه انرژی در کشور است. در همین بازه زمانی، جمعیت کشور ۱۲ درصد رشد داشته، مقدار مصرف صنایع طی سال‌های اخیر به‌صورت جزئی افزایش داشته و اولین متضرر ناترازی انرژی، صنایع بی‌ادعای کشور است

او افزود: در طول پنجاه سال گذشته، هیچ رویه‌ای برای ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی نداشته‌ایم. آمارها نشان می‌دهند که بخش عمده تولید گاز و برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود. از طرفی اولویت دولت‌ها تأمین نیاز و رضایت مردم است. این در حالی است که هیچ اقدام کارآمدی نیز در سطح ملی در جهت کاهش مصرف و ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی انجام‌نشده و یا اقدامات پیشنهادی به‌صورت کامل اجرایی نشده است. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.