پرسپولیس با زیان سنگین به مجمع می رود | مجمعی متفاوت در تاریخ فعالیت پرسپولیس

صورت های مالی سرخابی ها نشان می دهد زیان انباشته پرسپولیس به 546 و استقلال به 781 میلیارد تومان رسیده است. قرار است پرسپولیس 30 مهر ماه مجمع عمومی خود را برای نخستین بار در تاریخ فعالیت خود با حضور سهامداران بورس برگزار کند.
26 مهر 1402
شناسه : 70
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
صورت های مالی سرخابی ها نشان می دهد زیان انباشته پرسپولیس به 546 و استقلال به 781 میلیارد تومان رسیده است. قرار است پرسپولیس 30 مهر ماه مجمع عمومی خود را برای نخستین بار در تاریخ فعالیت خود با حضور سهامداران بورس برگزار کند.
نمایی از طرفداران پرسپولیس و استقلال

آن طور که پرسپولیس اعلام کرده مجمع عمومی سالانه این باشگاه آخر مهر ماه برگزار می شود. بررسی صورت های مالی نشان می دهد این باشگاه در حالی راهی مجمع  می شود که زیان های سنگینی را در سال گذشته ثبت کرده و علت خروج گسترده سرمایه گذاران از سهام این شرکت نیز همین موضوع بوده است.با این حال برآورد می شود امسال شاهد حضور گسترده سهامداران در مجمع عمومی این باشگاه باشیم.

مجمع عمومی باشگاه پرسپولیس آخر مهر ماه برای نخستین بار با حضور سهامداران بورس برگزار خواهد شد. با وجود اینکه تحت تاثیر زیان های سنگین این باشگاه بسیاری از200 هزار سهامدار اولیه این باشگاه  از سهام این شرکت خارج شده اند اما همچنان این باشگاه هزاران سهامدار دارد و این موضوع مجمع این باشگاه را برای نخستین بار متفاوت کرده است چرا احتمالا این شرکت شاهد حضور نگاه نقادانه سهامداران در مجمع عمومی خواهد بود.

علت خروج این تعداد سهامدار از سهام باشگاه پرسپولیس و حتی استقلال زیان های سنگین سهام این دو باشگاه است که هر روز در حال افزایش است و به دلیل ساختار معیوب اقتصاد فوتبال در ایران به نظر نمی رسد به همین زودی ها عملکرد مالی سرخابی ها بهبود یابد. در ادامه به دلیل نزدیک شدن به مجمع عمومی باشگاه پرسپولیس در 30 مهر ماه صورت های مالی باشگاه پرسپولیس و استقلال را بررسی خواهیم کرد.

افزایش زیان سرخابی ها

آنطورکه داده‌های آماری نشان می‌دهد تحت‌تأثیر عملکرد ضعیف مالی باشگاه پرسپولیس زیان عملکرد این باشگاه در سال مالی گذشته 28درصد افزایش یافته و به 142میلیاردو825میلیون تومان رسیده است.

با اضافه شدن این میزان زیان در یک سال گذشته، اکنون زیان انباشته باشگاه به 546میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل 35درصد افزایش نشان می‌دهد.

همه این ارقام به‌معنای آن است که این باشگاه نه فقط سودی برای سهامداران نداشته بلکه به ازای هر سهم 136ریال زیان ساخته است.

در مورد باشگاه استقلال وضع بدتر است، چرا که زیان خالص این شرکت در یک سال گذشته 578درصد افزایش یافته و به 529میلیارد تومان رسیده است، این در حالی است که زیان این باشگاه سال گذشته کمتر از پرسپولیس و بالغ بر 78میلیارد تومان بود.

با اضافه شدن این میزان زیان در یک سال گذشته، در حال حاضر جمع کل زیان انباشته باشگاه استقلال به 781میلیارد تومان رسیده که 235میلیارد تومان بیشتر از باشگاه پرسپولیس است. با افزایش زیان باشگاه استقلال زیان هر سهم این باشگاه نیز به ازای هر سهم به 490ریال رسیده که نسبت به سال قبل 581درصد افزایش نشان می‌دهد و توضیح می‌دهد که چرا میزان افت قیمت سهام باشگاه استقلال بیشتر از سهام پرسپولیس بوده است.

افت قیمت سهام

آن طورکه نمودارها نشان می دهد قیمت سهام باشگاه پرسپولیس تحت تاثیر عملکرد ضعیف مالی این باشگاه از زمان آغاز معاملاتش در شهریور پارسال تاکنون 42درصد افت کرده است. قیمت سهام این شرکت درروزی که معاملات سهامش در بازار پایه فرابورس آغاز شد درحدود 350تومان بود که این میزان اکنون به حدود 200تومان به ازای هر سهم رسیده است.

قیمت سهام استقلال نیز به دلیل عملکرد ضعیف تری که نسبت به پرسپولیس از جنبه مالی داشته با نزول بیشتری هم مواجه شده است. طبق آمار ها در حالی که قیمت سهام پرسپولیس 42 درصد افت کرده سهام استقلال 58 درصد افت را ثبت کرده و از 412 تومان به 170 تومان رسیده است. مقایسه میزان نزول قیمت سهام این دو باشگاه به خوبی توضیح می دهد که چقدر عملکرد مالی شرکت ها در قیمت سهام آنها تاثیر دارد و هرچه کارنامه شرکت ها ضعیف تر باشد قیمت سهام آنها نیز با نزول بیشتری مواجه می شود.

دلایل زیان

مروری دقیق‌تر به کارنامه باشگاه پرسپولیس و استقلال نشان می‌دهد تا زمان بهبود اقتصاد فوتبال در ایران امید چندانی به افزایش درآمد زایی در این دو باشگاه نیست.

به‌زعم کارشناسان علت اینکه سرخابی‌ها هنوز زیان ده هستند و نتوانسته‌اند عملکرد مالی خود را بهبود دهند به موضوع حق پخش تلویزیونی‌ بازمی‌گردد. به‌طور طبیعی منابع تامین مالی باشگاه‌ها عمدتا از طریق حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود و حق پخش اینترنتی هم اخیرا به آن اضافه شده است. در ایران اما هنوز موضوع حق پخش تلویزیونی حل نشده است و از این محل پولی به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود.

اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی‌ قبلا در این‌باره گفته بود:فروش مجوز پخش دیدار به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به شبکه‌ها و تلویزیون‌ها یکی از راه‌های کسب درآمد باشگاه‌ها است که در ایران هنوز حل نشده و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توانایی بیش از آنچه درصورت‌های مالی منعکس شده ندارند‌.

به‌گفته او به‌دلیل نامناسب بودن زیرساخت‌های ورزشی، تیم‌هایی در لیگ برتر بقا پیدا می‌کنند که یک نهاد به‌عنوان اسپانسر، آنها را تامین مالی کند. اما در مورد پرسپولیس و استقلال شرایط متفاوت است چرا که دولت سهامدار اصلی این دو باشگاه است و اجازه چنین پرداخت‌هایی را ندارد بنابر این این‌دوباشگاه برای ماندن در کورس‌ رقابت مجبورند دست به دامن این و آن شوند.

 

کارنامه مالی باشگاه پرسپولیس - ارقام به میلیون ریال 

 

شرح

دوره منتهی به خرداد 1402

دوره منتهی به خرداد 1401

درصد تغییر

درآمدهای عملیاتی

۱,۴۲۸,۳۱۸

۱,۰۴۰,۸۳۵

۳۷

زیان خالص

۱,۴۲۸,۲۵۱-

۱,۱۱۳,۵۴۸-

۲۸

زیان هر سهم - ریال

۱۳۶-

۱۰۶-

۲۸

زیان انباشته

۵,۴۵۹,۸۴۰-

۴,۰۳۱,۵۸۹-

۳۵

 

کارنامه مالی باشگاه استقلال - ارقام به میلیون ریال

 

شرح

دوره منتهی به تیر امسال

دوره منتهی به تیر پارسال

درصد تغییر

درآمدهای عملیاتی

۵۶۱,۹۳۱

۱,۹۹۱,۶۸۰

۷۲-

زیان خالص

۵,۲۹۲,۵۱۲-

۷۸۱,۰۷۰-

۵۷۸

زیان هر سهم - ریال

۴۹۰-

۷۲-

۵۸۱

زیان انباشته

۷,۸۱۳,۹۰۱-

-۲,۶۴۳,۴۵۹

۱۹۶

 

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.