دستور العمل جدید وزارت نفت چه اثری بر پالایشگاه ها دارد | برآورد کاهش سود

طبق دستورالعمل جدید، شرکت‌هایی که کیفیت و اکتان بنزین شان پایین‌ است باید محصول را با قیمت کمتری به فروش برسانند که منجر به کاهش قابل توجه درآمد و سود شرکت‌های پالایشی خواهد شد.
01 بهمن 1402
شناسه : 706
منبع:
زمان مطالعه: 1 دقیقه
طبق دستورالعمل جدید، شرکت‌هایی  که کیفیت و اکتان بنزین شان پایین‌ است باید محصول را با قیمت کمتری به فروش برسانند که منجر به کاهش قابل توجه درآمد و سود شرکت‌های پالایشی خواهد شد.

یک کارشناس بازارسرمایه، اعلام کرد: دستورالعمل جدید وزارت نفت برای نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده های نفتی پترو پالایشگاه ها، منجر به کاهش درآمد و سود شرکت های بورسی خواهد شد.

زهرا پورزادی درباره دستورالعمل جدید نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده های نفتی پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی که بعد از گذشت ۱۰ ماه از سال جاری از سوی وزارت نفت ابلاغ و دیروز رسانه ایی شد گفت: طبق این مصوبه، فرمول نرخ خوراک نفت خام شرکت‌های پالایشی مشابه دو سال اخیر بوده و معادل متوسط قیمت نفت خام برنت، عمان و دبی با در نظر گرفتن ۵ درصد به علاوه ۵ دلار تخفیف است.

او افزود:در وهله نخست این موضوع خبر خوبی برای شرکت‌های پالایشی قلمداد می‌شود اما نکته مهم و منفی این مصوبه این است نرخ فروش بنزین فوب خلیج فارس جایگزین نرخ بنزین فوب سنگاپور شده و با توجه به کمتر بودن نرخ بنزین خلیج فارس به میزان ۴ دلار نسبت به فوب سنگاپور، فرمول نرخ خوراک دریافتی پالایشگاه ها ثابت اما فرمول تعیین نرخ فروش و درآمدها از محل فروش بنزین به ضرر شرکت‌ها خواهد بود و باعث کاهش سود آنها خواهد شد.

او تاکید کرد: از طرفی دیگر طبق دستورالعمل جدید، شرکت‌هایی  که کیفیت و اکتان بنزین شان پایین‌تر است باید محصول را با قیمت کمتری به فروش برسانند که منجر به کاهش قابل توجه درآمد و سود شرکت‌های پالایشی خواهد شد.

به گفته پورزادی مصوبه جدید باعث می‌شود کرک اسپرد بنزین در اثر فرمول جدید ۴۰ الی ۵۰ درصد نسبت به مصوبه سال های قبل کاهش یابد که تاثیر قابل‌توجهی بر روی سودآوری شرکت‌های این گروه خواهد داشت و باعث ایجاد فشار فروش قابل‌توجه بر روی نمادهای این گروه و سرایت فشار و ترس به سایر صنایع و گروه‌های بازار می‌شود.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.