اثر تصمیمات دولت بر بورس قوی تر از تنش های سیاسی است

به گفته علیرضا تاجبر چند ماهی است انتظار می رود متاثر از خبرهای خوش و بنیادی شاخص صعود کند اما مدام اتفاق‌هایی می‌افتد که سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند.
01 بهمن 1402
شناسه : 710
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به گفته علیرضا تاجبر چند ماهی است انتظار می رود متاثر از خبرهای خوش و بنیادی شاخص صعود کند اما مدام اتفاق‌هایی می‌افتد که سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند.

یک کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از نقش دولت در نزول بورس گفت: اتفاقات داخلی و تصمیمات دولت بیشتر از تنش‌های سیاسی اثر منفی بر بورس گذاشته و همین تصمیمات به مانعی برای رشد بورس تبدیل شده است.

علیرضا تاجبر افزود: متاسفانه بازار سرمایه شرایط مناسبی ندارد. چند ماهی است انتظار می رود متاثر از خبرهای خوش و بنیادی شاخص صعود کند اما مدام اتفاق‌هایی می‌افتد که سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند. تصمیمات دولت درخصوص نرخ بهره یکی از این موضوعات است. نرخ تامین مالی به بیش از 30‌ درصد هم رسیده و این موضوع به‌شدت روی بورس اثرگذار است.

 او تاکید کرد:از طرفی سایر تصمیمات دولت درخصوص صنایع مختلف نیز به این اتفاق دامن‌ زده در مورد بانک‌ها مالیات عدم‌ایفای تعهد وام مسکن در مورد صادرکنندگان نرخ‌های صادراتی در مورد معادن احتمال افزایش حق انتفای معادن در مورد پتروشیمی‌ها افزایش نرخ خوراک و دیروز هم خبر کاهش نرخ خرید بنزین از پالایشگاه‌ها منتشر شد.

 به گفته او این موضوعات به سرمایه‌گذاران پیام می‌دهد دولت‌ درصدد دریافت بخشی از سود شرکت‌های بزرگ بورس است و با وجود تمام ظرفیت های بنیادی موجود اراده‌ای برای افزایش قیمت‌ها و بهبود وضعیت شاخص ندارد.

تاجبر ادامه داد: طی چند هفته اخیر ریسک‌های سیاسی مهمی از سر گذشت اما اتفاقات داخلی و تصمیمات دولت بیشتر از تنش‌های سیاسی اثر منفی بر بورس گذاشته و همین تصمیمات مانعی افزایش قیمت‌ها شده است. دولت باید برای افزایش شاخص بورس اقدامی عملی داشته‌باشد نه اینکه هر هفته برای یک صنعت ریسک جدیدی اعمال کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اینطور به‌نظر می‌رسد دولت عامدانه از افزایش قیمت‌ها در بازار سهام جلوگیری می‌کند. دولت نشان‌ داده اولویت سال جاری پایین نگه‌داشتن تورم است و بابت این اولویت هزینه بسیار گزافی را برای ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز پرداخت کرده اما هیچ کدام از بازارهای طلا، خودرو و مسکن با دلار 50‌ هزار‌ تومانی معامله نمی‌شوند و فراتر از این قیمت‌ها است. شائبه‌ای در بازار سرمایه وجود دارد که ظاهرا دولت افزایش شاخص بورس را تورم‌زا می‌داند و با وجود اینکه صحت ندارد، هیچ‌وقت ‌پای صحبت‌های فعالان بازار ننشسته تا بتوان این مورد را رد کرد.

او اضافه کرد:در هر حال به‌زودی دلار به قیمت‌هایی که در سایر بازارها اعمال می‌شود، خواهد رسید و به‌دنبال آن شاهد افزایش تورم خواهیم بود. این تورم می‌تواند از انتهای سال شروع شود، کما اینکه به‌دنبال ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای قیمت دلار افزایش جزئی داشت.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.