مدیرعامل شرکت پالایش و پخش خبر داد که فعلا در حوزه سه نرخی شدن بنزین مصوبه و ابلاغیهای داده نشده و قیمتی هم اعلام نشده است
به گزارش شاخص آنلاین، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی، درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص ۳ نرخی شدن قیمت بنزین گفت: فعلا در حوزه سه نرخی شدن بنزین مصوبه و ابلاغیهای داده نشده و قیمتی هم اعلام نشده است.
او درباره میزان ناترازی بنزین و راهکارهای رفع این مساله، اظهار کرد: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف و سیانجی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف میشود.
سالاری افزود: نیاز است در بحث بهینهسازی مصرف انرژی اقدامات شایستهای انجام شود که عملا با استانداردهای جهانی اقدام شود، هم در بحث کیفیسازی خودروها، خارج کردن خودروهای فرسوده عملا ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر روزانه مازاد بنزین داریم که میتوانیم این میزان را در سبد صادرات کشور قرار دهیم لذا باید به موازات بحث تولید بنزین و احداث پالایشگاه جدید و کیفیسازی در حوزه بهینهسازی هم اقدام کنیم.
او اظهار کرد: طرحهایی در سبد سوخت دیده شده، از جمله اینکه بحثهای هیبریدی را در دستور کار قرار دهیم و موضوعات دیگر در حوزه کیفیسازی و توسعه شرکتهای پالایشی است که این ظرفیت را به عدد ۱۳۰ میلیون لیتر تثبیت کنیم.
سالاری درباره میزان واردات بنزین گفت: در بحث واردات چالش چندانی نداریم و با ظرفیتی که در داخل کشور وجود دارد، کار را پیش میبریم و صرفا در شرایطی که برخی از پالایشگاهها تعمیرات اساسی و یا نیاز خاصی دارند، در آن زمان پیشبینی و مدنظر قرار میدهیم و بر حسب نیازهایی که وجود دارد و با توجه به میزان ذخیرهسازی در فصولی که اوج مصرف است، به منظور مدیریت به این موضوع توجه میشود.
او در پاسخ به این سوال که در چند درصد کلانشهرهای بزرگ بنزین و نفتگاز یورو ۵ توزیع میشود، اظهار کرد: در عمده کلانشهرهایی که تکلیف شده است، عرضه را انجام میدهیم و بخش کیفیسازی نیز بر اساس مصوباتی که وجود دارد، در مابقی فراوردهها نیز تا سال ۱۴۰۴ اقدامات را انجام خواهیم داد، در نفتکوره نیز طرحهای جامع کیفیسازی پیشبینی شده که تدریجا اجرایی میشود.
مدیرعامل شرک پالایش و بخش افزود: باتوجه به اینکه ماهیت عمده طرحها زیست محیطی بوده، لازم است صدور مجوزها تسریع شود و این موضوعات زمانبر است و لازم است که از سوی دستگاهها کمک شود تا بتوانیم در برخی پروژهها که مطالعات مهندسی آن آغاز شده، عملیات اجرایی را نیز در مابقی شرکتها آغاز کنیم.