اکثر کمپانیهای مشهور نسبت به سال 2022، فروش کمتری را تجربه کردند.
سال 2023 میلادی حدود 135.3 میلیون تبلت در بازار جهانی به فروش رفت که البته این مقدار در مقایسه با سال 2022، حدود 10 درصد افت داشته است. شاید بپرسید که کدام برند سهم بیشتری از این فروش را به خود اختصاص داد؟ اپل با فروش 54 میلیون آیپد توانست 40 درصد از این فروش را به خود اختصاص دهد و رتبه اول را کسب کند. سامسونگ هم در 2023 با فروش 25.6 دستگاه، 19 درصد از فروش بازار را در اختیار گرفت. رتبه دوم تا پنجم نیز در اختیار کمپانیهای مشهور دیگر است.
به گزارش GSMArena، به نقل از شرکت تحقیقاتی Canalys، اپل در سال 2022 حدود 40.4 درصد از بازار تبلتها را از آن خود کرد. سامسونگ نیز در همان سال با فروش 19.3 درصدی، حدود یکچهارم بازار را در اختیار داشت.
رتبه سوم متعلق به کمپانی لنوو بود؛ این شرکت با فروش 9.8 میلیون تبلت توانست 6.9 درصد از سهم بازار را دراختیار بگیرد. این شرکت در سال 2022 حدود 7.7 درصد از سهم فروش بازار را در اختیار داشت. در رتبه چهارم، هواوی موفق به فروش 8.3 میلیون دستگاه و کسب سهم 6.1 درصدی شد. رتبه پنجم هم متعلق به آمازون بود که با فروش 7.7 میلیون تبلت توانست سهم 5.8 درصدی برای خود بهدست آورد.
افت فروش اکثر برندهای تبلت
در مقایسه با سال 2022، آمازون بیشترین سهم را در سال 2023 از دست داد. در سه ماه پایانی سال 2023، همانطور که دادهها نشان میدهند، هواوی و لنوو درزمینه فروش رقابت تنگاتنگی داشتند. هواوی در این 3 ماه 2.8 میلیون دستگاه و لنوو 2.6 میلیون فروخت.
در مقایسه با 3 ماه پایانی 2022، فقط هواوی و لنوو کمی در 3 ماه آخر 2023 رشد داشتند، اما شرکتهایی مثل اپل 24 درصد، سامسونگ 10 درصد و آمازون 43.9 درصد، کاهش فروش را در سال 2023 تجربه کردند.
در سال 2023، خرید تبلت فقط در چین و هند متقاضی بیشتری نسبت به کشورهای دیگر داشت که تاحدی به مقابله با «رکود فعلی» در سایر نقاط جهان کمک کرد. جالب اینکه تحلیلگران انتظار دارند بازار تبلت در سال 2024 با افزایش موجودی و تنوع برای استفاده در سازمانهای دولتی و تجاری افزایش یابد. علاوهبراین، امسال تمرکز بیشتری بر خرید و فروش تبلتهای تاشو و قابل انعطاف وجود خواهد داشت. بنابراین احتمالاً فروش تبلتها افزایش پیدا کند؛ حتی اگر تعداد فروش بالا نباشد، قیمتگذاری نسبتاً بالای تبلتها میتواند سود خوبی را نصیب شرکتهای سازنده کند.