یک کارشناس دلایل نزول فرسایشی بورس را تشریح کرد؛

قدرت بازدارندگی دولت، عامل نزول بورس

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه انتظار می‌رود قدرت بازدارندگی دولت در سال‌بعد نسبت به سال‌جاری با توجه به کاهش قدرت ابزارهای در اختیار کمتر شده و رفته‌رفته و به اجبار هم که شده دست به تعدیل در تصمیمات بزند که بسته به نوع رخدادها می‌تواند در روند آتی بازار سهام موثر واقع شود.
02 اسفند 1402
شناسه : 920
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به گفته یک کارشناس بازار سرمایه انتظار می‌رود قدرت بازدارندگی دولت در سال‌بعد نسبت به سال‌جاری با توجه به کاهش قدرت ابزارهای در اختیار کمتر شده و رفته‌رفته و به اجبار هم که شده دست به تعدیل در تصمیمات بزند که بسته به نوع رخدادها می‌تواند در روند آتی بازار سهام موثر واقع شود.

یک کارشناس بازار سرمایه دلیل نزول های فرسایشی بورس را  تشریح کرد و گفت:حال بورس مناسب نیست و علت هم مواجهه با نهاد تصمیم‌گیر و تصمیم‌سازی است که درگیر گزاره‌هایی نظیر بی‌برنامگی، شلختگی، دمدمی مزاجی، روزمرگی و به‌دور از تحلیل‌های کارشناسی و غیر‌قابل هضم شده و عدم‌پاسخگویی است.

سلمان نصیرزاده افزود: سیطره تصمیمات این نهاد بر کلیت روند بازار‌ها، فرآیند سرمایه‌گذاری و اقتصاد و... اثر مستقیم دارد و در نقطه مقابل عقلانیت قرار گرفته‌ است. پیروی از روی منطق، تحلیل داده‌های منسجم و مستند دیگر کارکرد را از دست می‌دهد.

او ادامه داد: بورس نیاز به نظم و انسجام فکری سیاست گذار دارد تا چرخ‌دنده‌های اقتصادی نرم شود، بچرخد و پویا شود. دور‌شدن از عقلانیت اکوسیستم سرمایه‌ گذاری‌ ها را به‌خطر انداخته است.

به گفته او نگاهی به تصمیم اخیر انتشار 280 هزار میلیارد تومانی گواهی‌ سپرده خاص 30‌ درصدی نشان می‌دهد چطور اکوسیستم مالی برهم خورده و طرفین عرضه و متقاضی را با چالش‌های جدی مواجه کرده و حتی کارکرد کوتاه‌مدت کنترل نرخ ارز هم ابتر ماند. متاسفانه اکثر صنایع تحت تاثیر این سیاست‌ها قرار گرفته‌اند و در این‌خصوص کافی است نگاهی به آمار شامخ و آمار تراز تجاری غیرنفتی انداخت.

نصیرزاده تاکید کرد: با شرایط فعلی نمی‌توان تا پایان سال‌ انتظار خاصی داشت. زیرا هنوز رخدادهای اخیر را هضم نکرده‌ است. بازار ظرفیت های مناسبی دارد و تغییر در سیاست‌ های التهاب‌آفرین ارزی و پولی می‌تواند از مهم‌ترین عامل تغییر نگرش باشد.

برگشت به عقلانیت در تغییر قوانین دست‌ و پا گیر صنایع از تغییر در عوارض صادراتی تا تغییر و تعدیل در تصمیمات محدود‌کننده سودآوری نظیر تغییر قیمت‌گذاری فرمول پالایشی‌ها و کاهش نگرانی فعالان از توقف سیاست‌ های هزینه‌زا به صنایع می‌تواند گره‌گشا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه موتور محرک تورم همچنان روشن است که دیر یا زود بازارها را با خود همراه می‌کند اضافه کرد: اگر نگرش‌های التهاب‌آفرین تغییر کند، بازار سرمایه را نسبت به سایر بازار‌ها برنده رالی کسب‌ بازده می کند در غیر ‌این‌صورت حرکت بورس در سال‌بعد هم تابعی از حرکت سایر بازار‌ها با عقب‌ماندگی بیشتر خواهد بود.

در هر حال انتظار می‌رود قدرت بازدارندگی دولت در سال‌بعد نسبت به سال‌جاری با توجه به کاهش قدرت ابزارهای در اختیار کمتر شده و رفته‌رفته و به اجبار هم که شده دست به تعدیل در تصمیمات بزند که بسته به نوع رخدادها می‌تواند در روند آتی بازار سهام موثر واقع شود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.