پیش بینی صعود بورس از ابتدای آبان

گرچه شاخص بورس تهران، امروز کمی رشد کرد اما فضای کلی معاملات منفی بود. مهم‌ترین متغیری که می‌تواند موجب صعود بورس در شرایط کنونی شود، انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه شرکت‌ها است که از فردا روی کدال منتشر می‌شود.

مصطفی صفاری

کارشناس بازار سرمایه

29 مهر 1402
شناسه : 95
منبع:
زمان مطالعه: 2.5 دقیقه
شوک‌های سیاسی عموما کوتاه‌مدت است. اگر شوک‌های سیاسی ادامه‌دار و بلندمدت باشد منجر به شوک‌های اقتصادی می‌شود و برای کشورهایی مانند ایران که صادرکننده نفت است، پیامدهای منفی زیادی خواهد داشت.
گرچه شاخص بورس تهران، امروز کمی رشد کرد اما فضای کلی معاملات منفی بود. مهم‌ترین متغیری که می‌تواند موجب صعود بورس در شرایط کنونی شود، انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه شرکت‌ها است که از فردا روی کدال منتشر می‌شود.
مدرس و تحلیلگر ارشد بورس و بازارهای مالی

 با توجه به رشد سود آوری شرکت ها و  جذاب شدن نسبت قیمت به در آمد (P/E)احتمالا فردا یکشنبه نقطه آغاز روند صعودی بورس در دوره جدید و نیمه دوم امسال خواهد بود.

 شاخص بورس، دماسنج اقتصاد کشور است و شوک‌های سیاسی و اقتصادی تاثیر مستقیم بر رشد شاخص بورس دارد. با توجه به شوک‌های اخیر سیاسی در منطقه و بحران غزه که تمام بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده، بازار سهام ایران هم متاثر از این شوک سیاسی است. 

با این حال تاثیر شوک‌های سیاسی عموما کوتاه‌مدت است. اگر شوک‌های سیاسی ادامه‌دار و بلندمدت باشد منجر به شوک‌های اقتصادی می‌شود و برای کشورهایی مانند ایران که صادرکننده نفت است، پیامدهای منفی زیادی خواهد داشت.

البته شوک‌های اقتصادی بر تمام بازارهای جهانی تاثیر می‌گذارد. برای نمونه بورس‌های بزرگی مانند نیویورک نیز در روزهای اخیر تحت تاثیر شوک‌های سیاسی در بحران غزه با افت مواجه شدند. در بحران غزه هنوز مردم نمی‌دانند که نظام سیاسی کشور چقدر درگیر این تنش‌ها می‌شود به همین دلیل به نظر می‌رسد تاثیر آن کوتاه‌مدت باشد و بازارها با کمی مکث، دوباره به روند عادی باز  می‌گردند.

اگرچه شاخص بورس تهران، امروز کمی رشد کرد اما فضای کلی معاملات منفی بود. مهم‌ترین متغیری که می‌تواند موجب صعود بازار بورس در شرایط کنونی شود، انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه نخست شرکت‌هاست که از فردا روی سایت کدال بارگذاری می‌شود.

آمار ها نشان می دهد که شرکت های بورس عملکرد مناسبی در نیمه نخست سال داشته اند  و میزان فروششان افزایش یافته است. اگر رشد فروش‌شان منجر به سودآوری آنها شده باشد، نیمه دوم سال را باید صعودی ارزیابی کرد.

با توجه به این‌که نسبت قیمت به درآمد(P/E) بازار سهام در کمترین میزان قرار دارد و سایه سنگین درگیری‌های سیاسی در غزه نیز تا حدودی کم‌رنگ شده انتظار می رود اثر این عامل بر بازار سرمایه در روز های آینده به پایان برسد. به ویژه آنکه بسیاری از کشورها و اعضای شورای امنیت موافق پایان درگیری‌های سیاسی در این منطقه هستند در نتیجه احتمال خاتمه پیدان کردن تنش سیاسی افزایش یافته است.

مولفه دیگری که می‌تواند روی بازار سهام اثر مثبتی داشته باشد، برداشته شدن برخی  تحریم‌های برجامی است که منجر به افزایش فروش نفت می‌شود و وضعیت ارزی کشور را در نیمه دوم سال (که همواره دولت‌ها را با بحران ارزی مواجه می‌کند)، بهبود می‌بخشد. در نتیجه بورس هم با افزایش صادرات شرکت‌های پترو پالایشی روند صعودی بهتری به خود می‌گیرد.

در سال های گذشته هر زمان دولت با کاهش فروش نفت مواجه شده هم فشارش بر شرکت های بورس افزایش یافته  و هم حجم انتشار اوراق بدهی دولتی بیشتر شده است اما با افزایش فروش نفت اثر این دو عامل از بازار از بین خواهد رفت.

در حال حاضر، بازار سهام به دلیل افت ارزش دلاری و کاهش نسبت قیمت به درآمد از ارزندگی بالایی برخوردار است و بهترین زمان برای ورود سرمایه‌گذاران است. به اصطلاح تحلیلگران ، بازار سهام فعلا در دوره «رکود گاو شیری» به سر می‌برد.

با توجه به موارد فوق، می‌توان پیش‌بینی کرد که پس از انتشار گزارش عملکردهای 6 ماهه شرکت‌ها، بازار سهام وارد فاز صعودی شود. در این میان اقبال بیش‌تری نسبت به خرید سهام شرکت‌های سودمحور که نسبت قیمت به درآمد (P/E) پایین‌تری دارند، مانند بانکی‌ها نشان داده می‌شود.

به این ترتیب  احتمالا فردا یکشنبه نقطه آغاز روند صعودی بورس در دوره جدید و نیمه دوم سال خواهد بود. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.