روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بشناسید | فلز زرد ارزشمندترین سرمایه برای نگهداری

دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و آثار خود را بر پول‌های ملی می‌گذارند و با تورم‌های بالاتر اقتصاد کشورها را به یکدیگر تحویل می‌دهند اما طلا در گذر زمان ارزشمندتر می‌شود.
12 اسفند 1402
شناسه : 961
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم دو شکل رسمی سرمایه‌گذاری در طلا است. سرمایه‌گذاری مستقیم، شامل خرید طلای آب شده و مصنوعات طلا (دست اول و دست دوم) است.
دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و آثار خود را بر پول‌های ملی می‌گذارند و با تورم‌های بالاتر اقتصاد کشورها را به یکدیگر تحویل می‌دهند اما طلا در گذر زمان ارزشمندتر می‌شود.

ارزش هر اونس طلا در بازار های جهانی این روزها از ۲ هزار دلار گذشته است تا نشان دهد گذر زمان چیزی از ارزش‌هایش کم نمی‌کند. به لطف سرآمدی طلا در بین تمام بازارها، بسیاری به دنبال بهترین روش سرمایه‌گذاری در آن هسند.

به گزارش شاخص آنلاین، طلا در طول تاریخ، سرمایه‌گذاری امنی برای حفظ ارزش دارایی‌ها با کارکرد ضد تورمی محسوب می‌شود. دولت‌ها با کاهش ارزش پول ملی و استفاده از آن به عنوان ابزار اعمال قدرت و کنترل رفتار بازیگران اقتصاد، کاری کرده‌اند که طلا به جایگزین مطمئن پول تبدیل شود. تورمی که دولت‌ها با کاهش ارزش پول ملی خلق می‌کنند، نیاز به سرمایه‌گذاری در طلا را بسیار واضح کرده است. اگر به رفتار قیمتی طلا در طول تاریخ مبادله آن نگاه کنیم، این اهمیت را بیشتر درک می‌کنیم.

بازار جهانی طلا

در حال حاضر حجم بازار جهانی طلا به ۱۴.۰۵۱ تریلیون دلار می‌رسد که آن را به باارزش‌ترین دارایی جهان تبدیل کرده است. دومین دارایی با ارزش جهان، سهام شرکت مایکروسافت است که ارزش بازارش به ۳.۰۷۸ تریلیون دلار می‌رسد. این نشان می‌دهد که طلا امن‌ترین دارایی جهان است. بدون طلا هیچ سبد سرمایه‌گذاری را نمی‌توان متصور شد.

در حال حاضرقیمت هر انس طلا به فراتر از ۲ هزار دلار رسیده است. این در شرایطی است طلا درسال ۱۸۳۳ حدود ۲۰ دلار ارزش داشت. به بیان دیگر، ارزش طلا در ۱۹۱ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ برابر شده است. البته رشد خیره کننده طلا از سال ۱۹۷۲ آغاز شد. طلا در این سال بین ۴۰ تا ۶۰ دلار معامله می‌شد اما از سال ۱۹۷۳ قیمت آن به فراتر از ۱۰۰ دلار رسید. این رشد تاریخی نشان می‌دهد که تا صدها سال دیگر طلا با ارزش می‌ماند و به پیشتازی خود ادامه می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در طلا

در واقع دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و آثار خود را بر پول‌های ملی می‌گذارند و با تورم‌های بالاتر اقتصاد کشورها را به یکدیگر تحویل می‌دهند اما طلا در گذر زمان ارزشمندتر می‌شود؛ چرا که برخلاف پول که مقدارش می‌تواند بر حسب اراده دولت‌ها تا بی‌نهایت بزرگ شود، حجم طلا در طبیعت محدود است. در نتیجه خصلت ضد تورمی را درخود دارد. در این بین، مهم است که بتوانیم بهترین شکل سرمایه‌گذاری در طلا را بر حسب مقدار سرمایه و تحمل ریسک خود بشناسیم. سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم دو شکل رسمی سرمایه‌گذاری در طلا است. سرمایه‌گذاری مستقیم، شامل خرید طلای آب شده و مصنوعات طلا (دست اول و دست دوم) می‌شود. 

سرمایه‌گذاری مستقیم

گرچه رجوع به طلای آب شده به سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای توصیه نمی‌شود چرا که  طلای آب شده می‌تواند ناخالصی داشته باشد و مشتریان معمولی توان تشخیص این ناخالصی را ندارد اما برای طلا آب شده کد قابل استعلام با میزان مشخصی از عیار صادر می‌شود. در همین حال، طلای آب شده مشمول اجرت و کارمزد نمی‌شود؛ در حالی که مصنوعات طلا شامل این موارد می‌شوند. در حال حاضر برای خرید طلای آب شده می‌توان با ارقام کم هم ورود پیدا کنید. برای نمونه می‌توانید با حدود ۱۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان، ۴.۲۴۷ گرم طلای آب شده بخرید؛ چیزی در حدود ۱ مثقال. همین وزن طلای آب شده ۱۸ عیار در پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۶۰۰ هزار تومان ارزش داشت. در نتیجه در این مدت بیش از ۲۰ برابر رشد داشته است. بازده ۱ سال اخیر طلای آب شده هم به ۱۵ درصد می‌رسد.

سرمایه‌گذاری در مصنوعات طلا اما با اجرت زیادی همراه است. برای نمونه اگر بخواهید یک دست بند طلای ۱۸ عیار را خریداری کنید باید بر روی هر گرم ۵۲۶ هزار و ۹۶۰ تومان اجرت پرداخت کنید. همین میزان عیار، برای یک النگو، به ازای هر گرم، ۶۷۲ هزار تومان اجرت را به همراه دارد. در حال حاضر، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد و بازده آن از پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۶.۷ برابر شده است. بازده ۱ سال اخیر طلای ۱۸ عیار به حدود ۱۵ درصد می‌رسد. هر گرم طلای ۲۴ عیار هم حدود ۳ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان ارزش دارد که رشد ۷ برابری را از پایان سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد. در یک سال اخیر ۱۵ درصد به ارزش ۲۴ عیار اضافه شده است.

طلای دست دوم اما بدون اجرت یا کم اجرت است. در حال حاضر، قیمت هر گرم طلای دست دوم به ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار تومان می‌رسد. اگر بخواهید این نوع طلا را بخرید، در عمل باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ چرا که طلای دست دوم به ۲ دسته کارکرده و کم کارکرده تقسیم می‌شوند که فروشندگان شخصی بر حسب قیمت روز طلا و سودی که می‌خواهند، مبلغی را تعیین می‌کنند. اما در کل، طلای دست دوم هم بازده خوبی به جا گذاشته است. قیمت هر گرم طلای دست دوم در پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۴۰۰ هزار تومان بود. در نتیجه بازده ۷.۱ برابری را تا امروز برای سرمایه گذاران به دنبال داشته است. بازده ۱ سال اخیر طلای دست دوم هم به ۱۵ درصد می‌رسد.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در فلز زرد رنگ، شامل صندوق‌های طلا و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا می‌شود. در این شرایط سرمایه گذار صاحب طلا نمی‌شود اما می‌تواند از بازده سالانه صندوق‌های طلا یا تغییر قیمت ارزهای این حوزه بهره‌مند شود. صندوق‌های طلا در حال حاضر بازده سالانه کمتری نسبت به طلا دارند اما در اینجا چون خبری از اجرت طلا ساز و کارمزد طلا فروش نیست، بازده کمتری وجود دارد. برای نمونه بازده ۱ سال اخیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس به ۵.۸۱ درصد و طلای عیار مفید به ۷.۳۹ درصد می‌رسد. بازده اوراق بهادار مبتنی بر طلای صبا به ۱۴.۵۵ درصد می‌رسد.

انتخاب دیگر برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا، ارزهای دیجیتالی است که با پشتوانه طلا منتشر شده اند. تتر گلد و پکس گلد ۲ ارز مطرح در این حوزه هستند؛ البته این ارزها برخلاف سایر ارزهای دیجیتال متمرکز محسوب می‌شود؛ یعنی شرکت‌های مشهوری، طلای پشتوانه این ارزها را نگه داری و حسابرسی می‌کنند. گرچه این موضوع برخلاف هدف بلاکچین که تمرکززدایی است حرکت می‌کند اما به سرمایه گذاران این اطمینان را می‌دهد که شرکت‌های بزرگ وجود ذخایر طلا را تضمین می‌کنند.

برای نمونه تتر گلد که متعلق به شرکت تتر است، ۶۱۱ قطعه طلا به وزن ۷ هزار و ۴۶۳ کیلوگرم را در ذخایر خود به عنوان پشتوانه حفظ ارزش این ارز نگه داری می‌کند. قیمت هر واحد تتر گلد تقریبا برابر قیمت هر انس طلاست. در نتیجه با خرید هر واحد از این ارز، حدود یک انس طلا را خریداری کرده اید. بازده ۱ساله تتر گلد حدود ۱۲ درصد است. برای خرید و فروش و نقل و انتقال تتر گلد باید کارمزد شبکه اتریوم را پرداخت کنید. این کارمزد به صورت لحظه‌ای و بر حساب عرضه و تقاضا در شبکه تعیین می‌شود اما در انتهای هفته می‌توان با کارمزد کمتری عملیات مد نظر خود را انجام دهید.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.