راهنمای سرمایه گذاری در بازار سکه های قدیمی

گردش پول در بازار سکه آنتیک | بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری را بشناسید

اگر می‌خواهید که در سکه‌های قدیمی سرمایه‌گذاری کنید، بهترین راه خرید سکه‌های گرید شده و سکه‌های کم‌یاب نقره مورگان (دلار مورگان) است. این سکه‌ها در دو دهه آخر سال ۱۸۰۰ تا دو دهه اول سال ۱۹۰۰ در آمریکا ضرب شده اند.
13 اسفند 1402
شناسه : 972
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برخی سکه‌ها که به گرید شده معروف هستند ارزش بالاتری دارند. گرید شدن سکه به این معنی است که یک شرکت معتبر اصالت سکه‌های موجود در کلکسیون شما را تایید کند.
اگر می‌خواهید که در سکه‌های قدیمی سرمایه‌گذاری کنید، بهترین راه خرید سکه‌های گرید شده و سکه‌های کم‌یاب نقره مورگان (دلار مورگان) است. این سکه‌ها در دو دهه آخر سال ۱۸۰۰ تا دو دهه اول سال ۱۹۰۰ در آمریکا ضرب شده اند.

این روزها، بازار سکه‌های قدیمی، داغ است. برخی سکه‌ها در بازار ایران، بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شوند. در این بازار، دلار مورگان و دینار شاهی ایران مشتریان خاص خود را دارد.

به گزارش شاخص آنلاین، سکه‌های قدیمی یکی از ارزشمندترین دارایی‌هایی محسوب می‌شوند که در دست کلکسیون داران پیدا می‌شوند. در همین حال، بازار بزرگی برای خرید و فروش این سکه‌ها به راه افتاده است. شاید از شنیدن قیمت برخی سکه‌ها تعجب کنید اما مشتریان دست به نقدی وجود دارد. برای نمونه یک سکه نقره لیبرتی که در سال ۱۷۹۴ ضرب شده بود، بیش از ۱۰ میلیون و ۱۶ هزار دلار فروخته شده است.

در ایران هم تعداد علاقه مندان به سکه‌های کلکسیونی (آنتیک) که حاضر هستند پول زیادی از این بابت پرداخت کنند، کم نیست. به صورت کلی، سکه‌های نقره گران‌تر از سکه‌هایی از جنس نیکل هستند. البته سکه‌هایی که به «سکه بانکی» معروف هستند، مشتری بیشتری دارند. منظور از سکه بانکی، سکه‌ای است که به ظاهر هنوز خوش لعاب باشد. این نوع سکه‌ها خود به دو دسته بانکی و در حد بانکی تقسیم می‌شوند. البته ارزشمند بودن سکه‌های نقره به این معنی نیست که سکه‌هایی از جنس نیکل (۷۵ درصد مس و ۲۵ درصد نیکل) کم ارزش هستند.

ارزش سکه‌های گرید شده

در این بین، برخی سکه‌ها که به گرید شده معروف هستند ارزش بالاتری دارند. گرید شدن سکه به این معنی است که یک شرکت معتبر اصالت سکه‌های موجود در کلکسیون شما را تایید می‌کند. در صورتی که کم‌یاب بودن و اصالت سکه تایید شود، شرکت با دریافت کارمزدی از بابت تایید آن و کارمزدی از بابت بسته بندی، آن را گرید می‌کند. در حال حاضر ۲ شرکت مطرح «پی سی جی اس» و «ان جی سی» سکه‌ها را گرید می‌کنند.

برای نمونه یک سکه گرید شده از سوی ان جی سی که سال ۱۸۶۸ در رومانی ضرب شده بود با قیمت ۳۳۶ هزار دلار در بازار عرضه شده است. در بازار سکه‌های کلکسیونی ایران هم سکه‌های گرید شده یافت می‌شوند. برای نمونه یک سکه نقره نیم دلاری ضرب شده در سال ۲۰۰۵ که از سوی پی سی جی اس گریده شده، حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد. در کل، هرچه سکه کمیاب‌تر باشد، کلکسیون داران پول بیشتری برای آن پرداخت می‌کنند.

یکی از سکه‌های کمیاب و گران قیمت گرید شده ۱ دلاری نقره مورگان، ضرب شده در سال ۱۹۲۱ است که حدود ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد. باید توجه داشت که بسیاری از سکه‌های موجود در بازار، گرید نشده اند. به همین دلیل، قیمت کم‌یاب‌ترین آن‌ها در بازار ایران که در سال‌های ۱۸۸۷ به بعد ضرب شده اند، بیشتر از ۱۰ میلیون تومان نیست. در این بین می‌توان با رقم‌های ناچیزتری هم سکه‌های مستهلک را خرید. برای نمونه می‌توان سکه ۱ سنتی آمریکا را که در ۲۰۰۷ ضرب شده است را با ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان خرید. 

بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری

اگر می‌خواهید که در سکه‌های قدیمی سرمایه‌گذاری کنید، بهترین راه خرید سکه‌های گرید شده و سکه‌های کم‌یاب نقره مورگان (دلار مورگان) است. این سکه‌ها در دو دهه آخر سال ۱۸۰۰ تا دو دهه اول سال ۱۹۰۰ در آمریکا ضرب شده اند. با توجه به اینکه دلار مورگان اولین نقره استاندارد ضرب شده پس از قانون ضرب سکه مصوب سال ۱۸۷۳ محسوب می‌شود، ارزش بالایی دارد. ترکیب نقره در این سکه بالاست و به ۹۰ درصد از کل وزن آن می‌رسد.

بازار سکه‌های ایرانی

سکه‌های ایرانی هم برای نگهداری در بلندمدت می‌توانن گزینه مناسبی باشند. دینار رضاشاهی و ریال نقره این دوره، چنین خصلتی دارد. بر این اساس، دینارهایی که در بازار به «سوپر بانکی» معروف هستند را می‌توان خرید. این نوع از سکه‌ها به وضوح دارای نقوش برجسته تاریخی هستند. یکی از نقوشی که به این دینار ارزش می‌دهد، تاریخ ضرب آن است که باید ۱۳۰۴ (سال تاج گذاری) باشد.

از آنجا که این دسته از سکه‌ها به مناسبت تاج‌گذاری ۱۳۰۴ منتشر شده اند، کم‌یاب هستند و ارزش بالایی دارند. در صورتی که کیفیت نگهداری دینار ۱۳۰۴ بالا باشد، قیمت سکه ۵۰۰ دیناری به ۳ تا ۴ میلیون تومان می‌رسد. همچنین سکه ۵ هزار دیناری که در سال ۱۳۰۵ ضرب شده است، ارزش بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. ارزش سکه ۵۰۰۰ دیناری ۱۳۰۵ از سکه ۵۰۰ دیناری ۱۳۰۴ بالاتر است. سکه ۱۳۰۵ به قیمت ۵ میلیون تومان در بازار یافت می‌شود. در این بین، دینارهایی که مستهلک شده‌اند و سوپر بانکی محسوب نمی‌شوند را می‌توان به قیمت ۱ میلیون تومان خرید.

سکه پادشاهان قاجار

سکه ارزشمند دیگری که در بازار دست به دست می‌شود، خاقان ناصرالدین شاه است. این سکه از جنس نقره به ضرب دوم معروف است؛ چرا که ضرب اول آن از جنس طلا بود. نوع ضرب اولی به سختی در بازار پیدا می‌شود. این سکه در سال ۱۳۰۱ و در دوران آخرین پادشاه قاجار، مظفرالدین شاه ضرب شده است. در صورتی که خاقان ناصرالدین شاه را بدون خط و خش پیدا کنید، ارزش آن کمتر از ۶ میلیون تومان نیست. ۵۰ گرم نقره عیار ۹۰۰ در این سکه استفاده شده است.

این سکه تا آذر ۱۴۰۲ به قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شد. ۲۷ درصد افزایش قیمت در حدود ۲ ماه اخیر به این سکه وارد شده است. سکه ۵۰۰۰ دینار نقره احمد شاهی هم که در فاصله ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۴ ضرب شده است، ارزش بالایی برای نگه داری دارد. اگر بتوانید اینکه سکه را در حد نو و بانکی پیدا کنید باید بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خریدش هزینه کنید. البته این سکه تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم در بازار یافت می‌شود.

خرید ست سکه

برای افرادی که نمی‌خواهند ۵ تا ۱۰ میلیون تومان برای خرید سکه‌های کم‌یاب هزینه کنند، گزینه مناسب‌تری هم وجود دارد. این گروه می‌توانند ست سکه خریدای کنند. گرچه ست‌های سکه دارای سکه‌های مستهلک هم هستند که ارزش مجموعه را پایین می‌آوردند. برخی ست‌های حاوی سکه‌های ضرب اول هستند که گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و تشکیل کلکسیون محسوب می‌شوند.

ست سکه‌های ۵ ریالی که بین سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ ضرب اولی شدند و در حد سوپر بانکی محسوب می‌شوند، نزدیک ۴ میلیون تومان ارزش دارد. گزینه دیگر، ست سکه‌های مسی ۵۰ ریالی ضرب اولی در حد سوپر بانک است. این سکه‌ها در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ ضرب شده اند. برای خرید این ست باید حدود ۳ میلیون تومان هزینه کنید.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.