انحلال سواد عمومی و تهدید کتاب خوان‌ها

رشد ۴۰۰ درصدی قیمت کتاب از سال ۱۳۹۸ | قیمت پشت جلد ۱.۵ برابر دلار جهش کرد

به طرز عجیبی قیمت کتاب‌ها نزدیک به تعداد صفحات آن‌هاست. در واقع یک کتاب حدود ۳۰۰ صفحه‌ای در بازار حدود ۳۰۰ هزار تومان و یک کتاب ۸۰۰ صفحه‌ای حدود ۸۰۰ هزار تومان برای خریدار آب می‌خورد.
10 اردیبهشت 1403
شناسه : 1278
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رشد ۴۰۰ درصدی قیمت کتاب در ۴ سال، یعنی سالی ۱۰۰ درصد رشد به طور متوسط. این وضعیت عواقب شدید و واضحی برای سطح دانش عمومی، اقتصاد نشر و جامعه کتاب خوان دارد
به طرز عجیبی قیمت کتاب‌ها نزدیک به تعداد صفحات آن‌هاست. در واقع یک کتاب حدود ۳۰۰ صفحه‌ای در بازار حدود ۳۰۰ هزار تومان و یک کتاب ۸۰۰ صفحه‌ای حدود ۸۰۰ هزار تومان برای خریدار آب می‌خورد.

قیمت کتاب با سرعت زیادی در حال رشد است؛ حتی نمی‌توان نقطه آرامشی را در این بازار به شدت متورم یافت.

به گزارش شاخص آنلاین، خرید کتاب برای اهل مطالعه سال به سال سخت‌تر می‌شود. به طور معمول، تورم تولید کننده چاپ و تکثیر از بالاترین ارقام تورمی است که از بالا جاری و در پایین به سبد خرید مشتری سرریز می‌کند. بر همین اساس، در پایان سال گذشته (بهمن ماه ۱۴۰۲) تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش چاپ و تکثیر به ۴۳ درصد رسید که تنها کمتر از تورم ۵۴.۷ درصدی ساخت ماشین آلات و تجهیزات بود.

تداوم این روند در سال ۱۴۰۳ موجب شد که قیمت کتاب به طرز غیرمعمولی، عجیب و بیش از تحمل مصرف کننده باشد. این واقعیت را می‌توان در کتبی که فروردین ماه چاپ شدند، دید. برای نمونه کتاب ۲۹۶ صفحه‌ای «جنگ جهانی اول» اثر «زونکه نایتسل» که در قطع رقعی (A۵) و جلد شومیز از سوی نشر پارسه منتشر شده است، در نوبت چاپ اول (فروردین) ۲۹۵ هزار تومان قیمت دارد.

بیشتر بخوانید

راهنمایی سرمایه‌گذاری در آثار هنری | فرصت کسب سود از هنر بلو چیپ و در حال ظهور
سودهای 1000 درصدی در حراج تهران | معرفی گنج‌های هنری برای سرمایه‌گذاری

سایر انتشاراتی‌ها هم وضعیت بهتری ندارند. برای نمونه کتاب «هل اول» اثر «محمد صادق الحسینی» در نوبت چاپ پنجم (سال ۱۴۰۳) در قطع رقعی و جلد شومیز در ۳۷۸ صفحه به ارزش ۲۶۰ هزار تومان از سوی نشر نی روانه بازار شده است. ارزان‌تر بودن این کتاب نسبت به جنگ جهانی اول که تعداد صفحات کمتری دارد، به تفاوت کیفیت کاغذ استفاده شده از سوی این دو انتشاراتی برمی گردد.

رشد قیمت کتاب در ۱۴۰۲

در مورد کتاب‌های حجیم‌تر هم که در سال ۱۴۰۲ منتشر شده اند، قیمت‌های بسیار بالایی را مشاهده می‌کنیم. برای نمونه کتاب پرفروش «تلماسه» اثر فرانک هربرت، در نوب چاپ یازدهم خود در قطع رقعی و جلد شومیز، در ۸۴۷ صفحه با قیمت ۵۵۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شود. نشر تندیس، مجموعه کتاب‌های تلماسه را منتشر می‌کند.

از اینها گران تر، کتاب «پوتین زندگی و زمانه اش» است. این کتاب در ۸۹۴ صفحه از سوی نشر ثالث به بازار کتاب رسیده است. این اثر، در آخرین نوبت چاپ خود در سال ۱۴۰۲ به قیمت ۸۵۰ هزار تومان عرضه شده است؛ با قطع وزیری (B۵) و جلد گالینور.

ارقام یاد شده نشان می‌دهد که به طرز عجیبی قیمت کتاب‌ها نزدیک به تعداد صفحات آن‌هاست. در واقع یک کتاب حدود ۳۰۰ صفحه‌ای در بازار حدود ۳۰۰ هزار تومان و یک کتاب ۸۰۰ صفحه‌ای حدود ۸۰۰ هزار تومان برای خریدار آب می‌خورد. این در شرایطی است که در سال‌های گذشته از این خبرها نبود و قیمت یک کتاب قطور به یک هشتم یا یک نهم تعداد صفحات آن می‌رسید.

رشد قیمت نسبت به ۱۳۹۸

برای نمونه کتاب ۹۰۴ صفحه‌ای «قزاق عصر رضا شاه پهلوی» اثر «محمودپور شالچی»، از سوی نشر مروارید در تابستان سال ۱۳۹۸ به قیمت ۱۴۵ هزار تومان عرضه شده بود. همین کتاب در همان قالب (جلد گالینگور و قطع وزیری) در سال ۱۴۰۲ (سری پنجم) با قیمت ۷۵۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شود. چنانچه این کتاب مجدد در نوبت چاپ ۱۴۰۳ قرار گیرد، قیمتی بین ۹۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان خواهد داشت.

«یادداشت‌های اسدالله علم» هم که سال ۱۳۹۸ از سوی نشر مازیار در ۲ جلد (۲۳۵۲ صفحه) به قیمت ۳۱۵ هزار تومان روانه بازار شده بود در آخرین نوبت چاپ (سال ۱۴۰۲) با همان قالب (قطع رقعی و جلد گالینگور) به قیمت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، در بازار یافت می‌شود. در نتیجه قیمت کتاب از سال ۱۳۹۸ تا سال گذشته، ۴۰۰ درصد رشد کرده است؛ در شرایطی که متوسط نرخ دلار در همین مدت ۲۸۱ درصد رشد داشت. بر این اساس، قیمت کتاب، ۱.۵ برابر دلار رشد کرده است.

رشد ۴۰۰ درصدی قیمت کتاب در ۴ سال، یعنی سالی ۱۰۰ درصد رشد به طور متوسط. این وضعیت عواقب شدید و واضحی برای سطح دانش عمومی، اقتصاد نشر و جامعه کتاب خوان دارد؛ به طوری که دیگر بسیاری قدرت کتاب را در سال ۱۴۰۳ نخواهند داشت.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.