تداوم رشد قیمت ارز | نزول سنگین بورس

به دنبال افزایش تنش ها در منطقه و احتمال گسترش درگیری های نظامی، قیمت طلا و ارز از هفته قبل شیب صعودی به خود گرفته اند و هنوز هم علائم مهمی برای نزول معنا دار آنها دیده نمی شود و در مقابل شاخص بورس در حال نزول است.
تاریخ: 18 فروردین 1403
شناسه: 1148

به دنبال افزایش تنش ها در منطقه و احتمال گسترش درگیری های نظامی قیمت طلا و ارز از هفته قبل شیب صعودی به خود گرفته اند و هنوز هم علائم مهمی برای نزول معنا دار آنها دیده نمی شود و در مقابل شاخص بورس در حال نزول است.

تنش های نظامی سم مهلکی برای بازار های سهام هستند به همین دلیل همه بازار های سهام در دنیا به ریسک تنش های نظامی واکنش منفی نشان می دهند. در چنین شرایطی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق که سطح تنش ها را افزایش داد اثر منفی بر بازار سهام ایران گذاشت و هفته گذشته منجر به نزول شاخص بازار سهام شد. این روند امروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران امروز با 20 هزار واحد کاهش به 2 میلیون و 230 هزار واحد رسید.

 شدت نزول شاخص شاخص کل هم وزن اما سنگین تر بود و این شاخص امروز  با 2.15 درصد نزول به سطح 743 هزار واحد رسید.

امروز همچنین بیش از 120 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده است و نزدیک به 750 نماد با افت قیمت مواجه شده اند. این در حالی است که فقط90 نمادبا رشد اندک قیمت مواجه شده اند.

رشد قیمت طلا ارز

با وجود نزول بورس شیب قیمت طلا و ارز صعودی است به طوری که هر دلار آمریکا در مرز 65 هزار تومان معامله می شود و قیمت هر سکه طرح جدید نیز با وجود افت اندک امروز در محدوده 45 تا44 میلیون و 800 هزار تومان است. روز چهارشنبه قیمت هر سکه طرح جدید تا محدوده 45 میلیون و 300 هزار تومان هم پیش روی کرده بود.

 قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز  از مرز 3 میلیون 600 هزار تومان عبور کرده است.

رشد قیمت طلای جهانی

قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی نیز با وجود آنکه جروم پاول رئیس فدرال رزرو بار ها تاکید کرده است که فعلا برنامه مشخصی برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو وجود ندارد و باید شواهد آشکاری برای ظهور نشانه های کاهش نرخ تورم در سطح 2 درصد وجود داشته باشد باز هم رشد کرد و با ثبت رکورد جدیدی به 2329 دلار رسید.

مشخص نیست این رفتار طلای جهانی ناشی از چیست؟ آیا رشد قیمت دلار ناشی از افزایش ریسک های ژئوپولتیک است.یا برآوردی که بازار جهانی نسبت به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو دارد.

 قیمت نفت هم از سطح 90 دلار عبور کرده است.

 

در همین رابطه