تایید و تکذیب افزایش قیمت خودرو

دبیر انجمن خودروسازان از موافقت دولت با افزایش قیمت کارخانه ای خودرو طبق محاسبات سازمان حمایت و ابلاغ توسط وزیر صنعت خبر داد.با این حال خبرگزاری تسنیم اعلام کرد هنوز مستندات افزایش قیمت به سازمان حمایت ارسال نشده است.
تاریخ: 21 فروردین 1403
شناسه: 1177

 دبیر انجمن خودروسازان از موافقت دولت با افزایش قیمت کارخانه ای خودرو طبق محاسبات سازمان حمایت و ابلاغ توسط وزیر صنعت خبر داد.

احمد نعمت بخش از موافقت دولت با اعطای مجوز به سیاست‌گذار خودرویی برای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو بر اساس محاسبات سازمان حمایت و ابلاغ توسط وزیر صنعت خبر داد و گفت: به رغم گذشت سه هفته از آغاز سال هنوز وزیر صنعت نسبت به ابلاغ قیمت‌های جدید به شرکت‌های خودروساز اقدام نکرده است.

او افزود: در شرایط فعلی شرکت‌های خودروساز با چالش‌های متعددی روبرو هستند اما بحث زیان دهی و فروش محصولات با کمتر از نرخ تمام شده جایگاه ویژه‌ای دارد. وزیر صنعت با ابلاغ هر چه سریع تر قیمت‌های جدید می‌تواند سبب کاهش زیان دهی شرکت‌های خودروساز شود.

تکذیب افزایش قیمت خودرو

در شرایطی که دبیر انجمن خودرو سازان از موافقت دولت با افزایش قیمت خودرو خبر داده است خبرگزاری تسنیم، اعلام کرد:  هنوز وزارت صنعت صورت های مالی خودروسازان و درخواست آنها برای تغییر قیمت‌ها را به سازمان حمایت برای بررسی مستندات ارسال نکرده است. به نوعی فعلاً تغییر قیمت خودرو در دستور کار وزارت صنعت نیست و این اظهارات تنش قیمتی را در بازار بوجود آورده و نباید مطرح شود. 

براساس مصوبه 543 شورای رقابت، هرگونه افزایش قیمت باید بعد از طی فرایند به تصویب وزارت صنعت برسد که براساس آن مبنای تنظیم قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صنعت اعلام می‌ شود تا با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ شود. قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.

 قیمت‌های جدید خودرو از قرار معلوم قبل از عید، محاسبه و به وزارت صنعت ارسال شده تا طبق دستورالعمل شورای رقابت توسط این  وزارتخانه به عنوان تنظیم گر فنی بازار خودرو ، اعلام شود اما این وزارتخانه به دلایلی چون برنامه ریزی برای افزایش عرضه و… قادر به ابلاغ قیمت‌های جدید نشده است.

در همین رابطه