واکنش بورس به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل | دامنه نوسان محدود شد

سازمان بورس اعلام کرد: با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود می شود.
تاریخ: 26 فروردین 1403
شناسه: 1193

 به دنبال پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی در ساعات آغازین امروز شاخص کل بورس تهران به طور طبیعی در معاملات امروز هم مانند دیروز به این موضوع واکنش نشان داد و با افت مواجه شد با این حال طبق تصمیم سازمان بورس دامنه نوسان بورس به یک درصد محدود شده است.

به گزارش شاخص آنلاین ، به طور کلی بازارهای مالی در مواجهه با وقایع و رویدادهایی که به طرق مخالف امنیت سرمایه گذاری را با تهدید مواجه می کنند با حساسیت بالایی واکنش نشان می دهند .طبیعتا بازار سهام در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به بیانی دیگر ،بازارهای سهام عموما به تمام اتفاقاتی که می تواند به نوعی ریسک یا ابهامی را به بازار تحمیل کند واکنش نشان می دهد؛جنگ و درگیری های نظامی و منطقه ای، کاهش یا افزایش قیمت دلار، انتخابات، تصمیمات شبانه اقتصادی، گمانه زنی های پیرامون تغییر نرخ فرمول ها و مواردی از این دست می توانند حرکت کلی بازار سهام را تحت تاثیرقراردهند. نکته مهم در این میان این است که پس از برطرف شدن ریسک یا تنش ایجاد شده در عموم مواقع روند بازارهای سهام به پیش از زمان وقوع درگیری یا تنش باز می گردند.

نزول بورس

در چنین شرایطی بازار سهام ایران نیز مانند تمام بازار های سهام در سراسر دنیا ظرف دو روز گذشته به تحولات ایجاد شده در منطقه واکنش نشان داد و روز گذشته با دو درصد افت مواجه شد و امروز نیز تا اینجای کار نزدیک به نیم درصد افت کرده است.

در مبادلات روز گذشته نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد و امروز یک ساعت و نیم بعد از آغاز معاملات حجم خروج نقدینگی از بازار سهام به 375 میلیارد تومان رسیده است. همچنین حجم صف های فروش در ابتدای معاملات به 4 هزار میلیارد تومان رسید که این میزان در ساعات های بعد کاهش یافت.

 در چنین شرایطی در آغاز معاملات امروز در پی تشدید تنش های نظامی بین ایران و اسرائیل  هیات مدیره سازمان بورس یک جلسه اضطراری تشکیل داد و  اعلام کرد:با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود می شود.

نهاد ناظر بازار سرمایه اعلام کرد: بدیهی است سازمان بورس با همکاری شرکت های بورس و فرابورس بصورت پیوسته شرایط بازار و وقایع مرتبط را رصد کرده و در صورت لزوم تصمیمات بعدی را اتخاذ و اعلام خواهد کرد.

 آینده چه خواهد شد؟

مروری بر روند بازار های سهام دنیا که تحت تاثیر تنش های نظامی قرار گرفته اند نشان می دهد بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ ،درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموما افت معناداری را تجربه می کنند اما پس از برطرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند تعادلی یا پیشین خود بازمیگ ردند؛ با این وجود با هدف کنترل سطح بیش واکنشی بازار سهام، کاهش دامنه نوسان به عنوان یک محدودیت قابل پذیرش ریزساختاری می تواند واکنشی منطقی در مواجهه با این وقایع تعریف شود.

در همین رابطه