ساخت بازار از جهان جادویی هری پاتر

هری پاتر چگونه به فروش 7.7 میلیارد دلاری دست یافت | اسرار میلیاردر شدن با نوشتن کتاب

فروش سنگین، تنها مربوط به سری فیلم‌های هری پاتر نمی‌شود. تاکنون ۵۰۰ میلیون نسخه از کتاب‌های هری پاتر به ۸۲ زبان حهان به ارزش ۷.۷ میلیارد دلاربه فروش رفته اند.
تاریخ: 17 اردیبهشت 1403
شناسه: 1307

با وجود گذشت ۱۱ سال از آخرین اکران سری فیلم‌های هری پاتر، فرهنگ آن بر جهان حاکم است؛ به گونه‌ای که کمتر کسی است حداقل یک کتاب از مجموعه هری پاتر را در جایی ندیده باشد و جی. کی رولینگ خلاق عصر جدید جادوگری را نشناسد.

به گزارش شاخص آنلاین، محصولات فرهنگی در همه جای جهان حکم تخم طلا را دارند. یکی از محصولات که هیچگاه فراموش نخواهد شد و شاید تا ابد پول ساز باقی بماند، فیلم‌های «هری پاتر» است. «جی. کی رولینگ» نویسنده داستان‌های هری پاتر، همانند شخصیت‌های داستان در کتاب‌ها و سری فیلم‌های آن معروف است.

شاید کمتر نویسنده‌ای باشد که به واسطه ساخت سری فیلم از روی آثارش، به چنین شهرتی رسیده باشد؛ به طوری که امضایش در پشت جلد کتاب هایش، ارزش هزار پوندی به آن‌ها ببخشد.

رولینگ در سال ۱۹۹۹ حق بهره برداری سینمایی از کتاب‌های هری پاتر را به ارزش ۱ میلیون یورو به «وارنر برادرز» فروخت تا اولین ثروت، نصیب خودش شود. گرچه فروش سری فیلم‌های هری پاتر نشان داد که رولینگ تخفیف زیادی به برادران وارنر داده بود. تنها از بابت فروش سری فیلم‌ها در اکران‌هایی که توزیع کننده آن‌ها برادران وارنرز بود، ۲ میلیارد و ۳۸۹ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۵۹۶ دلار (فروش ناخالص) به دست آمد.

فروش نسخه سینمایی

بر این اساس، اولین فیلم یعنی «هری پاتر و سنگ فلاسفه» با بودجه ۱۲۵ میلیون دلاری، ۳۱۷ میلیون دلار فروش داشت. دومین فیلم یعنی «هری پاتر و تالار اسرار» با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری، ۲۶۱ میلیون دلار فروخت. «هری پاتر و زندانی آزکابان» به عنوان سومین فیلم با بودجه ۱۳۰ میلیون دلاری به فروش ۲۴۹ میلیون دلاری دست یافت.

«هری پاتر و جام آتش» به عنوان فیلم بعدی با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری به فروش ۲۹۰ میلیون دلاری دست یافت. فیلم پنجم با عنوان «هری پاتر و محفل قفنوس» با ۱۵۰ میلیون دلار بودجه برای ساخت به فروش ۲۹۲ میلیون دلاری دست رسید.

«هری پاتر و شاهزاده دورگه» به عنوان فیلم بعدی، با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شد و ۳۰۱ میلیون دلار فروش داشت. هفتمین فیلم با نام «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت اول» با صرف هزینه ۱۲۵ میلیون دلاری به فروش ۲۹۵ میلیون دلاری رسید. قسمت دوم هم با هزینه ۱۲۵ میلیون دلاری، ۳۸۱ میلیون دلار فروخت.

فروش سری سینمایی هری پاتری در سراسر جهان، بسیار فراتر از این ارقام است. داده‌های نشریه اقتصادی فوربس نشان می‌دهد که با بودجه ۱.۱۵۵ میلیارد دلاری برای ساخت فیلم ها، کل فروش در ۹.۵ سال اکران به ۷.۷۳ میلیارد دلار رسید که در نتیجه بازدهی ۶.۷ برابری را برای سرمایه گذار به همراه داشت.

اما این فروش سنگین، تنها مربوط به سری فیلم‌های هری پاتر نمی‌شود. ۵۰۰ میلیون نسخه از کتاب‌های هری پاتر به ۸۲ زبان حهان به فروش رفته اند؛ آنهم به ارزش ۷.۷ میلیارد دلار. در نتیجه میزان فروش فیلم و کتاب تقریبا سر به سر شده است.

اشیای مرتبط با هری پاتر

نقاشی جلد اولین کتاب هری پاتر تابستان امسال در ساتبیز نیویورک به حراج گذاشته می‌شود. این نقاشی مربوط به سال ۱۹۹۷ است. تخمین زده می‌شود که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار (۲۴ تا ۳۶ میلیارد تومان) به فروش برود تا به گران‌ترین شی مرتبط با کتاب‌ها و سری فیلم‌های هری پاتر تبدیل شود. البته سایر اشیای مرتبط با هر پاتر هم کم ارزش نیستند؛ به ویژه اگر پای یکی از کتاب هری پاتر با امضای جی. کی رولنیگ در میان باشد.

در حال حاضر، کتاب «هری پاتر و سنگ فلاسفه» با امضای رولینگ چاپ ۱۹۹۸ انتشارات بلومزبری، به قیمت ۱۷۴۹ پوند (۱۳۳ میلیون تومان) در سایت harrypotter collectables یافت می‌شود. سری اول هر یک از کتاب‌ها که امضای رولنیگ را داشته باشند، گران هستند و ارزش آن‌ها در بازار به بیش از ۱۵۰۰ پوند می‌رسد.

یک نسخه از کتاب هری پاتر و جام آتش، از چاپ اول انتشارات بلومزبری، با امضای رولنیگ ۲۲۵۰ پوند (۱۷۱ میلیون تومان) ارزش دارد. چاپ اول کتاب هری پاتر و محفل قفنوس با امضای رولنیگ هم ۲۷۵۰ پوند (۲۰۹ میلیون تومان) برای فروش عرضه شده است.

همچنین یک عینک که از روی نمونه اصلی عینک هری پاتر طراحی شده و متعلق به مجموعه نوبل کالکشن (خالق رسمی کالاهای سینمایی) است، به همراه یک جعبه از جنس چوب که عینک در آن قرار می‌گیرد، به قیمت ۱۷۴۹ پوند (۱۳۳ میلیون تومان) برای فروش گذاشته شده است.

بازار هری پاتر در ایران

در ایران هم محصولات مبتنی بر هری پاتر در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. برای نمونه کتاب‌های ۳ بعدی هری پاتر چاپ انتشارات بلومزبری انگلستان به قیمت ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شوند. همچنین تی شرت‌های با طرح مدرسه هاگوارتز و نشان یادگاران مرگ به قیمت ۵۹۰ هزار تومان به فروش می‌روند. کلاه‌های گروه‌بندی مدرسه هاگوارتز و رداهای آن‌ها هم به قیمت ۱ میلیون تومان عرضه شده اند.

سری کتاب‌های ترجمه شده هری پاتر هم به قیمت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. البته ناشر هری پاتر تنها به داستان‌های اصلی اکتفا نکرده و کتابی با عنوان «تاریخ جادوگری» با نگاه به روش تدریس در هاگوارتز به کوشش کتابخانه بریتانیا را منتشر کرده است. جدا از این موارد، فیلم نامه‌های هری پاتر هم ترجمه و منتشر شده اند.

در همین رابطه