شمارش معکوس برای واکنش بورس به انتخابات

بورس پس از انتخابات به کجا خواهد رفت؟ | بررسی اثر 3 نامزد اصلی ریاست جمهوری بر بورس

آنچه در برنامه های ریاست جمهوری لازم است به شهروندان ارایه شود خلق یک گفتمان تازه است و ارایه برنامه های اجرایی برای رئیس قوه مجریه که قرار است قوانین قوه مققنه را اجرا کند با منطق سازگار نیست.
تاریخ: 06 تیر 1403
شناسه: 1549

 چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر ماه برگزار می شود، هنوز مشخص نیست آیا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد یا خیر، اما از همین حالا بازار سهام گارد ویژه ای برای واکنش به انتخابات به خود گرفته است.

به گزارش شاخص آنلاین، اثر اخبار و رویداد های سیاسی و اقتصادی برخلاف آنچه برخی مدرسان بورس در کلاس های خود آموزش می دهند بسیار زیاد است و سوابق تاریخی به خوبی نشان می دهد که خبر،اثرات معنا و عمیقی بر بازارسهام دارد.

برخی تحلیل گران، بازار سهام را صرفا از جنبه تکنیکال و برخی دیگر صرفا از جنبه بنیادی بررسی می کنند اما واقعیت این است که آنچه در گام نخست تحولات بورس را رقم می زند مولفه های اثر گذار در اقتصاد کلان است که سیاست ، هم جزئی اجتناب ناپذیر ازآن است. به این معنا که تغییرات سیاسی می تواند چارچوب متغیر های اقتصاد کلان را دستخوش تغییرات جدی کند. از این منظر سرمایه گذاران همواره به این رویداد ها واکنش نشان می دهد و مروری بر سوابق تاریخی بر همه بازارهای مالی شاهدی بر این مدعا است.

در چنین شرایطی قرار است هشتم تیر ماه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.انتخاباتی که می تواند دست کم در کوتاه مدت اثرات متفاوتی بر بازار سهام داشته باشد.

اثرکاندیدهای ریاست جمهوری

مروری بر گفته های نامزد های ریاست جمهوری نشان می دهد با وجود آنکه در نگاه اول تفاوت معنا داری در برنامه های این نامزدهای ریاست جمهوری دیده نمی شود اما در یک دیدگاه عمیق تر، برنامه های آنها تفاوت های معنا داری با یکدیگر دارد که می تواند اثرات متفاوتی بر بورس داشته باشد.

 هرچند برنامه اغلب این نامزد ها به معنای واقعی کلمه برنامه نبود و این نامزد ها در عین حال موفق به خلق یک گفتمان واحد برای خود نشدند.

آنچه در برنامه های ریاست جمهوری لازم است به شهروندان ارایه شود خلق یک گفتمان تازه است و ارایه برنامه های اجرایی برای رئیس قوه مجریه که قرار است قوانین قوه مققنه را اجرا کند چندان موثر نیست.

با همه اینها مروری بر عملکرد سه نامزد اصلی انتخابات یعنی محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نشان می دهد که این سه نفر از جنبه های مختلف نگاه متفاوتی به وضعیت اقتصاد دارند.

ابعاد کلی دیدگاه های جلیلی چندان با اقتصاد آزاد نسبتی ندارد موضوعی که برای بازار سهام  مطلوب نیست و می توان پیش بینی کرد واکنش بورس به انتخاب او مثبت نخواهد بود. دیدگاه های محمد باقر قالیباف اما همچون مشی سیاسی او وسط بازانه است و معلوم نیست اساسا او چه برنامه مشخصی برای بازار سرمایه دارد. قالیباف می گوید بورس را از طریق کاهش سود سپرده ها، ثبات در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تقویت همزمان بازارهای اولیه و ثانویه نجات خواهد داد. یعنی همان برنامه هایی که در طول یک سال گذشته بار ها در رسانه ها مطرح شده و از سوی سازمان بورس نیز دنبال می شود. با این شرایط می توان برآورد کرد در صورت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری بازار با تغییرات محسوسی مواجه نشود و احتمالا بازار سهام راه قبلی خود را که در دوره شهید رئیسی طی می کرد دنبال خواهد کرد.

 مسعود پزشکیان اما در مقابل خیلی موضوع گیری آشکاری در مورد بورس نداشته است. اگرچه او چندین بار تاکید کرده است که تلاش می کند مشکلات بورس را حل کند اما برنامه عملی در این باره ارایه نکرده است. با این وجود او برخلاف سایر نامزد های ریاست جمهوری تلاش کرده یک گفتمان واحد از خود ارایه کند. او نسبت خود را با آزادی تا حدود زیادی تعریف کرده ، از حذف جامعه طبقاتی سخن می گوید و بر حاکمیت کارشناسان و پایان دعوا های سیاسی با عنوان وحدت اصرار دارد. نکته کلیدی در سخنان او توجه به کارشناسان و اهل فن است. موضوعی که در طول سال های گذشته دست کم در حوزه اقتصاد چندان به آن توجه نمی شد.

مشخص شدن گفتمان مسعود پزشکیان در مورد آزادی که عنصر حیاتی اقتصاد و همین طور بورس است می تواند اثرات معنا داری بر بازار سهام داشته باشد و شاید باید انتظار داشت در صورتی پیروزی او در انتخابات بازار سهام به این موضوع واکنش مثبت نشان دهد.

بیشتر بخوانید

نسخه جراح قلب برای اقتصاد | ایده‌های پزشکیان برای رشد اقتصاد و رفع تحریم
دیدگاه های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری | اثر دیدگاه های جلیلی بر بورس و اقتصاد
اختلاف بورسی قالیباف با جلیلی | رئیس مجلس در پاستور چه خواهد کرد؟

 کارشناسان چه می گویند

 نیما میرزایی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در این باره می گوید: اگر آقای جلیلی کاندیدای منتخب مردم باشد، به‌نظر می‌رسد تفکر فعلی در وضعیت اقتصادی و به‌صورت خاص‌تر بازار سرمایه امتداد بیابد و تقریبا مشابه تیم اقتصادی آقای رئیسی کار را دنبال کنند و تفکرات اقتصادی و ایدئولوژی‌های پشت آن‌هم امتداد وضعیت فعلی باشد که مهم‌ترین آنها کنترل قیمت ارز، قیمت‌گذاری دستوری و عدم‌اولویت‌دهی به بازار سرمایه است.

او ادامه می دهد: اگر آقای قالیباف کاندیدای منتخب مردم باشد، به‌نظر می رسد با توجه به انضباط کاری در‌ درجه اول مسیر بازار سرمایه می‌تواند مشخص‌تر شده و آینده بازار پیش‌بینی‌پذیرتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می کند: آقای پزشکیان هم با وجود آنکه نگاه عدالت محورو و حمایت از اقشار ضعیف دارد اما به هر حال تیم اقتصادی او جزو موافقان سرسخت آزادسازی نرخ ارز، تک‌نرخی‌کردن ارز وحمایت از اقتصاد بازار آزاد هستند، ‌‌‌‌‌بنابراین به‌نظر می‌رسد در صورت انتخاب وی به‌عنوان کاندیدای منتخب بیشتر از سایر گزینه‌ها مورد اقبال جامعه سهامداری باشد و احتمالا واکنش بازار سرمایه نسبت به انتخاب پزشکیان مثبت‌تر خواهد بود.

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه می گوید: ؛ به‌نظر می‌رسد آنچه در انتخابات اخیر شاهد هستیم تقابل بین دو دیدگاه عمده اقتصادی و سیاسی است که به‌زعم سهامداران یکی می‌تواند منجر به رشد سرمایه‌گذاری در کشور شود و دیگری نگاه دستوری به اقتصاد دارد و می‌تواند منجر به تداوم کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدی و خدماتی شود، پس از این منظر پیروزی هریک از جریان‌های مذکور می‌تواند منجر به واکنش قابل‌توجه فعالان بازار سرمایه شود.

اوادامه می دهد:در صورتی‌که نتیجه انتخابات به دور دوم کشیده شود، می‌تواند همچنان به تداوم احتیاط در بین فعالان بازار سرمایه منجر شود اما حتی در این حالت نیز اینکه چه طیفی از دیدگاه سیاسی و اقتصادی به مرحله دوم راه پیدا کند خود می‌تواند باعث شکل‌گیری معاملات هیجانی شود. به گفته حسین‌نیا آنچه بدیهی به‌نظر می‌رسد؛ تکیه‌دادن هرکدام از کاندیداها با تفکرات مشخص و یادشده بر مسند ریاست‌جمهوری می‌تواند در کوتاه‌مدت موج جدی از صعود یا نزول را ایجاد کند.

  

در همین رابطه