اختلاف بورسی قالیباف با جلیلی | رئیس مجلس در پاستور چه خواهد کرد؟

رئیس مجلس هم مانند سایر رقبایش در مورد راهکارهای نجات بورس کلی گویی کرده است. در مورد بحران‌زدایی از بورس، همان راهکارهای همیشگی که هر روز در رسانه‌ها مرور می‌شوند، در بسته قالیباف قرار دارند: کاهش سود سپرده ها، ثبات در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تقویت همزمان بازارهای اولیه و ثانویه.
06 تیر 1403
شناسه : 1547
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قالیباف وعده نداده است که مشکل بورس را ۳ روزه حل می‌کند اما آن را در ۳۶۵ روز اول دولت چهاردهم ممکن دانسته است؛ البته قید «شاید» را هم وصله زده است
رئیس مجلس هم مانند سایر رقبایش در مورد راهکارهای نجات بورس کلی گویی کرده است. در مورد بحران‌زدایی از بورس، همان راهکارهای همیشگی که هر روز در رسانه‌ها مرور می‌شوند، در بسته قالیباف قرار دارند: کاهش سود سپرده ها، ثبات در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تقویت همزمان بازارهای اولیه و ثانویه.

«محمد باقر قالیباف»، شهردار سابق تهران و رئیس کنونی مجلس، برای کوچ از بهارستان و جای گیری در پاستور آماده می‌شود. وعده‌های زیادی هم داده است که صف توقعات از او را بلند می‌کند.

به گزارش شاخص آنلاین، محمد باقر قالیباف سال هاست که به پای ثابت انتخابات مجلس و دولت تبدیل شده است. شهرداری تهران، پله پرتاب او به سمت مجلس و جای گرفتن در پایین محراب سه گوش مجلس بود.

قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ از این فرصت برخوردار است که نواصول گرایان و اصول گرایان سنتی را هم مانند نمایندگان مجلس، گردِ کانون خود درآورد؛ گرچه به سبب کاهش توان چانه زنی‌اش در مجلس دوازدهم نسبت به دوره‌های قبل، در مقام صاحب احتمالی کلید پاستور، کار سختی در برابر مخالفان بهارستانی اش، در پیش دارد.

قالیباف پا به پای علیرضا زاکانی شهردار تهران و دیگر کاندیدای ریاست جمهوری، وعده زیادی داده است،وعده هایی که مشخص نیست قابلیت اجرا داشته باشد. 

بیشتر بخوانید 

آیا وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری عملی است؟

دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری | اثر دیدگاه‌های جلیلی بر بورس و اقتصاد

مطالبات کارگران و بازنشستگان

نقطه اتکای قالیباف و نه نقطه قوت او در مناظرات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، مطالبات بازنشستگان و کارگران است. شهردار سابق تهران در مقام رئیس مجلس، به خوبی با مطالبات این اقشار آشنا شد. در سال‌های اخیر، پیاده روهای پشت هرم مجلس، محل اجتماع نوبتی و زمان بندی شده همین اقشار بود.

طرح پشت طرح و لایحه پشت لایحه زیر دست قالیباف می‌آمدند تا فرصتی برای جلب اعتماد این اقشار به دست آورد. گرچه در سال‌های اخیر بسیاری از عملکرد او ناراضی بودند. گروه‌های ناراضی اعتقاد دارند که او به اندازه کافی دولت سیزدهم را برای افزایش مزد کارگران و مستمری بازنشستگان متناسب با تورم و هزینه‌های زندگی زیر فشار نگذاشت و مسامحه به خرج داد.

حالا قالیباف، همان مواردی که از دولت گذشته برای اقشار مختلف نخواست یا بر تحقق آن‌ها اصرار نکرد، در «دولت خدمت و پیشرفت» وعده می‌دهد؛ از جمله جبران فاصله تورم با مزد و مستمری، از طریق افزایش مزد و مستمری و توزیع کالاهای اساسی.

کالاهای اساسی که قالیباف وعده داده ، قرار است که خلاء کالری مصرفی خانوار با ۲۱۰۰ کیلوکالری استاندارد روزانه را پر کنند. قالیباف همچنین به بازنشستگان وعده داده که در دولت او نگران یخچال‌هایشان نباشند.

بیشتر بخوانید 

تذکر یک نماینده مجلس به وزیر اقتصاد درباره سقوط بورس | قتلگاه بازار سرمایه و رنگ خونی شاخص را نمی‌بینید

کاهش ریسک‌های بازار سهام پس از انتخابات ریاست جمهوری

وعده‌های بورسی

بورس ایران به دلیل تبدیل شدن به آزمایشگاه اعمال سیاست‌های مداخله ای، متناقض و رانتی ، حال زاری دارد. قالیباف وعده نداده است که مشکل بورس را ۳ روزه حل می‌کند اما آن را در ۳۶۵ روز اول دولت چهاردهم ممکن دانسته است؛ البته قید «شاید» را هم وصله زده است.

رئیس مجلس هم مانند سایر رقبایش در مورد راهکارهای رهاندن بورس از این آزمایشگاه، کلی گویی کرده است. در مورد بحران‌زدایی از بورس، همان راهکارهای همیشگی که هر روز در رسانه‌ها مرور می‌شوند، در بسته قالیباف قرار دارند: کاهش سود سپرده ها، ثبات در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تقویت همزمان بازارهای اولیه و ثانویه.

این، برخلاف دیدگاه سعید جلیلی، رقیب قالیباف است. جلیلی بازار اولیه را ارجح می‌داند. از نظر او بازار ثانویه سوداگری است و باید در خدمت بازار اولیه باشد.

بیشتر بخوانید 

قاعده خانه دار شدن با ۱ تا ۲ میلیارد تومان

تداوم رکود سنگین در بازار مسکن | افت ۶۵ درصدی معاملات

حمایت از مستاجران و دختران

همه کاندیداها برای مستاجران راهکار دارند؛ قالیباف هم مستثنی نیست. طبق گزارش بانک مرکزی، تورم نقطه‌ای اجاره بها (فروردین ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳) در شهر تهران به ۴۵.۲ درصد و مناطق شهری کشور به ۵۲.۴ درصد می‌رسد. رئیس مجلس می‌گوید که ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه خانوار به پای مسکن نوشته می‌شود.

او وعده داده است که ۲۰۰ متر زمین که مجوز ساخت داشته باشد در اختیار هر خانواری بگذارد که در طرح مسکن ملی فاقد فرم فرمز باشد؛ به این معنی که فرد متقاضی مسکن و افراد تحت تکفلش در ۵ سال گذشته زمین و واحد مسکونی به نام خود نداشته باشند.

وعده دیگر قالیباف خانه دار کردن موقت زوجین در ۳ سال اول زندگی مشترک است؛ بدون پرداخت اجاره خانه. رئیس مجلس هوای دختران دم بخت را هم دارد و به آن‌ها وعده داده است که خرید ۵-۶ قلم کالای اساسی جهیزیه را در یک کارت اعتباری تامین نقدینگی کند.

بیشتر بخوانید

راه حل خنثی‌سازی تحریم‌ها | جانمایی جدید ایران در اقتصاد جهانی

هزینه ۱۲۱۰ میلیارد دلاری تحریم برای کشور | گسترش فقر تحت تاثیر تحریم ها

وعده‌ رفع تحریم

قالیباف پیگیری رفع تحریم «با سرعت» را هم وعده داده است اما نحوه انجام آن را شفاف نکرده است. او به دولت حسن روحانی هم ایراد می‌گیرد که «همه چیز را به تحریم گره زده بود.»

واردات خودرو، کشیدن دیوار در شرق کشور برای جلوگیری از ورود مهاجران، همراه با راه اندازی بازارچه‌های مرزی و ایجاد پایتخت دوم در حاشیه اقیانوس هند (سواحل دریای عمان)، از دیگر تاکیدات شهردار سابق تهران است. باید دید که با این وعده‌ها می‌تواند رای نواصول گرایان و اصول گرایان را به سبد خود بریزد یا این بار هم راهی کوی ریاست جمهوری نمی‌شود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.