دیوان محاسبات اعلام کرد

تعداد شرکت های دولتی و شبه دولتی مشخص شد | 3 هزار شرکت در حال مکیدن خون اقتصاد

طبق آخرین بررسی های فنی و تخصصی دیوان محاسبات، تعداد شرکت‌های دولتی و شبه دولتی تا سال گذشته حدود ۲۸۹۰ شرکت بوده که از این تعداد 2000 شرکت شبه دولتی هستند.
تاریخ: 09 مرداد 1403
شناسه: 1722

دیوان محاسبات با اعلام آخرین آمار شرکت‌های دولتی و شبه دولتی با حدود ۲۸۹۰ شرکت، خواهان خروج دولت از مدیریت شرکت‌های مانند ایران خودرو و سایپا شد.

به گزارش شاخص آنلاین، طبق آخرین بررسی های فنی و تخصصی دیوان محاسبات، تعداد شرکت‌های دولتی و شبه دولتی تا سال گذشته حدود ۲۸۹۰ شرکت و شامل ۳۷۶ شرکت‌ دولتی و ۱۹۹۲ شرکت زیرمجموعه موسسات غیردولتی و تحت کنترل دولت و ۵۲۲ شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی است.

دیوان محاسبات با هدف ارتقای شفافیت و انضباط مالی، خواستار تعریف و تدوین عبارت مالکیت عمومی در قوانین، الزام سازمان برنامه و بودجه به ارائه فهرست شرکت‌های شبه دولتی هنگام ارائه لایحه بودجه و همچنین خروج دولت از مدیریت شرکت‌ها با سهم اندک، شده است.

بیشتر بخوانید

قرار بود اقتصاد مردمی شود اما شبه دولتی ها شکل گرفتند | مسیر خصوصی سازی باید عوض شود
2 هزار شرکت شبه دولتی در اقتصاد ایران فعال اند
85 درصد بازار سهام در اختیار شرکت های دولتی و شبه دولتی است

براساس این گزارش، دولت در حالی با سهم کمتر از 20 درصد اقدام به تعیین مدیران عامل شرکت هایی مانند ایران خودرو و سایپا می کند که به گفته محمود نجفی عرب، تکلیف حدود ۱۱ ساله دولت در واگذاری ها هنوز مشخص نشده و حدود ۸۵ درصد از بورس و فرابورس را شرکت‌های دولتی و شبه دولتی تشکیل می دهند.

در همین رابطه