عقب نشینی دوباره بورس | بازار تحت تاثیر بودجه 1403 | آوار لوایح برسر بورس

اخبار مرتبط با لایحه بودجه 1403، لایحه برنامه هفتم توسعه و اصلاح قانون مالیات های مستقیم بازار سهام را تحت تاثیر قرارداده و به نظر می رسد ظرف روز های آینده این اثر گذاری بیشتر هم بشود. یکی از پرسش های اصلی سهامداران این است که افزایش مالیات ها برای سال بعد چه اثری بر سود آوری شرکت ها خواهد داشت.
تاریخ: 04 آذر 1402
شناسه: 319

شاخص کل بورس تهران نخستین روز هفته را دوباره نزولی آغاز کرد و با 2 هزارو 313 واحد کاهش به محدوده دو میلیون و 20 هزار واحدی رسید. متناسب با نزول شاخص کل شاخص کل هم وزن هم با 492 واحد افت مواجه شد. به نظر می رسد در روز های آینده بازار سهام تحت تاثیر مفروضات بودجه قرار بگیرد.

به گزارش شاخص آنلاین، امروز و در نخستین روز معاملات هفته و آذر ماه بار دیگر شاخص با نزول مواجه شد. امروز همچنین ارزش معاملات خرد به 3 هزارو 720 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز های گذشته تغییری نداشت آن طور که روند معاملات نشان می دهد تمایل برای خرید سهام به شدت کاهش یافته و به یک پنجم روز های اوج خود رسیده است.

به زعم تحلیل گران اصلی ترین عامل رکود بورس اجرای سیاست های انقباضی از سوی بانک مرکزی است که مانع ورود نقدینگی به بازار سهام شده است. در چنین شرایطی اما انتظار می رود با ارایه کلیات لایحه بودجه سال 1403 به مجلس از سوی دولت بازار سهام بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار گیرد. به طور کلی این روز ها هر روز خبر تازه ای از لوایح در دست تصویب در مجلس منتشر می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بورس تاثیر دارند. 

به طور طبیعی هر سال در زمان تصویب لایحه بودجه بازار واکنش های متفاوتی به مفروضات بودجه نشان می دهد. امسال نیز برآورد می شود بازار سهام همچنان به مولفه های اثر گذار در لایحه بودجه واکنش نشان دهد به ویژه آنکه بودجه 1403 از جهات بسیار زیادی با سایر لوایح دولت متفاوت است.

محمد خبری زاد یک کارشناس بازار سرمایه در این باره می گوید: اخبار مرتبط با لایحه بودجه 1403، لایحه برنامه هفتم و اصلاح قانون مالیات های مستقیم بر بازار سهام اثر گذار است.فضا بسیار مبهم است و معاملات را به سطح یکنواختی رسانده و باعث‌شده سهام شاخص‌ساز ثابت بمانند و سهام کوچک نیز مجددا منفی شوند. فعلا وضعیت همین است تا سیاست‌های قانون‌گذار در قبال بازار، روشن شود.

ابراهیم سماوی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در این باره می گوید: بودجه ‌بیشتر متکی بر مالیات بسته شده و باید دید این مالیات بر شرکت‌ها فشار می‌آورد یا خیر. اگر اینطور باشد از لحاظ بنیادی برای شرکت‌ها مشکل ایجاد می‌کند اما تا وقتی حجم نقدینگی در حال افزایش است با فرض اینکه ارقام بودجه‌ هم انقباضی بسته شود با تاخیری مجددا اعداد تورم واقعی را مشاهده خواهیم کرد.

بنابراین انقباضی بسته‌شدن بودجه‌ و شفاف‌شدن سایر متغیرها مخصوصا نرخ خوراک گاز و حقوق دولتی معادن و سایر بخش‌های مربوط به اقتصاد دستوری در قیمت‌گذاری صنایع بورسی می‌تواند مشخص کننده مسیر بورس در کوتاه‌مدت باشد اما پیش‌بینی می‌شود در یکی دو هفته آینده صنایع مسیر را پیدا کرده و حجم نقدینگی راحت‌تر به این سمت هدایت شود. از همین‌رو در هفته جاری احتمالا بازاری متعادل در محدوده 2 تا 2.06 میلیون واحد خواهیم داشت.

 

در همین رابطه