سنجش احتمال بحران ارزی در 1403 | آیا قیمت دلار در ارقام فعلی باقی می ماند

تنگ‌تر شدن دست دولت، می‌تواند اقتصاد را دچار چالش کند و یک فنر قوی زیر قیمت ارز قرار دهد. این اتفاق می‌تواند در آبان ماه سال آینده اتفاق بیفتد که اننخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود.
تاریخ: 25 دی 1402
شناسه: 663

افزایش قیمت ارز برای اقتصاد ایران خبر خوبی نیست. بسیاری از مولفه‌های تعیین کننده جهت گیری بازارها به ارز وابسته هستند. با این وجود به نظر می‌رسد که در سال آینده چالش‌ها ببیشتر شوند.

به گزارش شاخص آنلاین، بازار ارز این روزها ملتهب است و کمتر کسی با قطعیت، قیمت‌های آینده را برآورد می‌ کند. اما قالب کارشناسان بر این نظر هستند که روند دلار در بلند مدت صعودی است و نزول جدی در سال ۱۴۰۳ اتفاق نمی‌افتد.

روند حرکت بازار اما نشان دهنده سهم بالای خریدارن دلار است. میانگین متحرک (Moving average) که با حذف نوسان های کوتاه مدت قیمت، روند حرکت متوسط قیمت‌ها را نشان می‌دهد، حکایت از قدرت بالای خریداران دارد.

در نتیجه با اینکه قیمت ارز به حوالی ۵۱۹۰۰ ریزش کرده است، خریداران تلاش می‌کنند که مجدد کانال ۵۲ هزار تومان را پس بگیرند و اجازه ریزش بیشتر را ندهند.

اندک شدن تاثیرات دلار جهانی

این در شرایطی است که تقویت شاخص جهانی دلار (DXY) می‌تواند اندکی به کمک خریداران بیاید تا از ریزش بیشتر قیمت جلوگیری شود. دلار جهانی وزن دلار در تجارت بین الملل را در قیاس با سبدی از ارزها می‌سنجد.

هرچه مولفه‌های تقویت کننده دلار در آمریکا با یکدیگر به تعادل برسند، هزینه مبادله ارزهای دیگر با آن بالا می‌رود. در نتیجه ارزش دلار در سطح جهان افزایش پیدا می‌کند.
دلار جهانی در مبادلات هفته‌های اخیر اندکی تقویت شده است؛ گرچه رشد آن هنوز از رشد طلا عقب‌تر است و میانشان واگرایی دیده می‌شود. اما در صورتی که نگرانی از گسترش جنگ در خارومیانه کاهش یابد، می‌توان شاهد نزول بیشتر طلا و رشد بیشتر دلار بود.

ارزیابی نرخ تعادلی دلار

در هر شکل در حال حاضر خریداران دلار در ایران خیلی نمی‌توانند به تقویت دلار فکر کنند. در نتیجه مولفه‌های داخلی و منطقه ای، در پرتاب نرخ دلار به سطوح بالاتر از ۵۲۰۰۰ تومان، نقش بازی می‌کنند.

گرچه برخی کارشناسان نرخ تعادلی دلار را چیزی در حدود ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته اند؛ چرا که اقتصاد ایران هنوز با کاهش شدید فروش نفت روبرو نیست و درآمدهای این بخش، به دلیل کاهش تخفیف فروش نفت به چین و کاهش آثار میدانی تحریم‌ها افزایش یافته اند.

احتمال رقم خوردن یک سال بحرانی

با این وجود، تنگ‌تر شدن دست دولت، می‌تواند اقتصاد را دچار چالش کند و یک فنر قوی زیر قیمت ارز قرار دهد. این اتفاق می‌تواند در آبان ماه سال آینده اتفاق بیفتد که اننخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود.

احتمال دارد که گزینه ارشد جمهوری خواهان یعنی دونالد ترامپ در مصاف با کاندیدای دموکرات‌ها مجدد برنده انتخابات شود. با توجه به سوابق گذشته ترامپ که نزاع‌های سرد گذشته را در تنور تحریم گرم نگه می‌دارد، می‌توان انتظار جهش قیمت دلار از آبان ماه را داشت.

چشم انداز افزایش ریسک 

این در شرایطی است که صندوق بین المللی پول چشم‌انداز رشد حقیقی اقتصادی ایران را با وجود افزایش درآمدهای نفتی در سال جاری میلادی مثبت نمی‌بیند و برآورد می‌کند که رشد اقتصاد ایران از ۳ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد. رشد بلند مدت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۸ هم ۲ درصد در نظر گرفته شده است.

در نتیجه اقتصاد ایران در سال‌های آینده با محیط پرریسک‌تری نسبت به امروز روبرو می‌شود؛ موضوعی که قیمت ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

موضوعات :
در همین رابطه