انتقاد یک کارشناس از عملکرد دولت در بورس

دولت گوش شنوایی ندارد | صدای سهامدار شنیده نمی شود

پالایشگاه‌ها به واسطه تحریم نمی‌توانند بنزین با کیفیت تولید کنند و از طرفی دولت در حال برداشت جریمه از این صنعت است. با این وضعیت در کوتاه‌مدت بعید است بازار سرمایه جلوی تورم را بگیرد و دلیل آن‌هم مشخص است.
تاریخ: 01 بهمن 1402
شناسه: 708

یک کارشناس بازار سرمایه با انتقاد شدید از عملکرد دولت در بازارسهام گفت: فشار بانک‌ مرکزی و دولت به تقاضای سهامداران می‌چربد و کسی در بدنه دولت گوش شنوایی ندارد.

مهدی دلبری افزود: نرخ بهره خیلی بالا است و سیاست گذار پولی با شعار مهار تورم همه بازارها را به رکود وحشتناکی دچار کرده و از طرفی دولت نشان‌داده در رفتار با بورس هرچند وقت یکبار سراغ صنعتی می‌آید و با دست‌اندازی سعی می‌کند قسمتی از کسری‌بودجه و هزینه‌های سرسام‌آور را به صنایع تحمیل کند.

او تاکید کرد : مثال آن دیروز در ابلاغیه فرآورده‌های نفتی مشاهده شد. از سوی دیگر پالایشگاه‌ها به واسطه تحریم نمی‌توانند بنزین با کیفیت تولید کنند و از طرفی دولت در حال برداشت جریمه از این صنعت است. با این وضعیت در کوتاه‌مدت بعید است بازار سرمایه جلوی تورم را بگیرد و دلیل آن‌هم مشخص است.

به گفته او حاشیه سود بنگاه‌ها در حال کاهش است و هرقدر تلاش کنند با رشد دلار فروش را افزایش دهند، فروش بیشتر به سود بیشتر تبدیل نمی‌شود و این درد امروز صنایع و تولید است. بنابراین صنایع در چند سال‌گذشته طرح توسعه‌ای بلندمدتی نداشته و ورود پول سنگین به بازار نیز صورت نگرفته و افزایش سرمایه‌ ها از جنس طرح توسعه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: محرک اصلی تکان دهنده، رونق‌های جهانی، داخلی یا گشایش‌های سیاسی است اما در کوتاه‌مدت نگاه بورس به دلار است. باید صبر کرد و دید تکلیف دلار نیمایی چه می‌شود. چون از طرفی فاصله بین دلار نیما و دلار بازار آزاد بسیار و فاصله دلالی به اقتصاد تحمیل شده‌ است.

به گفته او افراد بسیاری که متاسفانه به سیاست گذاران نزدیک هستند از این فاصله و تحریم‌ها منفعت کسب می‌کنند و صدای سهامداران جایی شنیده نمی‌شود.

در همین رابطه