در روز های پایان سال ورق به نفع بورس بر خواهد گشت

علیرضا تاجبر، تحلیل گر بازار های مالی معتقد است در بازارهای موازی اتفاقاتی در حال وقوع است که طی چند روز آتی روند را به نفع بورس تغییر خواهد داد.
تاریخ: 17 بهمن 1402
شناسه: 841

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه تقریبا هر بلایی که می‌شد بر سر بورس آمده است، گفت: هم از نظر نرخ بهره بانکی و هم از نظر مقرراتی که برای صنایع مختلف از جمله پالایشگاه، بانکی‌ها، عوارض صادراتی و... وضع شده است اتفاقات مختلفی افتاده و در نتیجه اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام کاملا سلب شده است. اما در بازارهای موازی نیز اتفاقاتی در حال وقوع است که طی چند روز آتی روند را به نفع بورس تغییر خواهد داد.

علیرضا تاجبر افزود: اتفاقی که در بازار دلار افتاد -انتشار اوراق گواهی سپرده 30درصدی- باعث شد بازار ارز برای سرمایه‌گذاری تقریبا غیرجذاب شود. در حال حاضر سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارهای مختلف تردید دارند.

 او ادامه داد: بازار ملک کاملا در رکود است، بازار خودرو بلاتکلیف است و حباب زیادی دارد، جذابیت بازار ارز و طلا هم کم شده است.  به نظر می‌رسد یک محرک جدید می‌تواند با تمام اتفاقات بدی که افتاده بازی را به نفع بورس تمام کند و این روند را تغییر دهد.

تاجبر اضافه کرد: حال این محرک به اراده سیاستگذاران اقتصادی بستگی دارد و اینکه چقدر تمایل دارند بورس با رونق مواجه شود. هنوز این اراده دیده نشده است، ولی به نظر من با کوچک‌ترین تصمیم و اراده‌ای اقبال به بازار سهام برمی‌گردد و شاهد روزهای خوبی در انتهای سال1402 خواهیم بود.

او با بیان اینکه افزایش نرخ سپرده گواهی اثر منفی بر بازار سرمایه نخواهد داشت. تاکید کرد: ما در بازار سرمایه تقریبا نرخ 30درصد را به صورت روزشمار داشتیم. صندوق‌های درآمد ثابت بین 28.5 تا 29.5 به صورت روزشمار و بدون نرخ شکست سود می‌دادند. بنابراین برای بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بورسی اوراق جدید اصلا جذاب نبود و من فکر نمی‌کنم نقدینگی از بازار خارج و وارد اوراق گواهی سپرده شده باشد.

او تصریح کرد: اما احتمالا از بازارهای دیگر وارد این سپرده‌ها شده‌اند. بنابراین از این لحاظ فشاری وارد بازار سرمایه نشد. هر چند به هر حال نرخ بهره بدون ریسک را افزایش داده و این در قیمت‌گذاری سهام حتما موثر است.

به گفته تاجبر بازار سرمایه در حال حاضر صرفا به ورود پول نیاز دارد. تمام صنایع ما به‌صورت جداگانه دارای ریسک‌هایی از جمله قانون‌گذاری و استراتژی‌های دولت هستند؛ اما تمام این ریسک‌ها اثر خود را بر قیمت سهام گذاشته‌اند و در حال حاضر صرفا ورود پول و مقداری اراده تصمیم‌گیران اقتصادی برای حمایت از بازار را نیاز داریم.

در همین رابطه