آغاز دیجیتالی شدن معاملات آثار هنری | فرصت جدید برای معامله آثار هنری

از طریق ان اف تی (NFT) اثر هنری به یک فایل دیجیتال رمزنگاری شده تبدیل می‌شود تا مانند یک توکن دیجیتال معامله شود.سبک معاملات آثار هنری در حال تغییر است
تاریخ: 03 اسفند 1402
شناسه: 923

NFT در حال تغییر شیوه تولید آثار هنری است. انتظار می‌رود که در سال‌های آینده جای پایان اف تی (NFT) در بازار هنر محکم‌تر شود.

به گزارش شاخص آنلاین، ارزش بازار آثار هنری در دنیا رقمی بالغ بر  60 میلیارد دلار است با این حال این بازار، هنوز به آنچه استحقاقش را دارد، دست نیافته است اما در آینده می‌توان شاهد تغییر این روند باشیم. ظهور ان اف تی (توکن‌های غیر قابل تعویض) این اطمینان را به وجود آورده است که آثار هنری در آینده بازارای به مراتب بزرگتر را تجربه می‌کنند. NFT بر بستر بلاکچین، آثار هنری را رمز نگاری می‌کند.

در واقع، هر چه قدر که خود اثر منحصر به فرد است، ان اف تی (NFT)  آن هم منحصر به فرد است؛ چرا که ان اف تی قابل کپی برداری و تکثیر نیست. از طریق ان اف تی اثر هنری به یک فایل دیجیتال رمزنگاری شده تبدیل می‌شود تا به مانند یک توکن دیجیتال معامله شود. بلاکچین به هر ان اف تی  یک آدرس (قرارداد اختصاصی رمزی نگاری شده) اختصاص می‌دهد.

آثار هنری بر روی ترون

از آن پس، هرگاه ان اف تی  به فروش برسد، در واقع آدرس قرارداد اختصاصی آن به فروش می‌رسد. برای نمونه وقتی یک اثر هنری بر روی بلاکچین ترون (TRON)  به ان اف تی تبدیل می‌شود، یک قرارداد اختصاصی با عنوان …/#/https://tronscan.io ایجاد می‌شود.

به همین شیوه آثار معروف هنری بر روی بلاکچین به ان اف تی تبدیل شده اند. یکی از بلاکچین‌های پیشرو در زمینه ساخت ان اف تی ترون است. جاستین سان، بنیان گذار ترون، صندوق جاست ان اف تی (JUST NFT) را به همین منظور راه اندازی کرده است. او برای ایجاد پلی بین بازار سنتی آثار هنری و صنعت ان اف تی دست به راه اندازی این صندوق زده است.

جاستین سان، ۲ اثر از اندی وارهول و پابلو پیکاسو را از طریق حراج کریستیز خرید. اثر وارهول با نام «۳ پرتره از اندی وارهول» به قیمت ۲ میلیون دلار و اثر پیکاسو که نقاشی از ماری-ترز والتر شریک زندگی اوست، به قیمت ۲۰ میلیون دلار از سوی سان خریداری شدند.

یک نقاشی دیجیتال با نام اوشن فرانت ( Ocean Front) اثر Beeple به ارزش ۶ میلیون دلار هم از حراجی کریستیز خریداری و به جاست ان اف تی اضافه شده است. ورود حراجی پیشروی کریستیز به بازار فروش ان اف تی نشان دهنده اهمیت این حوزه است. کریستیز، مجموعه‌ای از آثار Beeple را در قالب ان اف تی به ارزش ۶۹ میلیون دلار فروخته است.

بازار APE NFT

بلاکچین ترون برای ایجاد ان اف تی  امکانات وسیعی را در اختیار هنرمندان می‌گذارد. با توجه به اینکه ترون از TRC-721 به عنوان استاندارد رمزگذاری خود استفاده می‌کند، هنرمندان می‌توانند از کارمزدهای جزئی شبکه ترون و ویژگی‌های آن برای ایجاد متا دیتا (اَبر داده) و شناسه‌گذاری برای مالک استفاده کنند. در نتیجه می‌توان با کمترین هزینه یک اثر هنری را به ان اف تی تبدیل کرد.

بازار APE NFT هم محلی است که می‌توان از ویژگی‌های فنی بلاکچین ترون برای رمزگذاری با استاندارد TRC-721 استفاده کرد. APE NFT ویژگی‌های شبکه بیت تورنت را در اختیار تولیدکنندگان آثار می‌گذارد. بیت تورنت یک شبکه غیرمتمرکز برای ذخیره‌سازی فایل‌ها محسوب می‌شود. این شبکه به هنرمندان تضمین می‌دهد که آثار آن‌ها برای همیشه به صورت غیرمتمرکز و ایمن ذخیره شود.

درآمدزایی با تولید ان اف تی

برای درآمدزایی از طریق فروش ان اف تی بر بستر بلاکچین ترون و از طریق بازار APE NFT باید کیف پول مخصوص بلاکچین ترون که ترون لینک(TronLink) نام دارد را نصب کنید. پس از این، باید سایت APE NFT را در مرورگر کیف پول خود باز کنید و دکمه connect را بزنید. سپس فایلی که قصد تبدیل آن به ان اف تی را دارید، بارگذاری و ضرب (Mint) می‌کنید. قیمت اثر و تعداد عرضه آن را هم می‌توانید انتخاب کنید. APE NFT از بابت خرید و فروش ان اف تی NFT کارمزدی را دریافت نمی‌کند.

سرمایه‌گذاری در آثار

امکان سرمایه‌گذاری در ان اف تی هم وجود دارد. برای سرمایه‌گذاری می‌توانید به همین شیوه کیف پول ترون خود را به APE NFT متصل کنید و با ترون و تتر موجود در آن، آثار هنری را خریداری کنید. در حال حاضر اثری با نام Consiglieri Conclave به ارزش ۱ میلیون تتر (حدود ۵۷ میلیارد تومان) در APE NFT عرضه شده است.

البته آثار ارزان قیمت‌تر هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که در قالب مجموعه عرضه می‌شوند. هر یک از آثار موجود در مجموعه‌ها به صورت جداگانه قابل خرید است. برای نمونه می‌توان هر یک از آثار مجموعه EDEN را با ۹۹ ترون (حدود ۷۰۰ هزار تومان) خریداری کرد.

چشم‌انداز بازار ان اف تی

در سال ۲۰۲۳ ارزش بازار ان اف تی به ۱ میلیارد و ۶۸۱ میلیون دلار می‌رسید. استاتیستا(Statista) ارزیابی می‌کند که میزان آن در سال ۲۰۲۴ به ۲ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار افزایش یاید. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۸ ارزش این بازار به ۳ میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار برسد.

با توجه به اینکه حجم بازار آثار هنری به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد، هنوز برای اینکه حجم بزرگی از آثار به ان اف تی تبدیل و خرید و فروش شوند، راه زیادی در پیش داریم.

با این وجود، صنعت ان اف تی در پیوند با حراجی‌های کهنه کار و گسترش پذیرش بلاکچین، می‌تواند به بازاری جریان ساز تبدیل شود؛ بازاری برای گسیل دادن سرمایه گذاران به سمت هنرمندان کمتر شناخته شده و خلاق.

در همین رابطه