دیفای چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

آشنایی با روش های تامین مالی در بازار رمز ارزها | بیشتر از سپرده ارزی سود بگیرید

برای اینکه بتوانید از دیفای درآمدزایی کنید یا از آن وام بگیرید، باید نقدینگی خود که در اینجا رمزارز است را بر روی سکوهای دیفای سپرده‌گذاری کنید.
02 اسفند 1402
شناسه : 916
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر ۱۰۰۰ USDC که معادل ۱۰۰۰ دلار است را وارد استخر نقدینگی ونوس کنید، می‌توانید ۱۴۰.۳ USDC دریافت کنید. از آنجا کهUSDC معادل دلار است، دریافت سود سالانه بر روی آن، معادل دریافت سود از حساب سپرده ارزی است. این در شرایطی است که سود سپرده ارزی در بانک‌های ایران سالانه به ۴ درصد می‌رسد. همچنین می‌توانید ۸۰ درصد دارایی USDC خود را وام دریافت کنید. سود این وام به حدود ۱۸.۸۴ درصد می‌رسد.
برای اینکه بتوانید از دیفای درآمدزایی کنید یا از آن وام بگیرید، باید نقدینگی خود که در اینجا رمزارز است را بر روی سکوهای دیفای سپرده‌گذاری کنید.

DeFi یا همان تامین مالی غیرمتمرکز در حال تغییر شیوه‌های مصرف مالی است. این بستر را بلاکچین فراهم کرده است.

به گزارش شاخص آنلاین، شیوه‌های تامین مالی در حال تغییر است. پدیده‌ای نویی به نام DeFi (تامین مالی غیرمتمرکز) به کانون اصلی این تغییر تبدیل شده است. تامین مالی به شیوه غیرمتمرکز به بلاکچین وابسته است؛ فناوری که زنجیره‌ای از بلوک‌های مجازی حامل داده‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.

در این شرایط، افراد خواهان تامین مالی به جای بانک‌ها و بنگاه‌های تامین مالی متمرکز (سنتی) به بلاکچین منتقل می‌شوند. از آنجا که بلاکچین، داده‌ها را بین بلوک‌ها توزیع می‌کند تا سرعت پردازش آن‌ها بالاتر برود، هر چه اندازه یک بلوک بزرگتر شود، داده‌های بیشتری را حمل کند.

بر همین اساس، بلاکچین‌هایی که در زمینه دیفای (DeFi) فعالیت می‌کنند،تلاش می‌کنند که سرعت پردازش خود را بالاتر ببرند. هر چه یک بلاکچین در این زمینه خوب عمل کند، نقدینگی بیشتری بر روی آن قرار می‌گیرد.

انواع جنبه‌های دیفای

امور مالی مبتنی بر دیفای جنبه‌های مختلفی دارند؛ از استیک کردن (سپرده گذاری) بگیرید تا قرض دادن و قرض گرفتن. اما همه اینها یک بالا سری دارند، که به آن «قفل شدگی» می‌گویند.

برای اینکه بتوانید از دیفای درآمدزایی کنید یا از آن وام بگیرید، باید نقدینگی خود که در اینجا رمزارز است را بر روی سکوهای دیفای سپرده‌گذاری کنید. در واقع سکوهای تامین مالی غیرمتمرکز جای بانک ها، صندوق‌های درآمد ثابت و… را می‌گیرند تا سپرده‌های شما را قفل و به ازای آن سود پرداخت کنند.

با این کار، نقدینگی جذب و توزیع می‌شود. در نتیجه هرچه سکوهایی این حوزه به لحاظ فنی قوی‌تر عمل کنند، می‌توانند رشد کنند و از ناحیه کارمزدی که از بابت قرض گرفتن، قرض دادن و استیک کردن متقاضیان دریافت می‌کنند، درآمد داشته باشند.

رشد پذیرش دیفای

رشد صنعت دیفای بسیاری را شگفت زده کرده است. مهم‌ترین شاخص برای سنجش رشد این بخش، ارزش کل قفل شده (TVL) است؛ یعنی کل رمزارزهایی که بر روی سکوها، قفل شده‌اند تا صاحبان آن‌ها بتواند با روش‌هایی که پیش بینی شده است، سود به دست آورند.

داده‌های سایت دیفای لاما (defi llama) نشان می‌دهد که ارزش کل رمز ارز های قفل شده  در سکوهای دیفای تا ۱۲ دی سال ۱۳۹۸ به ۶۰۷ میلیون دلار می‌رسید. با اینکه ۲۰ آبان سال ۱۴۰۰ TVL به ۱۷۷ میلیارد دلار رسید و حالا در حدود ۷۵ میلیارد دلار قرار دارد اما از ۱۲ دی ۹۸ تا امروز ۱۹۶ درصد به ارزش آن اضافه شده است. این یعنی پذیرش دیفای تقریبا ۲ برابر شده است.

ارزش سپرده‌گذاری با اتریوم 

یکی از بلاکچین‌های محبوب در زمینه دیفای اتریوم و توکن Lido (لیدو) است. توکن، دارایی است که امور فنی و مالی آن‌ها بر روی بلاکچین‌ها قرار می‌گیرند. لیدو از توکن‌های معروفی است که بر بستر اتریوم و همچنین بلاکچین بایننس چین، قرار گرفته است.

TVL لیدو بالاترین در صنعت دیفای است. چیزی در حدود ۲۹.۹۸ میلیارد دلار از TVL کل صنعت دیفای در لیدو قرار گرفته است؛ یعنی در حدود ۳۹ درصد ارزش کل قفل شده. برای اینکه از دیفای مبتنی بر سپرده‌گذاری لیدو استفاده و سود دریافت کنید باید ارزهای اتریوم یا پالیگان (متیک) خود را بر روی lido.fi استیک (سپرده گذاری) کنید.

چنانچه یک سال اتریوم خود را به این شیوه استیک کنید، سالانه ۳.۴ درصد پاداش با ارز stETH دریافت می‌کنید. این ارز از مشتقات اتریوم است که بر روی لیدو استیک شده است. در حال حاضر، ارزش این ارز به بیش از ۲۹۰۰ دلار می‌رسد. داده‌های lido.fi نشان می‌دهد که تاکنون ۹ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۶۵۴ اتریوم به این شیوه از سوی ۳۷۳ هزار و ۴۶۶ نفر، استیک شده است.

از آنجا که هر stETH معادل ۱ اتریوم (ETH) است، در صورتی که ۱ اتریوم که در حال حاضر ارزشی معادل حدود ۲۹۷۰ دلار (حدود ۱۶۹ میلیون تومان) دارد را استیک کنید، پس از ۱ سال حدود ۰.۰۳۵۲۷۲ توکن stETH دریافت می‌کنید. این مقدار با حساب ارزش روز این توکن، معادل حدود ۱۰۵ دلار است.

با وجود اینکه این سود بر روی کاغذ و بر حسب تورم موجود در اقتصاد ایران، رقمی محسوب نمی‌شود؛ اما باید به این نکته توجه داشت که ارزش اتریوم و مشتقات آن مانند stETH در سال‌های آینده افزایش می‌یابد. ارزش بازار اتریوم به عنوان دومین رمز ارز برتر بازار در حال حاضر  ۳۵۹ میلیارد دلار است.

سود از مشتقه اتریوم

کمترین ارزش اتریوم از زمان پیدایش آن در سال ۱۳۹۴ حدود ۴۲ سنت بود اما به بالای ۲۹۰۰ دلار رسیده است البته بیشترین ارزش اتریوم به ۴۸۹۱ دلار هم رسید. با این حال، اتریوم از کمترین ارزش خود تا به امروز، بیش از ۷۱۲ هزار درصد رشد کرده است.

نشریه اقتصادی فوربس برآورد کرده است که قیمت اتریوم در سال ۲۰۳۰ می‌تواند حداکثر ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار و حداقل بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار باشد. در نتیجه حتی اگر تکرار رشد ۷۱۲ هزار درصدی را متصور نباشیم و به برآورد محافظه‌کارانه فوربس اکتفا کنیم، می‌توان با استیک کردن سالانه مقادیری از اتریوم، سود به دست آورد.

به جز سپرده گذاری، می توانید از طریق درآمدزایی و استقراض نیز تامین مالی کنید. برای استفاده از این مزیت ها، می‌توانید به سکوهای دیفای Venus Protocol (ونوس پروتکل) یا سکوی Pancake Swap مراجعه کنید.

سود ارزی و دریافت وام

برای این کار می‌توانید ارزهای USDC، تتر یا اتریوم خود را وارد استخر نقدینگی ونوس کنید. برای نمونه ارز USDC که ارزشش همیشه برابر حدود ۱ دلار است را می‌توانید وارد این استخر کنید. ونوس به شما اجازه می‌دهد که ۸۲ درصد از دارایی USDC خود را  که در کیف پول رمز ارزی خود نگه داشته اید، وارد استخر کنید و به ازای آن سالانه ۱۴.۱ درصد پاداش بر مبنای USDC و ۰.۰۷ درصد بر مبنای ارز بومی ونوس یعنی XVS دریافت کنید؛ یعنی مجموعا ۱۴.۱ درصد.

در نتیجه اگر ۱۰۰۰ USDC که معادل ۱۰۰۰ دلار است را وارد استخر کنید، می‌توانید ۱۴۰.۳ USDC دریافت کنید. از آنجا کهUSDC معادل دلار است، دریافت سود سالیانه بر روی آن، معادل دریافت سود از حساب سپرده ارزی است. این در شرایطی است که سود سپرده ارزی در بانک‌های ایران سالانه به ۴ درصد می‌رسد. همچنین می‌توانید ۸۰ درصد دارایی USDC خود را وام دریافت کنید. سود این وام به حدود ۱۸.۸۴ درصد (۱۸.۸۲ درصد USDC و 0.08 درصد XVS) می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید 

کریپتو رقیب جدید بورس | خیز سرمایه گذاران رمز ارزها برای رقابت با بورس
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.