حاکمیت ترس در بورس

اگر نگاهی به بازار داشته باشیم متوجه خواهیم شد اکثر سهامداران دچار نوعی پنیک شدند و بالا رفتن قیمت دلار و همین طور بازارهای موازی مثل کریپتو نوعی از یأس و ناامیدی را در آنها به وجود آورده است.
کارشناس بازار سرمایه
تاریخ: 12 اسفند 1402
شناسه: 969

اگر نگاهی به بازار داشته باشیم متوجه خواهیم شد اکثر سهامداران دچار نوعی پنیک شدند و بالا رفتن قیمت دلار و همین طور بازارهای موازی مثل کریپتو نوعی از یأس و ناامیدی را در آنها به وجود آورده است اما ما در بازارهای مالی با ارزش سروکار داریم و زمانی که قصد خرید یک سهم را داریم به بنیاد و سودی که آن شرکت می‌تواند برای ما داشته باشد توجه می‌کنیم تا ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر.

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس فولاد مبارکه اصفهان است که از ابتدای سال نه تنها رشد قیمتی در سهام آن مشاهده نشده بلکه ۲ درصدی هم افت داشته اما آیا این افت ناشی از ارزش است یا تصمیم‌گیری‌های اشتباه سیاستگذار کلان را نشان می‌دهد؟

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه دارای ظرفیت تولید گندله به میزان ۷ میلیون ۴۰۰ هزار تن، تختال ۸ میلیون ۸۵۰ هزار تن، آهن اسفنجی ۹ میلیون۳۷۰ هزار تن، کلاف سرد و گرم مجموعا ۸ میلیون تن و... است.

اگر نگاهی به فروش سال شرکت داشته باشیم متوجه خواهیم شد که فروش محصولات در سالی که سیاست انقباضی هم در ایران و هم در جهان حاکم بوده در بهار ۳۱ درصد، در تابستان ۸۶ درصد و پاییز ۶۵ درصد بود و گزارش بهمن ماه هم حاکی از افزایش ۵۸ درصدی نسبت به سال قبل است که اگر نگاه فصلی داشته باشیم حداقل رشد ۳۰ درصدی هم در فصل زمستان خواهیم داشت.

از لحاظ نسبت درآمد به هزینه وضعیت فولاد بسیار مطلوب است و ۱,۹۲ نسبتی است که در مالی بیانگر حاشیه سود و امنیتی است که در شرکت مشاهده می‌شود. قیمت پایه ورق گرم شرکت را باید براساس قیمت جهانی در نرخ ارز سنا حواله‌ای به دست بیاوریم که اگر چه نرخ ارز سنا در حال حاضر ثابت است اما چشم‌انداز افزایش و تورم درکنار انتظارت تورمی قطعا با رشد همراه خواهد بود که در قیمت تمام شده محصولات تاثیر دارد.

با توجه به اوضاع جهانی به نظر می‌رسد ما از نیمه دوم سال آتی تقاضای بهتری را برای کامودیتی‌ها طرف باشیم و به احتمال زیاد نرخ ورق گرم که بر مبنای CIS محاسبه می‌شودبه‌طور متوسط بالای ۷۴۵ دلار خواهد بود و از طرفی دیگر برای ورق‌های سرد نیز بر مبنای نرخ CIS باید قیمت ۸۶۵ دلار را در نظر بگیریم.

در حال حاضر فولاد مکلف است ورق‌های گرم را در بورس کالا به فروش برساند که رشد نرخ دلار ناشی از تورم تقاضای مطلوبی را برای این شرکت به وجود خواهد آورد و سهامدارن محترم بهتر است به نکات فنی توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرند.

به‌طور کل شرکت فولاد سودی در حدود ۱۱۰ تومان به ازای هر سهم برای سال ۱۴۰۲ شناسایی خواهد کرد که قیمت ۶۰۰ تومانی در کنار Dps این سهم باعث می‌شود فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و از سوی دیگر با توجه به مفروضاتی که در بالا لحاظ کردیم و تورمی که ناشی از هزینه‌هاست به‌طور قطع سود سال ۱۴۰۳ بیشتر از ۱۵۵ تومان است و این یعنی سهامدار در حال حاظر سهمی را خریداری می‌کند که یک سود ۱۱۰ تومانی و یک سود ۱۵۵ تومانی دارد و در نتیجه «پی‌بر‌ای» فوروارد این غول بازار سرمایه به ۳,۵ در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید.

در همین رابطه