ارقام میلیونی در بازار اجاره خودرو | چگونه در ایام نوروز در کیش خودرو اجاره کنیم

برای اینکه بتوانید خودروهای مازراتی، استون مارتین و پورش، را امتحان کنید باید به سراغ انواع اجاره‌ای آنها بروید. تصور هم نکنید که می‌توانید حداکثر با ۱ تا ۲ میلیون تومان نام دارترین ها را چند ساعتی هم که شده است، برانید.
27 اسفند 1402
شناسه : 1063
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
استون مارتین که در کیش هم کمیاب است برای ۲۴ ساعت اجاره، حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان خرج برمی دارد. انواع خودروهای مازراتی ۸ تا ۹ میلیون تومان و پورش باکستر ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه برمی دارند.
برای اینکه بتوانید خودروهای مازراتی، استون مارتین و پورش، را امتحان کنید باید به سراغ انواع اجاره‌ای آنها بروید. تصور هم نکنید که می‌توانید حداکثر با ۱ تا ۲ میلیون تومان نام دارترین ها را چند ساعتی هم که شده است، برانید.

این روزها که دیگر قدرت خرید خودروهای خارجی از برندهای مطرح جهان را نداریم، بازار بزرگی برای اجاره ساعتی چنین خودروهایی به راه افتاده است. در این بازار، مازراتی کواتروپورته و انواع خودروهای آمریکایی در دسترس هستند.

به گزارش شاخص آنلاین، بازار خودروی ایران از عجایبی است که شاید در هیچ کجای جهان نظیر نداشته باشد. در این بین، خودروهای وارداتی بازار به مراتب عجیب‌تری دارند. وضعیت طوری شده است که خودروهای خارجی قدیمی را باید با نرخ‌های فضایی خرید و قیمت خودروهای کلاسیک به خودری مونتاژی صفر می‌رسد.

برای نمونه بی‌ام و ایکس وان ۲۰۱۷ که در ایران، یک خودروی جاده‌ای و سفری محبوب محسوب می‌شود، حدود ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار ارزش‌گذاری شده است اما همین خودرو در بازارهای جهانی حدود ۷۵۰ میلیون تومان ارزش دارد. به عبارتی دیگر، خودرویی که ۷ سال پیش تولید شده است، حدود ۱۲۳۰ درصد گران‌تر معامله می‌شود.

این در شرایطی که خودروهای چینی که مونتاژ می‌شوند بالاتر از ۸۰۰ میلیون تومان روانه بازار می‌شوند. در این شرایط دسترسی به خودروهای روز دنیا روز به روز برای ایرانی‌ها سخت‌تر می‌شود تا تسلط خودروهای چینی و مونتاژی و برندهای داخلی حفظ شود.

اجاره خودرو به جای خرید

در چنین شرایطی، برای اینکه بتوانید خودروهای مازراتی، استون مارتین و پورش، را امتحان کنید باید به سراغ انواع اجاره‌ای آنها بروید. تصور هم نکنید که می‌توانید حداکثر با ۱ تا ۲ میلیون تومان نام دارترین ها را چند ساعتی هم که شده است، برانید. 

در نتیجه شاید وسع خیلی به اجازه خودرو هم نرسد اما اگر حاضرید چند میلیون تومان ناقابل برای لمس کردن شتاب و نرمی یک خودروی روز دنیا هزینه کنید و در ضمن هزینه سفر به کیش را هم دارید، می‌توانید شکوه کامارو کوپه، کادیلاک اسکالید یا دوج دارنگو را حس کنید؛ حتی لامبورگینی. 

برای اجاره خودروهای آمریکایی در یک شبانه روز می‌توانید رقم کمتری نسبت به یک مازراتی لوانته یا پورش باکستر اختصاص دهید. با توجه اینکه در کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان و عراق، خودروهای آمریکایی به وفور یافت می‌شوند، این خودروها هم در مناطق آزاد ایران مانند کیش، به تعداد زیاد یافت می‌شوند. به همین دلیل، هزینه اجاره آن‌ها کمتر از انواع مازارتی و لامبورگینی است.

هزینه اجاره خودروی آمریکایی

برای نمونه می‌توانید خودروهای کادیلاک اسکالید را با ۶ تا ۷ میلیون تومان اجاره کنید و در هوای آفتابی کیش، در حسی که همسایه‌های افغان ما از این خودروها تجربه می‌کنند، برای ساعاتی سهیم شوید. اما اگر می‌خواهید پورش باکستر، نیسان زد، مازراتی لوانته، استوت مارتین و مازراتی گرن توریسمو را برای شبانه روزی به قصد تفریح یا فیلم برداری قرض بگیرید، باید هزینه به مراتب بالاتری را پرداخت کنید.

استون مارتین که در کیش هم کمیاب است برای ۲۴ ساعت اجاره، حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان خرج برمی دارد. انواع خودروهای مازراتی ۸ تا ۹ میلیون تومان و پورش باکستر ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه برمی دارند. اگر بخواهید کمتر هزینه کنید چاره‌ای جز اجاره رنو داستر نیو ندارید که حدود ۱ میلیون تومان باید برای آن هزینه کنید.

هزینه ضمانت خودرو

اما این ارقام تنها هزینه‌هایی نیست که می‌پردازید، شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌کنند، مبلغی را هم به عنوان ضمانت از شما دریافت می‌کنند. همین مدل از رنو داستر ۷ میلیون تومان ضمانت هم می‌خواهد. البته که وجه ضمانت به شما برمی گردد.

مبلغ ضمانت در کیش بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. البته مبلغ ضمانت برای مازراتی کواتروپورته که یکی از گران‌ترین خودروها در کیش برای اجاره محسوب می‌شود، به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد. برای اجاره این خودرو هم باید ۱۸ میلیون تومان کنار بگذارید.

با توجه به اینکه قیمت خرید کارکرده کواتروپورته مدل ۲۰۱۴ به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان می‌رسد، اجاره‌اش برای بیشتر اقشار جامعه که هرگز قدرت کنار گذاشتن چنین پولی را ندارد، به صرفه است. با همه این احوال، آنچه که روز به روز از دست مصرف کننده ایرانی دورتر و دورتر شد، مالکیت خودروی خارجی است.

خودروی خارجی در افغانستان

زمانی که اجاره شورلت مالیبو در کیش برای هر شبانه روز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد در افغانستان می‌توان همین خودرو را با حدود ۱ میلیارد تومان خرید. انحصار در بازار خودرو برای چند شرکت مونتاژ کار و داخلی ساز که قطعات را هم وارد می‌کنند، حتی خرید یک شورلت کلاسیک را هم به آرزو تبدیل کرده است.

شورلت کاپریس مدل ۱۹۸۸ یا یک شورلت ایمپالا مدل ۱۹۶۵ در صورتی که دارای موتور و شاسی‌های سالم، معاینه فنی، مدارک بیمه و… باشند، کمتر از از ۸۰۰ میلیون تومان در بازار پیدا نمی‌شوند. این در شرایطی است که شورلت مالیبو ۲۰۲۳ در افغانستان ۱ میلیون و ۷۳۲ هزار افغانی برای مصرف کننده آب می‌خورد؛ حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان.

بیشتر بخوانید

سهام تودلی از سال بعد حق رای ندارد | خودرو ساز ها موظف به واگذاری سهام تودلی شدند

مجوز افزایش قیمت خودرو های مونتاژی صادر شد | احتمال صدور مجوز برای ایران خودرو و سایپا

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.